Forgatás: Mindent egy helyben (Jön a Presszó)

  • - morszelf -
  • 1997. augusztus 21.

Zene

A hír önmagában örvendetes: készül egy magyar film. Ha hozzávesszük, alacsony költségvetésű, kétszeres lehet a hurrá. Félreértés ne essék, nem lelkes amatőrök ügyeskednek filmgyárból csaklizott, lejárt szavatosságú nyersanyagra, nem a sarki non-professional stúdió nyúlt le még egy milkát a haver kuratóriumától, hanem igazi gyártó, igazi rendező-operatőr, igazi forgatókönyvíró csinálnak egy olcsó filmet. Profi film féláron, készül a Presszó.
A hír önmagában örvendetes: készül egy magyar film. Ha hozzávesszük, alacsony költségvetésű, kétszeres lehet a hurrá. Félreértés ne essék, nem lelkes amatőrök ügyeskednek filmgyárból csaklizott, lejárt szavatosságú nyersanyagra, nem a sarki non-professional stúdió nyúlt le még egy milkát a haver kuratóriumától, hanem igazi gyártó, igazi rendező-operatőr, igazi forgatókönyvíró csinálnak egy olcsó filmet. Profi film féláron, készül a Presszó.

Az egész roppant félelmetes volt, két kukás jött szembe az utcán, valahol az Új Színház mögött. A kukásokat mindig megnézem, szerencsét hoznak vagy visznek reggelente nagy zörgéssel, és feltartanak, ha kocsin sietek, hát az egyik roppant ismerős volt, pont innen, a Narancs címlapjáról, Gothár Péter magyar filmrendező, a másik meg Sas Tamás eddig magyar operatőr, ám éppen forgatásról jöttek, ahol épp ő (mármint Sas) volt a rendező (is). A Presszó forgatásáról. Finom gesztus, Hitchcock óta ismerős, belerendezni magam egy nyúlfarknyi (na jó, ezt a szót úgy olvastam) szerepbe, s ha már ott volt, a havert is. Állítólag Feszty is belefestette magát a körképbe, ő volt Árpád vagy a másik banda főnöke.

A történet is finom, egy helyszínen játszódik, a címben foglalt egységben. Minden egy helyben áll, a székek, az asztalok, a szimpla, a krémes, a feles, a felszolgáló, a kamera. Hát persze, én meg majd művészkedek. Istenkísértő vállalkozás egy létező probléma megoldására. A probléma alighanem az, hogy Sas Tamás, a Presszó rendezője, eddig keresett operatőrként működött, s most ő keressen valakit a kamera mögé? Nem. Fogta és letette egy jó helyre, és elé rendezte a filmet. Most megint a dagadt filmkirályt, Alfrédot kéne emlegetni, de maradjunk annyiban, hogy majd meglátjuk.

Ebben az egy presszóban, ebben az egy képkivágásban csuda dolgok történnek. Más szappanoperát kerekítene egy ilyen helyre. Én ismerek is egyet, Hospoda a címe, egy csehó a helyszín, cseh-sit-com persze, játszik benne Menzel is, de szégyelli, megkérdeztem. Ám Németh Gábor, a forgatókönyv írója más utat választott, nem végeérhetetlen folyamot tervezett, hanem egy konkrét eleje, közepe, vége van neki históriát. Ez normál körülmények közt is misztikumnak számít, nemhogy egy presszóban. Pedig roppant egyszerű: egy fogyasztás, egy leülés, egy decens sarokház, egy limonádéba nyeglén ejtett csikk, mind megannyi cserép, ha tetszik, puzzle-darab, amiből a végére egy szép képnek kellene kerekednie. És, pedig nem hittem volna, kerekedik. Persze Németh amúgy is kedvelője a bravúr-teljesítményeknek. Szóval tök valóságos sztori, olyan, mint amilyenben a srác találkozik a csajjal, lelőnek valakit, sikkaszt a felügyelő, a vége előtt még jön egy nagy meglepetés, aztán a szerelmesek végre leléphetnek valahová délre, Szarajevó, ilyesmi. Mindezt presszóasztalok mellett kihallgatott mondatdarabkákból, sután elhadart rendelésekből, szóval szép. Ráadásul azt eddig is tudtuk, hogy Németh Gábor mennyire lakója a nyelvnek, otthon van benne, na. Most is példásan teljesít, szövegeit mintha nem is író írta volna, hanem magunk hallgattuk volna ki a Tik-takban vagy a Gongban.

