mi a kotta?

Jó szándékú és lompos

  • mi a kotta
  • 2015. május 3.

Zene

„Július 30. – Este elmentem a Károlyi-kerti Mozart-hangversenyre, de újból megállapíthattam, hogy a most nagyon megritkult zenehallgatásom nem csökkenti, hanem ellenkezőleg: növeli az igényességemet. Ez látszólagos ellentmondás, hiszen valószínűbb lenne, hogy bizonyos kiéhezettség játszik közre, és engedményekre tesz hajlamosabbá. Tény viszont az, hogy most, amikor egy negyedszázad mindennapi zenehallgatása után hirtelen kiestem az üzemszerű koncertlátogatásból, az életemben hallott legjobb és legszebb produkciók vetődtek felszínre emlékezetemben, csupán a standard teljesítményekre gondolok, és a fogyatékosokat jóformán elfelejtettem. Schneider Hédy a d-moll zongoraversenyt adta elő a tőle megszokott biztos technikával és rideg lelketlenséggel. Nekem pedig a két Fischer – Edwin és Annie – csengett a fülemben, ütemről ütemre mértem le a különbséget aközött, amit hallottam, és amit hallanom kéne. A Jupiter-szimfóniánál viszont Bruno Walter és Klemperer értelmezése elevenedett meg bennem, és tette elviselhetetlenné ezt a jó szándékú, de primitív és lompos előadást.” Zenekritikus naplójából még sose idéztünk e hasábokon, s úgy lehet, a koncertélet eme aprószentjeitől és kisördögeitől leginkább csak szórakoztató melléfogásokat, bukott kritikákat citáltunk. Pedig hát soraikban is lelhetünk jeles, nagy érdemű alakokat, mint például a fentebb 1951-es naplórészlete révén megidézett Jemnitz Sándort: a Népszava hajdani legendás kritikusát, Bartók és Kodály korai értőjét, Schönberg egykori tanítványát. Merthogy Jemnitz maga is szerzett zenét, s mivel idén születési évfordulója van, most kedden alkalmunk is lesz meghallgatni Szólószonátáját azon a koncerten, melyen Ittzés Gergely és Fejérvári Zoltán csupa 125 éve született zeneszerzőről emlékezik majd meg játékával (Rádió Márványterme, április 7., hét óra).

A szerda és a csütörtök azután a nagy vendégeké a Müpában, illetve a Zeneakadémián. Baráti Kristóf és Várdai István kamaramuzsikálásának két további társa ugyanis nem más lesz szerda este, mint a tavaly ősz után Budapestre újra visszatérő brácsás, Kim Kashkashian és az ugyancsak kedves ismerősként fogadandó Jean-Efflam Bavouzet (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). Másnap meg a tavalyi szenzációs koncertek (és mesterkurzus) után most A Zongora sorozatának soros fellépőjeként visszalátogató Jevgenyij Koroljov ad majd szólóestet, Bach, Mozart és Beethoven műveiből összeválogatva meghirdetett programját (Zeneakadémia, április 9., fél nyolc).

Várdai István (képünkön) bizonnyal új és csodás mesterhangszerén, egy 1720-as Domenico Montagnana-csellón játszik majd, s ugyanebből a műhelyből való a MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki vendégének, a svéd Frans Helmersonnak a gordonkája is (Zeneakadémia, április 3., hét óra). Saint-Saëns a-moll gordonkaversenyét halljuk majd tőle és Csaba Péter együttesétől, méghozzá Berlioz Lear király nyitányának nyomában, mely nyitányról némi jóindulattal elmondható ugyanaz, mint amit Jemnitz naplójában Shakespeare Lear királyáról leírt: „vulkanikusan grandiózus”.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.