Film: Véres, májas (Zack Snyder: Holtak hajnala)

  • Király Zsolt
  • 2004. július 22.

Zene

A honi videokorszak hajnalán, a nyolcvanas években generációk vizuális ítélõerejét formálta néhány közkézen keringõ, kilencszer másolt, hangalámondásos videokazetta - a legnépszerûbb filmek között szerepeltek a késõ kádári filmforgalmazásból sajnálatosan (bár a kor cenzurális megfontolásait ismerve: érthetõen) kimaradt horrorfilmek. Közöttük is - a kannibálos, hüllõs/pókos/férges, láncfûrészes és erotovámpíros darabok mellett - az élõhalott-tematika aratott: például George A. Romero legendás 1978-as Dawn Of The Deadje, melynek - mindenki nagy örömére - elkészült az aktuális remake-je.

A honi videokorszak hajnalán, a nyolcvanas években generációk vizuális ítélõerejét formálta néhány közkézen keringõ, kilencszer másolt, hangalámondásos videokazetta - a legnépszerûbb filmek között szerepeltek a késõ kádári filmforgalmazásból sajnálatosan (bár a kor cenzurális megfontolásait ismerve: érthetõen) kimaradt horrorfilmek. Közöttük is - a kannibálos, hüllõs/pókos/férges, láncfûrészes és erotovámpíros darabok mellett - az élõhalott-tematika aratott: például George A. Romero legendás 1978-as Dawn Of The Deadje, melynek - mindenki nagy örömére - elkészült az aktuális remake-je. A fanyalgás ezúttal felesleges és egyben káros is: az új darab korántsem csak utánérzések gyûjteménye: megáll saját lábán is (ha hõsei nem is mindig tudnak). A nagy elõd munkáiból elemelt képi elemek inkább elegáns idézetnek hatnak, ráadásul a fiatal, elsõfilmes rendezõ sikeresen átveszi és meg is újítja Romero kvázidokumentarista attitûdjét. Tisztáznunk kell egy terminológiai problémát: a Holtak hajnala csak a felületes nézõ számára zombifilm - a zombi ti. leginkább a vudu kultúrkörhöz kapcsolódó antropológiai objektum (exszubjektum), melynek létrejöttéhez fekete mágia (kakas, macska, menyecske etc.) szükségeltetik. A Holtak hajnalához hasonló, élõhalott-tömegterror tematikájú fimekben a ragály harapással terjed, eredete pedig ismeretlen, bizonytalan vagy legalábbis érdektelen: az élõhalott egzisztenciális pozíciója már a film alaphelyzete szerint is magától értetõdõ - s ha az emberiség nagyobb része éhes agyhalott, akkor a többiek számítanak mutánsnak. Snyder szerencsére nem bajlódik semmiféle erõltetett magyarázattal (Romero sem tette), filmje ezzel szemben a dinamikus, akciódús halálábrázolással tüntet (Snyder élõhalottai végképp levetkõzték az idétlen zombimozgást - hiába, a vérdopping!), meg a kiváló maszkmesteri/sminkes teljesítményekkel, s némi filmidegen gügyögést leszámítva a színészek is jók - alakítsanak bár tahó biztonsági õrt, szexmániás playboyt, megszállott fegyverbuzit, agresszív kismamát vagy zombifikálódott kövér nagymamát. A Holtak hajnala - szögezzük végre le - a mûfaj adta korlátok között kifejezetten figyelemre méltó munka, nyugodtan fel lehet fogni kegyetlen szatírának, parabolának, esetleg indirekt társadalombírálatnak is. Igaz, a befogadás okozta élvezetet ezek az olvasatok sem fokozzák (mondjuk nem is oltják ki). Filmünk ezzel szemben valóságos tárháza a filmtörténeti idézeteknek és utalásoknak: a mester, nevezett Romero filmjein kívül néha egyszerre juthat eszünkbe a Kannibál bébi 1-2. és Wajda Csatornája - hiába minden heroizmus, itt sincs hova menekülni. A horrorfilmek amúgy természetszerûleg befejezetlenek, sõt befejezhetetlenek: hõseink hiába menekülnének át egy másik helyszínre - ott ugyanis egy másik terrorfilm szokott játszódni (hõseink sem látták a Kannibálok szigetét). A film természetesen befogadójára nézve sem marad hatástalan: a hûvös terembõl kilépve gyanakodva figyeli a jegyszedõ imbolygó mozgását, s még a villamoson is azon tûnõdik, nem alaptalanul, mikor harapja arcon egy éhes, agyhalott utastárs.

- barotányi -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.