Film: Találkoztam boldogtalan cigányokkal (Pejó Róbert Adrián: Dallas Pashamende)

Zene

Lenn járunk, ahol csak a filmek szoktak, ahol csak por van, csak szemét, a zsöllyébõl ember alattinak tûnik a lét, a nyomor fõterén. Cigányok közt megint, tetszik, nem tetszik, visszajáró vendégei õk a honi filmcsinálásnak. Az esetek perdöntõ hányadában úgy is viselkednek, mint a vendégek, suták és feszélyezettek, odafigyelnek minden mondatukra. Legtöbbször a fõváros nyolcadik kerületébõl érkeznek, ha nem egyenesen a Róna utcából (ott a filmgyár).

Lenn járunk, ahol csak a filmek szoktak, ahol csak por van, csak szemét, a zsöllyéből ember alattinak tűnik a lét, a nyomor főterén. Cigányok közt megint, tetszik, nem tetszik, visszajáró vendégei ők a honi filmcsinálásnak. Az esetek perdöntő hányadában úgy is viselkednek, mint a vendégek, suták és feszélyezettek, odafigyelnek minden mondatukra. Legtöbbször a főváros nyolcadik kerületéből érkeznek, ha nem egyenesen a Róna utcából (ott a filmgyár).

Pejó filmje számos szempontból már alapszituációjában eltér az utóbbi időkben szinte kényszeresnek ható celluloid-cigány karaván eddig viselt dolgaitól, s aztán a továbbiakban is szolgál örömteli újdonságokkal, leginkább a színészválasztás és -vezetés terén (egyszerűen kiváló színészekkel dolgozik, na). Mindemellett markáns hangulatfestő erő jellemzi, és persze a jó szándék - mit tehet ő arról, hogy momentán azzal van tele a padlás. A szeméttelep, ahol nyomorult hőseinkkel járunk, hátborzongatóan átélhető, hitelesnek ható. Mondom: ható, hisz alig hinném, hogy az art-kinók közönségének minderről túl közeli, a vászonnál, a tévéképernyőnél, a teleírt papirosnál közelebbi tapasztalatai lennének. Az átélés azonban pontosan a borzongásig tart, egy centivel sem tovább. Pedig Pejó imént dicsért színészei túljutnak a hú, de rémes figura megformálásán, időnként egészen a hihető érzelmek megformálásáig is. Aztán persze velük se érünk olyan messzire, mint amit a start ígér. Azért, mert piszkosul nincs ezeknek a szerencsétlen szeméttelepi cigányoknak történetük. Ami van nekik, az nem az övék.

És pont ez az, amit nem lehet csinálni: ebbe bukott bele eddig még minden próbálkozás, ha volt olyan, a legjobb akaratú is. Az úgy nem megy, hogy: "Szerbusztok, cigányok, nesztek, itt egy történet, erre varrjatok gombot, most vettem kéz alatt, idefele jövet loptam, olcsóért szállította a koprodukciós partner...", tudomisén. Ezt akkor sem lehet, ha az éppen adott cigányok neves fővárosi és ígéretes külföldi színművészek, mert egy darabig ugyan elvannak vele, fogáskeresés, összehangolgatás ilyen-olyan személyes tapasztalatokkal, egyéb mentőakciók, végül csak a kudarc kínos takargatása marad. A történet nem szociális segély!

Pejó Róbert (Csemer Gézával írt) története pedig nem a cigányoké, csak nekik írták, amit látunk, jelentős tapasztalatú szakemberek cigányos forgatókönyve, kisebb-nagyobb hibákkal, de leginkább jól (túl jól) ismert fordulatokkal. Radu, a cigánysorról elszármazó, tanítóvá lett fiatalember apját temetni tér vissza egykori övéi közé, nem túl nagy elszánással, inkább muszájból. Van már egy másik élete, szőke menyasszony, Dacia, polgári foglalkozás. Persze marad, persze mondvacsinált okok láncától bilincselve (erre még mondhatjuk, hogy magát is átveri, de a nagy biztonsággal előre kalkulálható gesztusokra, akciókra, reakciókra csak azt, hogy [valaki] minket), talán a szerelemért, de inkább azért, mert csak a végén szabad elmennie. A saját lábán, vagy akárhogy...

Akár persze föl is sóhajthatnánk: de legalább nem egy Rómeó és Júlia-sztori végre... Hogy nem-e? A szerelem most is két hótt ellentétes létforma képviselői közt lángol, annyi csupán az eltérés, hogy van valami bizonytalan előzménye, egy tetoválás a közös múltból.

Mindazonáltal a Dallas még így is a szcéna nézhetőbb darabjai közé tartozik, leginkább a bevezetőben leírt erényei miatt - ugyanakkor az etalon továbbra is a Paramicha marad.

Turcsányi Sándor

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?