Film: Véres, májas (Zack Snyder: Holtak hajnala)

  • Király Zsolt
  • 2004. július 22.

Zene

A honi videokorszak hajnalán, a nyolcvanas években generációk vizuális ítélõerejét formálta néhány közkézen keringõ, kilencszer másolt, hangalámondásos videokazetta - a legnépszerûbb filmek között szerepeltek a késõ kádári filmforgalmazásból sajnálatosan (bár a kor cenzurális megfontolásait ismerve: érthetõen) kimaradt horrorfilmek. Közöttük is - a kannibálos, hüllõs/pókos/férges, láncfûrészes és erotovámpíros darabok mellett - az élõhalott-tematika aratott: például George A. Romero legendás 1978-as Dawn Of The Deadje, melynek - mindenki nagy örömére - elkészült az aktuális remake-je.

A honi videokorszak hajnalán, a nyolcvanas években generációk vizuális ítélõerejét formálta néhány közkézen keringõ, kilencszer másolt, hangalámondásos videokazetta - a legnépszerûbb filmek között szerepeltek a késõ kádári filmforgalmazásból sajnálatosan (bár a kor cenzurális megfontolásait ismerve: érthetõen) kimaradt horrorfilmek. Közöttük is - a kannibálos, hüllõs/pókos/férges, láncfûrészes és erotovámpíros darabok mellett - az élõhalott-tematika aratott: például George A. Romero legendás 1978-as Dawn Of The Deadje, melynek - mindenki nagy örömére - elkészült az aktuális remake-je. A fanyalgás ezúttal felesleges és egyben káros is: az új darab korántsem csak utánérzések gyûjteménye: megáll saját lábán is (ha hõsei nem is mindig tudnak). A nagy elõd munkáiból elemelt képi elemek inkább elegáns idézetnek hatnak, ráadásul a fiatal, elsõfilmes rendezõ sikeresen átveszi és meg is újítja Romero kvázidokumentarista attitûdjét. Tisztáznunk kell egy terminológiai problémát: a Holtak hajnala csak a felületes nézõ számára zombifilm - a zombi ti. leginkább a vudu kultúrkörhöz kapcsolódó antropológiai objektum (exszubjektum), melynek létrejöttéhez fekete mágia (kakas, macska, menyecske etc.) szükségeltetik. A Holtak hajnalához hasonló, élõhalott-tömegterror tematikájú fimekben a ragály harapással terjed, eredete pedig ismeretlen, bizonytalan vagy legalábbis érdektelen: az élõhalott egzisztenciális pozíciója már a film alaphelyzete szerint is magától értetõdõ - s ha az emberiség nagyobb része éhes agyhalott, akkor a többiek számítanak mutánsnak. Snyder szerencsére nem bajlódik semmiféle erõltetett magyarázattal (Romero sem tette), filmje ezzel szemben a dinamikus, akciódús halálábrázolással tüntet (Snyder élõhalottai végképp levetkõzték az idétlen zombimozgást - hiába, a vérdopping!), meg a kiváló maszkmesteri/sminkes teljesítményekkel, s némi filmidegen gügyögést leszámítva a színészek is jók - alakítsanak bár tahó biztonsági õrt, szexmániás playboyt, megszállott fegyverbuzit, agresszív kismamát vagy zombifikálódott kövér nagymamát. A Holtak hajnala - szögezzük végre le - a mûfaj adta korlátok között kifejezetten figyelemre méltó munka, nyugodtan fel lehet fogni kegyetlen szatírának, parabolának, esetleg indirekt társadalombírálatnak is. Igaz, a befogadás okozta élvezetet ezek az olvasatok sem fokozzák (mondjuk nem is oltják ki). Filmünk ezzel szemben valóságos tárháza a filmtörténeti idézeteknek és utalásoknak: a mester, nevezett Romero filmjein kívül néha egyszerre juthat eszünkbe a Kannibál bébi 1-2. és Wajda Csatornája - hiába minden heroizmus, itt sincs hova menekülni. A horrorfilmek amúgy természetszerûleg befejezetlenek, sõt befejezhetetlenek: hõseink hiába menekülnének át egy másik helyszínre - ott ugyanis egy másik terrorfilm szokott játszódni (hõseink sem látták a Kannibálok szigetét). A film természetesen befogadójára nézve sem marad hatástalan: a hûvös terembõl kilépve gyanakodva figyeli a jegyszedõ imbolygó mozgását, s még a villamoson is azon tûnõdik, nem alaptalanul, mikor harapja arcon egy éhes, agyhalott utastárs.

- barotányi -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.