Az egyik asztalnál három szépséges leányzó ül, amolyan asztaltársaság, kell-e mondani, mennyivel érdekesebbek, mint a televízió három barátnős műsorai. Sokkal. Szóval a játszó személyek között Söptei Andreát, Máté Gábort és a két kukáshoz hasonló briliáns epizódszerepben Andorrai Pétert kereshetjük a vásznon, kb. februártól, mert mint minden magyar film, ez is a szemlére készül el. Gyártja a Magic Media, producere Barbalits Péter, a jelen s a jövő mogulja.

Elfelejtettem valamit?

Igen, az alacsony büdzsé cca 30 millió.

- morszelf -

Részlet a forgatókönyvből

11. Késő este. A Tulaj takarít. Szól a rádió, örökzöld dzsesszmelódiák. Nyílik az ajtó, jól öltözött, ötven körüli, ápolt férfi lép be.

GALÉRIÁS: Késtem?

TULAJ: Nem, dehogy. Egy whisky?

GALÉRIÁS: Nem jönne rosszul.

A Tulaj az ajtóhoz megy, félig lehúzza a redőnyt. Két italt csinál, és odaül az asztalhoz.

GALÉRIÁS: Itt van?

A Tulaj szó nélkül a zsebébe nyúl, elővesz egy hosszúkás ékszerdobozt.

A Galériás kinyitja, a zsebébe nyúl, pici nagyítót illeszt a szeméhez.

TULAJ: Na? Ugye, nem túloztam?

GALÉRIÁS: Nem rossz. Mennyit gondol érte az unokabátyja?

TULAJ: Azt mondta, megbízik magában.

A Galériás hátradől, és elneveti magát. Benyúl a belső zsebébe, cigarettatárcát vesz elő, odakínálja a Tulajnak. Rágyújtanak.

GALÉRIÁS: A bizalom. Hát... az szép dolog. Kár, hogy nem lehet belőle házat venni. Na mindegy. Valamit csak mondott.

TULAJ: Kettőnegyven.

GALÉRIÁS: Ha nagyon ügyes vagyok, százhetvenért el tudom passzolni. Leveszem a húsz százalékot, mondjuk legyen tizenöt, mert régi ismerősök vagyunk. Száznegyvenet tudok adni. A foglalat sérült, és kicsik a kövek.

TULAJ: Nem is tudom. Megkérdezem az unokabátyámat. Szerdára elég?

GALÉRIÁS: Kérdezze. Én ráérek.

Kis hallgatás.

TULAJ: És... mi újság a placcon?

GALÉRIÁS: Előjött egy elképesztő Scheibner. Szerintem a legjobb vászna. Egy mérnöké. Amatőr. Dugdosta úgy húsz évig, aztán nem bírta tovább.

TULAJ: A szokásos történet.

GALÉRIÁS: Rendezett neki egy kis ünnepséget a múlt szombaton. Voltunk vagy ötvenen. A szakma nagyjából.

Fürkészően nézi a Tulajt.

GALÉRIÁS: Én tárgyalnék vele, de sajna elutazik. Két hétre, holnap.

Kis csend.

GALÉRIÁS: Pedig közel lakik ez a Koller. A Főnix-házban.

TULAJ: Drága lehet egy ilyen Scheibner.

GALÉRIÁS: Öt van neki. Nekem megérne vagy négymilliót. Mondtam is neki, miért nem vigyáz jobban. Még egy rendes riasztó sincs. Egy profi négy perc alatt kirámolná.

TULAJ: Amilyen emberek vannak. Elég nehéz ügy ez mostanában.

GALÉRIÁS: Mutassa csak azt a dobozt.

A Tulaj odatolja.

A Galériás nézegeti az ékszert.

GALÉRIÁS: Előfordul, hogy téved az ember. Megér ez háromszázat.

A zsebébe nyúl, elővesz egy köteg ötezrest, és akár egy kártya-trükk, leszámol villámgyorsan hatvan darabot.

TULAJ: Hát... egész odalesz az unokabátyám.

A Galériás ránéz, finoman elmosolyodik. Föláll.

GALÉRIÁS: Köszönöm az italt. Öröm magával üzletet kötni.

TULAJ: Részemről a szerencse.

A Galériás kimegy. A Tulaj lerántja mögötte a redőnyt. Lassan elvigyorodik. Leblende.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.