Lemez

La Roux: Supervision

  • - minek -
  • 2020. március 20.

Zene

A jó évtizeddel ezelőtti időszak szintipop-újhullámának volt a sztárja La Roux, a fantasztikus falzettel megáldott énekesnő, Elly Jackson és Ben Langmaid producer duója. Sokan emlékezhetünk az olyan, számtalan remixben is ronggyá játszott slágereikre, mint az In for the Kill, a Bulletproof vagy a Quicksand, de aztán hosszú ideig nem volt folytatás, a második albumra öt évet kellett várni. S közben másoknak hozott sikereket a 80-as évek szintinosztalgiája, mivel a La Roux nevet már egyedül birtokló Elly Jackson hosszasan küzdött hangproblémáival. Szólóban, Dan Carey producer segítségével hozta össze harmadik albumát, és a Supervisionön sem tudta, de nem is akarta meghazudtolni önmagát. Maradt a meleg, ihlető kályhánál, csak éppen a szintipop mellett mind többet adagolt a korszak new wave-inspirációjú funky diszkójából is. Tudjuk, hogy egy újszülöttnek minden vicc új, de Elly Jackson saját jogon is ügyes dalszerző, aki tudja, hogyan lehet a melódiákat nagykanállal adagolni, miként kell a szívszaggató balladákat hűvös gépzenébe és fájdalmasan nosztalgikus szintitónusokba csomagolni. A hangjával immár semmi gond, az új számok (különösen a Gullible Fool vagy a Do You Feel) kifejezetten fülbemászóak, a
groove is rendben van, bár az ihlet isteni szikrája valahogy hiányzik belőlük. De Jackson érzi az irányt, rég megteremtette saját stílusát, így aligha most dobta az utolsó követ a popzene jelenleg alig-alig hullámzó pocsolyájába.

Supercolour, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.