Krokodil Dundee (Ray Anderson Alligatory Band a Petőfi Csarnokban)

  • 1997. május 15.

Zene

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Május 6-án, úgy déltájban, a prágai gyorsról lekászálódott egy megtermett aligátor. Lecügölte motyóját, aztán körülszimatolt, de az ő embere épp másfelé vadászott a rommá túrt pályaudvaron. Sokat megélt, megbízható jószág lévén nem pánikolt; amíg egymásra nem leltek, hozzákezdett csekkolni a helyi felesfelhozatalt.

Ennek az aligátornak a feje Ray Anderson névre hallgat, és csak azért nem mondom, hogy harsonás világsztár, mert már úgyis késő, és különben is, mintha a harsonásokra kevésbé izgulna a világ mostanság. Így eshetett meg, hogy 1. este jó, ha kétszázan verődtek össze a PeCsában, 2. európai turnéjához egy nyomorult mikrobuszra sem futotta, márpedig a tartozékai - a trombitás Lew Soloff, a gitáros Jerome Harris, a dobos Tommy Campbell, a basszista Gregory Jones és a perkás Frank Colón - sem akárkik. Nincs négy éve, hogy így együtt vannak, azóta két lemezük jelent meg, hát ennyit egyelőre a karrierről.

Ott tartottam tehát, hogy úgy kétszázan. Pedig a szervező Private Music még az ínycsiklandó "Hip-Hop Dance" és "Acid Jazz" címkéket is bevetette, jóllehet a hip-hophoz egyáltalán, s az acid dzsesszhez is csak a vendégeskedő Muck-Show révén volt a rendezvénynek köze (gyorsan hozzáteszem: Muck Ferenc kvartettje világszínvonalon talált e résre a hazai dzsesszmezőnyben). Chick Corea szólóestje, úgy tűnik, sajnos elszippantotta a közönséget, akárhányadszor járt is itt; pedig ha teheti, ő is inkább Andersont választja, mint ahogy be is zuhant az utolsó fél órára csápolni.

Lássuk csak, mitől döglik a Corea. Attól, amilyen simán hozta (a gitáros) Jerome Harris a billentyűs szólamokat, egészen biztosan. Solofftól (bár mintha most kissé visszafogta volna magát) már csak kötelességtudatból is: a Blood, Sweat & Tears azokban az években vetette papírra a dzsesszrock kötelező olvasmányait, amikor Lew volt a trombitás. Aztán nagyon ritkán hallani olyan ritmusszekciót, amelyik ennyire könnyedén, épphogy csak érintve..., Anderson meg, ráadásul, milyen jól énekel.

Ezt az aligátor-zenét szerencsétlen kísérlet lenne besorolni, a rokonságából esetleg a The Lounge Lizards citálható elő, ha miheztartás végett nagyon muszáj. Igazi New York-i muzsika, szeretem ilyenkor mondani: egyszerre latin is, funk is, rock is, blues is; semmi hígulás, de simán végigtáncolható.

A koncert után besunnyogtam az öltözőbe, muszáj volt gratulálni, és ezt a fotót is ide kellett lejmolnom; erre mintha most debütáltak volna, úgy köszönték az érdeklődésem. Reggel továbbvonatoztak, Velencébe, ha jól emlékszem. Világsztárok, akárhogy is, nem viccből mondom.

F. D. J.


Jamaaladeen Tacuma: Brotherzone

Idejében szólunk: május 27-én nem kisebb szenzáció esedékes, a PeCsában, ugyancsak. És ugyancsak New York és ugyancsak világsztárok és ugyancsak a besorolhatatlanság: a basszusgitáros Tacuma dzsessz-funkjának, az énekes/rapper Ahmad Wadud költészetének és Marc Ribot hipnotikus gitárhangjainak az ötvözete. Amire (egy koncertfelvételt tartalmazó kazetta alapján) számítani lehet, az dzsessz-funknak éppolyan lenyűgöző, mint a - spoken word vagy a performance szuggesztivitásán alapuló - zenés színháznak; úgyszólván több, mint koncert: beavatás, mágia.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”