Koncert

Frank Carter & The Rattle­snakes

  • Soós Tamás
  • 2019. május 4.

Zene

Frank Carter még csak 34 éves, de már sokat látott veteránja a brit punkszíntérnek. A répahajú botrányhős, aki a Henry Rollins örökségét továbbvivő, dúvad előadásmódjáról lett híres, a nullás években a Gallows-zal frissítette fel a kissé megfáradt angol hardcore-t. Írtak két alaplemezt, majd Carter ráunt az üvöltözésre, és karrierje csúcsán otthagyta a csapatot, hogy glamslágereket énekeljen a már nevében is pozitívabb életszemléletet hordozó Pure Love-val. Erre azonban nem voltak vevők a rajongók, így a zenekar hamar földbe állt. A kitérő mégsem volt hiábavaló, mert az énekelni prímán megtanuló Carter új együttesével ezt a két arcát, a dühöset és a dallamosat formálta slágergyanús egyveleggé. A Rattlesnakesszel előbb felelevenítette a punkgyökereit (Blossoms), majd a Modern Ruinon már azt az űrt töltötte ki jó érzékkel, amit az unalmasan elművésziesedő Arctic Monkeys hagyott maga után a szigetországi gitárzenében.

Stadionpunk – mondhatnánk Frank Carter pofátlanul fülbemászó, de energikus dalaira, amiket első magyarországi koncertjén a hírnevéhez méltó elánnal adott elő az énekes. Az Akvárium kistermének plafonját már az első percekben megmászta, beszólt Theresa May-nek, és bevezette a #metoo-kompatibilis crowdsurf fogalmát (ami során tilos fogdosni a lányokat). Dalokat egyenlő arányban válogatott a Blossomsról és a Modern Ruinról, a csúcspontot a Jackals mindössze 40 másodperces zúzdája jelentette két orbitális sláger, a Lullaby és a Snake Eyes közé szorítva, de nagyot ütött a Vampires, a Juggernaut és a közönségüvöltetésbe torkolló I Hate You is. Öt számmal képviseltette magát a májusban megjelenő harmadik lemez, az End of Suffering is, de az ismeretlen új dalok szépen simultak a régiek közé, a rögtön kétszer eljátszott Crowbar pedig kezdésnek és ráadásnak is tökéletesnek bizonyult. Ismétlés nyáron, a Sziget Foo Fighters-es napján

Akvárium, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.