Lemez

Keserű cukor

Frank Ocean: Channel Orange

  • - greff -
  • 2012. szeptember 6.

Zene

Ha nem esik is neki oly látványosan, légkalapácsot berregtetve az alapjainak, mint Abel "The Weeknd" Tesfaye, azért Frank Ocean is sokat megtesz választott műfaja, az R&B gyökeres átformálásáért. És most nem csak arra az angolszász szaksajtóban máris több százezer elemző leütést eredményező gesztusára gondolunk, hogy immár nyíltan felvállalja biszexualitását abban a zsánerközegben, melyben a játékosok eddig többnyire a nyugalmazott Horthy-katonák érzékenységével közelítettek a szexuális orientáció kérdéséhez. Tömegkultúra-történetileg ez is igen fontos, de azért hozzá kell tenni, hogy két lépés távolságból szemlélve a nosztalgikus mélabút, fájdalmas önvallomást és drogos-kurvás szerepjátékokat egybeolvasztó Ocean-szövegvilág éppenséggel nem tűnik bizsergetően érdekesnek.


A zene viszont igen – és nem csupán a nyilvánvaló csúcspontként felmagasodó, közel 10 perces dalgúla, a Pyramids, amelyben tükörgömbös funkdiszkóból esünk át a józanító afterpartiba, ahol a dj house-szintiket húz rá épp a belassított alapokra, hanem a tompa gépdobpufogást álmatagra kábított billentyűhangokkal beburkoló Pilot Jones vagy a vaskos breakbeatet elveszve szomorkodó orgonával összeeresztő Crack Rock is. A korábban dalszerzőként sztároknak dolgozó Ocean persze fél szemmel mindig odafigyel a műfaj múltjára, szentjeire és a slágerpotenciálra is: a Thinkin Bout You szívhasító falzettje, a Super Rich Kids ismerőssége miatt is azonnal ható másnapos középtempója és a junkie-mesét a lüktető popslágerek cukrával tálaló Lost gondoskodik róla, hogy senki se ússzon el e különös, de bőségét csak lassan feltáró hangszigetről.

A Channel Orange nem annyira tömör munka, mint Ocean bemutatkozó mixtape-je, a Nostalgia, Ultra. volt, s a végére már fáradni is kezd kissé, de a vállalt munkát szépen elvégzi: mint Dexter a tévében, Frank Ocean is olajsötét színekre lel ott, ahol fehérre fakul minden az örökös napfényben.

Def Jam, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.