mi a kotta?

Jó szándékú és lompos

  • mi a kotta
  • 2015. május 3.

Zene

„Július 30. – Este elmentem a Károlyi-kerti Mozart-hangversenyre, de újból megállapíthattam, hogy a most nagyon megritkult zenehallgatásom nem csökkenti, hanem ellenkezőleg: növeli az igényességemet. Ez látszólagos ellentmondás, hiszen valószínűbb lenne, hogy bizonyos kiéhezettség játszik közre, és engedményekre tesz hajlamosabbá. Tény viszont az, hogy most, amikor egy negyedszázad mindennapi zenehallgatása után hirtelen kiestem az üzemszerű koncertlátogatásból, az életemben hallott legjobb és legszebb produkciók vetődtek felszínre emlékezetemben, csupán a standard teljesítményekre gondolok, és a fogyatékosokat jóformán elfelejtettem. Schneider Hédy a d-moll zongoraversenyt adta elő a tőle megszokott biztos technikával és rideg lelketlenséggel. Nekem pedig a két Fischer – Edwin és Annie – csengett a fülemben, ütemről ütemre mértem le a különbséget aközött, amit hallottam, és amit hallanom kéne. A Jupiter-szimfóniánál viszont Bruno Walter és Klemperer értelmezése elevenedett meg bennem, és tette elviselhetetlenné ezt a jó szándékú, de primitív és lompos előadást.” Zenekritikus naplójából még sose idéztünk e hasábokon, s úgy lehet, a koncertélet eme aprószentjeitől és kisördögeitől leginkább csak szórakoztató melléfogásokat, bukott kritikákat citáltunk. Pedig hát soraikban is lelhetünk jeles, nagy érdemű alakokat, mint például a fentebb 1951-es naplórészlete révén megidézett Jemnitz Sándort: a Népszava hajdani legendás kritikusát, Bartók és Kodály korai értőjét, Schönberg egykori tanítványát. Merthogy Jemnitz maga is szerzett zenét, s mivel idén születési évfordulója van, most kedden alkalmunk is lesz meghallgatni Szólószonátáját azon a koncerten, melyen Ittzés Gergely és Fejérvári Zoltán csupa 125 éve született zeneszerzőről emlékezik majd meg játékával (Rádió Márványterme, április 7., hét óra).

A szerda és a csütörtök azután a nagy vendégeké a Müpában, illetve a Zeneakadémián. Baráti Kristóf és Várdai István kamaramuzsikálásának két további társa ugyanis nem más lesz szerda este, mint a tavaly ősz után Budapestre újra visszatérő brácsás, Kim Kashkashian és az ugyancsak kedves ismerősként fogadandó Jean-Efflam Bavouzet (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). Másnap meg a tavalyi szenzációs koncertek (és mesterkurzus) után most A Zongora sorozatának soros fellépőjeként visszalátogató Jevgenyij Koroljov ad majd szólóestet, Bach, Mozart és Beethoven műveiből összeválogatva meghirdetett programját (Zeneakadémia, április 9., fél nyolc).

Várdai István (képünkön) bizonnyal új és csodás mesterhangszerén, egy 1720-as Domenico Montagnana-csellón játszik majd, s ugyanebből a műhelyből való a MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki vendégének, a svéd Frans Helmersonnak a gordonkája is (Zeneakadémia, április 3., hét óra). Saint-Saëns a-moll gordonkaversenyét halljuk majd tőle és Csaba Péter együttesétől, méghozzá Berlioz Lear király nyitányának nyomában, mely nyitányról némi jóindulattal elmondható ugyanaz, mint amit Jemnitz naplójában Shakespeare Lear királyáról leírt: „vulkanikusan grandiózus”.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?