Krokodil Dundee (Ray Anderson Alligatory Band a Petőfi Csarnokban)

  • 1997. május 15.

Zene

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Ennek az aligátornak a feje Ray Anderson névre hallgat, és csak azért nem mondom, hogy harsonás világsztár, mert már úgyis késő, és különben is, mintha a harsonásokra kevésbé izgulna a világ mostanság. Így eshetett meg, hogy 1. este jó, ha kétszázan verődtek össze a PeCsában, 2. európai turnéjához egy nyomorult mikrobuszra sem futotta, márpedig a tartozékai - a trombitás Lew Soloff, a gitáros Jerome Harris, a dobos Tommy Campbell, a basszista Gregory Jones és a perkás Frank Colón - sem akárkik. Nincs négy éve, hogy így együtt vannak, azóta két lemezük jelent meg, hát ennyit egyelőre a karrierről.

Ott tartottam tehát, hogy úgy kétszázan. Pedig a szervező Private Music még az ínycsiklandó "Hip-Hop Dance" és "Acid Jazz" címkéket is bevetette, jóllehet a hip-hophoz egyáltalán, s az acid dzsesszhez is csak a vendégeskedő Muck-Show révén volt a rendezvénynek köze (gyorsan hozzáteszem: Muck Ferenc kvartettje világszínvonalon talált e résre a hazai dzsesszmezőnyben). Chick Corea szólóestje, úgy tűnik, sajnos elszippantotta a közönséget, akárhányadszor járt is itt; pedig ha teheti, ő is inkább Andersont választja, mint ahogy be is zuhant az utolsó fél órára csápolni.

Lássuk csak, mitől döglik a Corea. Attól, amilyen simán hozta (a gitáros) Jerome Harris a billentyűs szólamokat, egészen biztosan. Solofftól (bár mintha most kissé visszafogta volna magát) már csak kötelességtudatból is: a Blood, Sweat & Tears azokban az években vetette papírra a dzsesszrock kötelező olvasmányait, amikor Lew volt a trombitás. Aztán nagyon ritkán hallani olyan ritmusszekciót, amelyik ennyire könnyedén, épphogy csak érintve..., Anderson meg, ráadásul, milyen jól énekel.

Ezt az aligátor-zenét szerencsétlen kísérlet lenne besorolni, a rokonságából esetleg a The Lounge Lizards citálható elő, ha miheztartás végett nagyon muszáj. Igazi New York-i muzsika, szeretem ilyenkor mondani: egyszerre latin is, funk is, rock is, blues is; semmi hígulás, de simán végigtáncolható.

A koncert után besunnyogtam az öltözőbe, muszáj volt gratulálni, és ezt a fotót is ide kellett lejmolnom; erre mintha most debütáltak volna, úgy köszönték az érdeklődésem. Reggel továbbvonatoztak, Velencébe, ha jól emlékszem. Világsztárok, akárhogy is, nem viccből mondom.

F. D. J.


Jamaaladeen Tacuma: Brotherzone

Idejében szólunk: május 27-én nem kisebb szenzáció esedékes, a PeCsában, ugyancsak. És ugyancsak New York és ugyancsak világsztárok és ugyancsak a besorolhatatlanság: a basszusgitáros Tacuma dzsessz-funkjának, az énekes/rapper Ahmad Wadud költészetének és Marc Ribot hipnotikus gitárhangjainak az ötvözete. Amire (egy koncertfelvételt tartalmazó kazetta alapján) számítani lehet, az dzsessz-funknak éppolyan lenyűgöző, mint a - spoken word vagy a performance szuggesztivitásán alapuló - zenés színháznak; úgyszólván több, mint koncert: beavatás, mágia.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.