Lemez

Fischer Iván, Fesztiválzenekar

  • - csk -
  • 2015. május 3.

Zene

3 Classic Albums – ez a lakonikus címe a Decca sorozatának, melyben egy-egy világhírű előadótól vagy együttestől három, korábban napvilágot látott CD jelenik meg újra, közös dobozban, de az eredeti lemezek borítótervét megtartva. Reprezentatív vállalkozás, mely portrét tár a hallgató elé egy-egy előadói műhelyről. Magyar büszkeség: a kiválasztott művészek között találjuk Fischer Ivánt és a Budapesti Fesztiválzenekart három, nagy sikert aratott lemezével, melyek így, együtt, dióhéjban képet adnak a magyar zenetörténet néhány csúcsáról, illetve a „magyaros” egzotikum iránti érdeklődésről a 19. századi nyugati mesterek körében.

Annak idején a kritika megemlékezett már ezekről a felvételekről, most mégis jó egymás társaságában újra meghallgatni őket, részben, mert együtt többet mondanak, részben, mert meggyőzően mutatják a BFZ értékeit. Liszt Faust-szimfóniájában Fischer nagy lendületű, érzékeny zenélése a remek német tenorral, Hans-Peter Blochwitzcal és a feladata magaslatán álló Rádióénekkarral (karigazgató: Strausz Kálmán) szövetkezve azt mutatja meg, hogyan keveredett Liszt zenéjében nagyromantika és modernség, hogyan kapcsolódott gondolkodásmódja az európai hagyományhoz. A Bartók-interpretációk a zeneszerző két arcát villantják fel: az egyik profil azé a művészé, aki hazai (Magyar parasztdalok; Magyar képek; Erdélyi táncok) és külföldi (Román népi táncok; Román tánc zenekarra) folklórt dolgoz fel kisformák keretei között, olykor karakterdarabszerűen – a másik azé, aki kompromisszumot nem ismerőn avantgárd pantomimmal (A csodálatos mandarin) hökkenti meg korának közönségét. Brahms Magyar táncainak fűszere a vérbő kedély és a népies műdalhagyomány jelenlétének a kávéházi cigányzene stílus­elemeivel történő felerősítése, amelyben Lendvay Csócsi József és Lendvay József (hegedű), valamint Ökrös Oszkár (cimbalom) játéka segíti a BFZ ízesen játszó muzsikusait.

Decca, 3 CD

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.