Könyv: Fekete-fehér, igen-nem (Révész Tamás: Budapest - Egy város az ezredfordulón)

  • 1997. május 15.

Zene

Az jó, hogy új s újabb könyvek jelennek meg az ezredszázadfordulóra.

Az jó, hogy az élet nem áll meg MC-nél, már MCI van.

Ez nem is olyan jó.

Kicsit késve, ez nem jó, de ki tudja pontosan, mikor jöttünk be Battonyánál, s mikor megyünk ki Ejrópába Nemesmedvesnél? Senki. Ez jó.

Az is jó, hogy e könyv re-prezentál, ajándék üzletembereknek, gratis souvenir, lehet vinni haza főváros jó hírét repülő.

Főváros híre, az jó.

Főváros, az nem jó.

Az jó, hogy ez a nemjó is benne van a könyvben, nemcsak Parlament (az nem jó), Halászbástya (az nem szép), Hősök tere (azt folyvást elfoglalják).

Az jó, hogy (fotografálva) van Klauzál téri dühöngő, utánozhatatlan pesti udvar, koldusasszony a Lánchídon, negyvenöt-ötvenhat golyó ütötte házfal, kiszakított kaputelefon, üzenet a (szembe) jövőnek a kapun: Tüdő itthon van.

Az jó, hogy a képek fekete-fehérek.

Az jó, hogy a képaláírások németül, angolul, franciául is.

Azért magyarul is, ez jó.

Az előszót és a képaláírásokat Bacher Iván írta, ez jó.

Olykor nem magyarul, ez nem jó.

...itt még úgy-ahogy lehet lakni, élni, tanulni, zongoraórára járni, vásárolni, sétálni, összefutni, kocsmateraszra kiülni ma is. Ez jó.

Fölruccan Budapestre Erdély szegénysége is... Ez nem jó. A szegénység, amint ruccan. (Angolul: Transylvania´s poor, too, come to Budapest... No come.)

Ma ugyanezen a területen (ti. a Ferenciek terén) fülsíketítőn (sic!) zajos, fullasztóan büdös és többé-kevésbé életveszélyes szabadtéri őrültekháza üzemel. Ez nem jó, de igaz, és szép(en van képaláírva).

Egy klasszicista épület és egy - majdnem klasszicista láb - a Várban. Ez - a láb - nagyon nem jó.

Neogótikus székesegyház, neogótikus hivatalépület, neogótikus konflis, neogótikus ló. És neogótikus hülyeség.

Az viccnek sem jó, hogy: A zavart hölgy, aki a Nyugati pályaudvaron a körút felöl (sic!) várja a vonatot nem tudja, hogy ez a pályaudvar a budapesti gyermekprostitúció központja. Ne is tudja meg soha már. Szólt a holló. Már nem tudja meg, kábé hatvannégy éves, és jött a vonat a körút felöl...

S ami végképp nem kéne: Zsidók nélkül egy város - nem város. Lehet, hogy egyszer Budapest város lesz megint... Értse, aki tudja. Én nem merem érteni. Főleg a három pontot... (Lásd a cáfolatot: A zsidó Budapest I-II., Városháza, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, Budapest, 1995)

Az nem jó, hogy a magyar szöveg tele van (helyesírási) hibával: illettő, esteleg tólják (értsd: esetleg tolják), s mintha az í és az ű hiányzott volna a számitógép billentyüzetéről: eltünt, föltünt, szelidült, izlés, máshol viszont hídak, de ne szörözzünk (szarozzunk), végül is fotóalbumról van szó, nézni kell, nem (magyarul) olvasni.

És némely fotók Budapest valódi arcát mutatják, ez jó, a várost szétverve, romosan, koszosan (a képaláíró szép megfogalmazása), ha nem is az igazit (azt egy szociofotó-album tudná megmutatni, mondjuk Révész Tamás egyik előző munkájának, a Búcsú a cigányteleptől stílusában).

Az jó, hogy miheztartás végett szerepelnek a könyvben Klösz György (illetve Erdélyi Mór) századfordulós fényképei (túl kicsinyek azonban, ez nem jó).

Az jó, hogy a könyvet annyian támogatták.

Az nem jó, hogy ennyi támogató kell, hogy egy könyv megjelenjen.

Hogy megjelent, az jó.

A könyv az (önmagában is) jó (valami).

Az jó, hogy védőfóliába csomagolták.

Néhányan ki is bontják, az jó.

Az nem jó, hogy 3000 forint.

A forint nem jó.

Márka, font, frank, az jó. Árulni a könyvet a Várban, Városligetben (az nagyon jó, kivéve május elsején), Parlament bejáratánál (hol élnek ezek?!), Mátyás-pincénél kéne. Ám mindenütt színes prospektusalbumok virítanak. Ez nem jó.

Utolszor az előszóból: ...szebb a bölcs, érett asszony, akit már meggyűrt az idő, akinek múltja, históriája, titka van, aki sokat tudna mesélni, de hallgat mégis, ám ebből a némaságból fölsíketítőn (sic!) búg a bánat.

Ilyen asszony Budapest.

A bánatba is, legalább nekem szép.

Tüdő itthon van.

Sajó László

Révész Tamás: Budapest - Egy város az ezredfordulón. Az előszót és a képaláírásokat írta Bacher Iván. Herald Kiadó, Budapest, 1996, 103 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”