Film: Technocassidy és sundancehouse (Doktor zsiványok)

  • - sisso -
  • 2000. május 11.

Zene

A szóban forgó alkotás remek példa arra, hogyan lehet címadás által előítéleteket támasztani egy jó filmmel szemben. Soha többet nem hinni a fülnek. Nem a fordítók leleményességét dicséri, hogy beültem megnézni mégis, ahogy az sem, hogy a kritikus jelenetben, ahol Maclaine haldoklik, és az ő hűséges expatikus rablótársa kanállal erőlteti bele a gyógyszert come on, come on felszólításokkal, a feliraton, illetve aliraton, a menjünk, menjünk szavak jelennek meg. Persze ez csupán töredéke a rafinált, építőmunkás-angolból való fordítás szépségeinek.

A szóban forgó alkotás remek példa arra, hogyan lehet címadás által előítéleteket támasztani egy jó filmmel szemben. Soha többet nem hinni a fülnek. Nem a fordítók leleményességét dicséri, hogy beültem megnézni mégis, ahogy az sem, hogy a kritikus jelenetben, ahol Maclaine haldoklik, és az ő hűséges expatikus rablótársa kanállal erőlteti bele a gyógyszert come on, come on felszólításokkal, a feliraton, illetve aliraton, a menjünk, menjünk szavak jelennek meg. Persze ez csupán töredéke a rafinált, építőmunkás-angolból való fordítás szépségeinek.

Mindennek ellenére a film, amely a Plunkett & Maclaine címet kapta a keresztségben, szinte hibátlan. Kosztümös techno house tragikomédia. Minden posztmodern anglomán imádni fogja. Benne az isteni, idegbajos Begbie (Robert Carlyle), akinek elkúrt söröskorsóját sosem felejtjük el és Sick Boy (Johnny Lee Miller), Plunkett és Macleane szerepében a Trainspottingból. Komolyan mondom, hogy már csak ezért is érdemes. Meg sok másért, például, hogy abban a korban játszódik, amikor a szépségtapasz álnevű bigyókat még a vörhenyek és furunkulusok elfedésére használták a mosdatlan arisztokraták, akik mellesleg tényleg úgy beszéltek, mint ma egy kocsis, legalábbis a film készítői erről szentül meg vannak győződve. Mégsem az a szimpla színes-szagos történelmi dráma valamelyik régens tyúkszemes családjának történetéről. A György korabeli Angliában vagyunk, de a cselekmény kopott bőrkabátos, gót elemekkel implantált, pszichobilly frizurás huszonegyedik századi partinak van álcázva. Ez a minimum persze, amit az angoloktól, a videoklipek stilizált világából érkező, első filmes rendező Jake Scott-tól, a rizsporos parókák legnagyobb szakértőjétől, a jelmeztervező Janty Yatestől és nem utolsósorban Begbie-től, a mi igazi Bélánktól elvárunk. A két úri útonálló történetének ideje, a kor kliséi totálisan fejre lettek itt állítva, ami az anakronizmusok kalandján kívül még a tényleges kor társadalmi erjedési folyamatait is jobban érzékelteti, mint egy Shakespeare-adaptációs szájbarágás a tengerentúlról.

Szegőszalagból, sifonból és az akkor még megengedett férfiarcfestésből van elég, de a többi mind közelebbről ismerős. Lady Rebecca (Liv Tyler) kifejezetten egy amerikai feministára emlékeztet, Chance (Ken Scott) rendőrfőnök kiköpött politikailag inkorrekt Torrente felügyelő, Lord Gibson (Michael Gambon) pedig a piercingjével és a csúcsfrizurájával jöhetett volna egy Notting Hill-i gay-buliból is. A látvány és a zene fokozottan pazarló: az exgyógyszerész rabló piromániájából kifolyólag minden szikrázik, a valamelyik prágai palotában felvett londoni bálon Craig Armstrong (Massive Attack) zenéjére táncolnak a párok gigantikus, belülről kivilágított gorgófejek között, a kivégzési kalapok karimáján ott a miniatűr akasztófa, a rablók fején szado-mazo szerkó, kezükben korrekt történelmi fegyverek, a köztes időben frivol dugások, vastag arisztokrata macák. A tempó egyre szédítőbb, akár az osztriga, a királykék és a bíbor- színek. Annyit még el lehet árulni, hogy a végén a csúnya és gonosz emberek meglakolnak, bár a boldogok nem csúsznak nyálban. A filmről viszont úgy lehet kijönni, mintha örökös páholytagságink lenne a megérdemeltre. És lesz azért olyan felnőtt is, aki majd seggpacsizva nyargalászik fel-alá, mint egykor A Tenkes kapitánya stáblistája után.

- sisso -

Plunkett & Meclane, színes, feliratos, angol, 1999, 101 perc; rendezte: Jake Scott; fényképezte: John Mathieson; zene: Craig Armstrong; szereplők: Robert Carlyle, Johnny Lee Miller, Liv Tyler, Michael Gambon; a Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.