Lemez

Portico: Living Fields

  • - minek -
  • 2015. május 3.

Zene

A 2007 és 2012 között három albumot prezentáló brit Portico Quartet tavaly fogyatkozott három főre: Jack Wyllie eredetileg szaxofonos, Milo Fitzpatrick bőgős, Duncan Bellamy pedig dobos, még ha mostanában többet molyolnak is a gépekkel. A rövidített nevű Portico voltaképpen keveset mentett át a régi formáció dzsesszes hangulatából – az új zeneanyag erős elektronikus bur­kolata alatt az élő hangszerek álcázva, maszkírozva, torzítva-modulálva szólalnak meg. Mégsem mond­hatjuk, hogy lemezük nélkülözné az organikusságot, az érzéki erőt és
a maximális elevenséget: a Living ­Fields ugyanis a muzsikustrió és három remek vokalista szerves együttműködésében készült. A neo-soul crooner Jamie Woon, a szintén a génmódosított R&B-ben utazó Jono McCleery és az alt-J vokalistája, Joe Newman is régi barátok, alkotótársak: közös munkájuk gyümölcse a maga relatív tömörségében is varázsos hangulatú album. Két rövid zenei intermezzo mellett hét, zömmel igen erős dalt, összhatását tekintve pedig egy alig több mint 36 perces utazást kapunk – valószínűtlen és mégis ismerős zenei tájakon keresztül. A lassú, de erős sodrású hangképek néha Philip Glass repetitív munkáit idézik, s a dzsesszben megfürdetett ambienthangulat mellett már a nyitószám, a Living Fields felütésében előkerül (majd a Jamie Woon által prezentált záró tételben, a Memory Of Newnessben visszatér) a vastag, dubstep után örökül maradt szubbasszus. Talán Joe New­man melankolikus soultémái (101, Atacama, Brittle) karcolnak leg­inkább, de a színvonal végig egyenletesen erős marad.

 

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.