mi a kotta?

Jó szándékú és lompos

  • mi a kotta
  • 2015. május 3.

Zene

„Július 30. – Este elmentem a Károlyi-kerti Mozart-hangversenyre, de újból megállapíthattam, hogy a most nagyon megritkult zenehallgatásom nem csökkenti, hanem ellenkezőleg: növeli az igényességemet. Ez látszólagos ellentmondás, hiszen valószínűbb lenne, hogy bizonyos kiéhezettség játszik közre, és engedményekre tesz hajlamosabbá. Tény viszont az, hogy most, amikor egy negyedszázad mindennapi zenehallgatása után hirtelen kiestem az üzemszerű koncertlátogatásból, az életemben hallott legjobb és legszebb produkciók vetődtek felszínre emlékezetemben, csupán a standard teljesítményekre gondolok, és a fogyatékosokat jóformán elfelejtettem. Schneider Hédy a d-moll zongoraversenyt adta elő a tőle megszokott biztos technikával és rideg lelketlenséggel. Nekem pedig a két Fischer – Edwin és Annie – csengett a fülemben, ütemről ütemre mértem le a különbséget aközött, amit hallottam, és amit hallanom kéne. A Jupiter-szimfóniánál viszont Bruno Walter és Klemperer értelmezése elevenedett meg bennem, és tette elviselhetetlenné ezt a jó szándékú, de primitív és lompos előadást.” Zenekritikus naplójából még sose idéztünk e hasábokon, s úgy lehet, a koncertélet eme aprószentjeitől és kisördögeitől leginkább csak szórakoztató melléfogásokat, bukott kritikákat citáltunk. Pedig hát soraikban is lelhetünk jeles, nagy érdemű alakokat, mint például a fentebb 1951-es naplórészlete révén megidézett Jemnitz Sándort: a Népszava hajdani legendás kritikusát, Bartók és Kodály korai értőjét, Schönberg egykori tanítványát. Merthogy Jemnitz maga is szerzett zenét, s mivel idén születési évfordulója van, most kedden alkalmunk is lesz meghallgatni Szólószonátáját azon a koncerten, melyen Ittzés Gergely és Fejérvári Zoltán csupa 125 éve született zeneszerzőről emlékezik majd meg játékával (Rádió Márványterme, április 7., hét óra).

A szerda és a csütörtök azután a nagy vendégeké a Müpában, illetve a Zeneakadémián. Baráti Kristóf és Várdai István kamaramuzsikálásának két további társa ugyanis nem más lesz szerda este, mint a tavaly ősz után Budapestre újra visszatérő brácsás, Kim Kashkashian és az ugyancsak kedves ismerősként fogadandó Jean-Efflam Bavouzet (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). Másnap meg a tavalyi szenzációs koncertek (és mesterkurzus) után most A Zongora sorozatának soros fellépőjeként visszalátogató Jevgenyij Koroljov ad majd szólóestet, Bach, Mozart és Beethoven műveiből összeválogatva meghirdetett programját (Zeneakadémia, április 9., fél nyolc).

Várdai István (képünkön) bizonnyal új és csodás mesterhangszerén, egy 1720-as Domenico Montagnana-csellón játszik majd, s ugyanebből a műhelyből való a MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki vendégének, a svéd Frans Helmersonnak a gordonkája is (Zeneakadémia, április 3., hét óra). Saint-Saëns a-moll gordonkaversenyét halljuk majd tőle és Csaba Péter együttesétől, méghozzá Berlioz Lear király nyitányának nyomában, mely nyitányról némi jóindulattal elmondható ugyanaz, mint amit Jemnitz naplójában Shakespeare Lear királyáról leírt: „vulkanikusan grandiózus”.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.