Krokodil Dundee (Ray Anderson Alligatory Band a Petőfi Csarnokban)

  • 1997. május 15.

Zene

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Ennek az aligátornak a feje Ray Anderson névre hallgat, és csak azért nem mondom, hogy harsonás világsztár, mert már úgyis késő, és különben is, mintha a harsonásokra kevésbé izgulna a világ mostanság. Így eshetett meg, hogy 1. este jó, ha kétszázan verődtek össze a PeCsában, 2. európai turnéjához egy nyomorult mikrobuszra sem futotta, márpedig a tartozékai - a trombitás Lew Soloff, a gitáros Jerome Harris, a dobos Tommy Campbell, a basszista Gregory Jones és a perkás Frank Colón - sem akárkik. Nincs négy éve, hogy így együtt vannak, azóta két lemezük jelent meg, hát ennyit egyelőre a karrierről.

Ott tartottam tehát, hogy úgy kétszázan. Pedig a szervező Private Music még az ínycsiklandó "Hip-Hop Dance" és "Acid Jazz" címkéket is bevetette, jóllehet a hip-hophoz egyáltalán, s az acid dzsesszhez is csak a vendégeskedő Muck-Show révén volt a rendezvénynek köze (gyorsan hozzáteszem: Muck Ferenc kvartettje világszínvonalon talált e résre a hazai dzsesszmezőnyben). Chick Corea szólóestje, úgy tűnik, sajnos elszippantotta a közönséget, akárhányadszor járt is itt; pedig ha teheti, ő is inkább Andersont választja, mint ahogy be is zuhant az utolsó fél órára csápolni.

Lássuk csak, mitől döglik a Corea. Attól, amilyen simán hozta (a gitáros) Jerome Harris a billentyűs szólamokat, egészen biztosan. Solofftól (bár mintha most kissé visszafogta volna magát) már csak kötelességtudatból is: a Blood, Sweat & Tears azokban az években vetette papírra a dzsesszrock kötelező olvasmányait, amikor Lew volt a trombitás. Aztán nagyon ritkán hallani olyan ritmusszekciót, amelyik ennyire könnyedén, épphogy csak érintve..., Anderson meg, ráadásul, milyen jól énekel.

Ezt az aligátor-zenét szerencsétlen kísérlet lenne besorolni, a rokonságából esetleg a The Lounge Lizards citálható elő, ha miheztartás végett nagyon muszáj. Igazi New York-i muzsika, szeretem ilyenkor mondani: egyszerre latin is, funk is, rock is, blues is; semmi hígulás, de simán végigtáncolható.

A koncert után besunnyogtam az öltözőbe, muszáj volt gratulálni, és ezt a fotót is ide kellett lejmolnom; erre mintha most debütáltak volna, úgy köszönték az érdeklődésem. Reggel továbbvonatoztak, Velencébe, ha jól emlékszem. Világsztárok, akárhogy is, nem viccből mondom.

F. D. J.


Jamaaladeen Tacuma: Brotherzone

Idejében szólunk: május 27-én nem kisebb szenzáció esedékes, a PeCsában, ugyancsak. És ugyancsak New York és ugyancsak világsztárok és ugyancsak a besorolhatatlanság: a basszusgitáros Tacuma dzsessz-funkjának, az énekes/rapper Ahmad Wadud költészetének és Marc Ribot hipnotikus gitárhangjainak az ötvözete. Amire (egy koncertfelvételt tartalmazó kazetta alapján) számítani lehet, az dzsessz-funknak éppolyan lenyűgöző, mint a - spoken word vagy a performance szuggesztivitásán alapuló - zenés színháznak; úgyszólván több, mint koncert: beavatás, mágia.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.