Film: Trainspotting B (V. C. Hall: Az utolsó belövés)

  • Tosoki Gyula
  • 1998. március 26.

Zene

A téma - szomorú - az utcán (egy aluljáróban, egy lehúzott pecóban, ki tudja?) hever; kurrens ügy mostanában anyagosokról filmet készíteni, jönnek az újabb és újabb jelentések zsinórban a világ minden tájáról. Az elmúlt egy évben volt már brit, holland, wallesi, ez a mostani egy amerikai és független darab: Vondie Curtis Hall középszerű supporting színészből avanzsált középszerű filmrendezővé, a Gridlock´d az első munkája, a forgatókönyvet is ő jegyzi.

A téma - szomorú - az utcán (egy aluljáróban, egy lehúzott pecóban, ki tudja?) hever; kurrens ügy mostanában anyagosokról filmet készíteni, jönnek az újabb és újabb jelentések zsinórban a világ minden tájáról. Az elmúlt egy évben volt már brit, holland, wallesi, ez a mostani egy amerikai és független darab: Vondie Curtis Hall középszerű supporting színészből avanzsált középszerű filmrendezővé, a Gridlock´d az első munkája, a forgatókönyvet is ő jegyzi.

Közismert, hogy a film 2Pac Shakur hattyúdala, a rapper a forgatás után röviddel gyilkosság áldozatául esett. Ha másért nem is, hát ezért érdemes némi figyelemre ez a dolgozat. Az egyébként meglehetősen lapos sztori egyetlen nap krónikája, sűrű flashbackekkel, amelyekben a kox az abszolút favorit. A történet: miképp téved el két, a cumóról lejönni készülő junkie a hivatalok útvesztőiben, miként vész el a jó szándék a bürokraták truccolásán. Sorban állások, instanciázások, mindhiába, frusztrációra frusztráció. Csak egyet a sok trauma közül: tíz napra van szükség ahhoz, hogy hőseink megkaphassák az ingyenes társadalombiztosítási kártyát, melyre a rehabilitációra szóló beutalóhoz van szükség. Hát így: cudar egy világ.

Az ígéretes kezdet után röviddel csaknem teljesen el is fogy a rendező művészi muníciója, az intenzív mesélőkedv intenzív önismétlésbe fordul, ami eléggé kínos, még akkor is, ha V. C. Hall láthatóan nem akar sokat, közelről sem mutat annyit, mint hasonló témákban utazó kollégái. A Gridlock´d közönséges kamaradarab, ősöreg sémákból építkező, kályhameleg film; példának okáért: a parázsló cigit nagyközeliben venni akkor is közhelyes megoldás, ha jól láthatóan nem csak dohányt sodortak a cigarettapapírba. Persze van néhány pozitívum is, mindjárt például Tim Roth kongeniális játéka - végig pályán van a krapek, ahogy mondani szokás, a sminkesének pedig örök hódolatom -, egyébként meg 2Pac és a számomra tökéletesen ismeretlen Thandie Newton játékára sem lehet panasz. Eddig még jó, sőt párszor tényleg beizzik a dolog, csak sajnálni tudom, hogy ez a néhány igazán eltalált pillanat összesen alig több mint tíz percet fog le a bő másfél órás filmből, hasonló epizódokat csokorba gyűjtve akár egy remek mozi is kerekedhetett volna az anyagból. Mindenesetre a jelenetek jó helyen, jókor kerülnek elő, amikor már éppen kelnél fel a székből. Aztán mégis maradsz. Te tudod.

Mint az ebben a szubkultúrában játszódó filmek többségénél, egy erős zenei anyag nagyot dobna az opuson. Már ha lenne benne. Néhány, többnyire az első taktusok után gyorsan elharapott rövid betéttől eltekintve ugyanis a Gridlock´d-ben jószerivel alig hallható zene. Igaz, a filmben sok, túlságosan is sok a vaker ("Onnantól van gáz, amikor már nem én nyomom a kokót, hanem az nyom engem", ilyenek), szóval a zenének kevés a hely, mégsem igazán értem, hogy a rendező miért mondott le erről, különösen, hogy 2Pac személyében egy adu ász is volt a kezében. 2Pac mindössze egyszer énekel, akkor is csak a záróképben. "Life Is a Traffic Jam" - rapeli, basszusgitáron kísérve magát, majd elsötétül a kép, és a hangja átúszik a vége főcímbe.

Tosoki Gyula

Gridlock´d, színes, amerikai, 91 perc; írta és rendezte: Vondie Curtis Hall; fényképezte: Bill Pope; látvány: Dan Bishop; zene: Stewart Copeland és Pilar McCurry; szereplők: 2Pac Shakur, Tim Roth, Thandie Newton, Charles Fleischer, John Sayles; a Mirax bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.