Fülsiketítő mosoly - Boris: Smile (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2008. május 8.

Zene

Mintha kötőtűvel bökdösnék a fülemet, úgy kalapál a dobgép a Boris új lemezének elején. Az emberben megfagy a vér: csak nem a militáns szado-mazo technó világába tettek most kirándulást a kísérletező kedvű japán zajrockerek? Szerencsére (vagy sajnos?) ilyesmi nem történt, azonban a meglepetéseknek még nincs vége.

Mintha kötőtűvel bökdösnék a fülemet, úgy kalapál a dobgép a Boris új lemezének elején. Az emberben megfagy a vér: csak nem a militáns szado-mazo technó világába tettek most kirándulást a kísérletező kedvű japán zajrockerek? Szerencsére (vagy sajnos?) ilyesmi nem történt, azonban a meglepetéseknek még nincs vége.

A sok elektronika mellett az előtérbe tolt énekhang és a nemritkán ijesztően fennkölt énekdallamok keltenek feltűnést, no meg egy hetvenes évekből származó japán hard rock ballada érzelmes feldolgozása. De még mielőtt felsejlik egy japánul éneklő Radiohead réme, a helyükre kerülnek a dolgok: ezer sávról támad a gitár és letaglóz a fékezhetetlen dob.

A Boris világéletében kerülte a skatulyákat. Hegyomlásszerű roncsmetál szimfóniákkal indult a Melvins és a korai Earth nyomdokain, a komor robajt később merengő posztrock tételekkel színesítette, és egyre szívesebben nyúlt hagyományosabb dalformákhoz, ami az ő esetében a Kyuss-G.I.S.M.-Motörhead ihletésű stoner-punk-rock'n'roll vadulást jelenti. Kalandozó természetét más stílusban dolgozó, de rokon szellemiségű kollégákkal készített lemezek is bizonyítják, és a Smile-on a Boris amúgy is változatos eszköztára ezen együttműködések tanulságaival gazdagodik: a sistergő elektronikát a Merzbow-tól örökölte, az erős pszichedelikus hangulat pedig Michio Kurihara hatása, akinek a gitárja több dalban meg is szólal.

A zenei sokféleség az ellendrukkerek szemében a mindenkinek tetszeni akarás egyértelmű bizonyítéka, szerintük a Boris felhígult stílusa révén válhatott mára Japán legkeresettebb rockzenei exportcikkévé. Ezeknek a fanyalgóknak üzen a zenekar, amikor feltúrt hajjal fotóztatja magát rikítóan színes háttér előtt, és "cikis", "sikerhajhász" lemezként emlegeti a Smile-t. De melyiket?

Nem véletlenül kölcsönzik a lemezcímet a Beach Boys eredeti formájában soha meg nem jelent, de számtalan változatban rekonstruált legendás albumától. A Boris a japán verzió bizarr stúdióbravúrja mellett amerikai kiadója, a Southern Lord égisze alatt egy sokkal valóságosabb, élőbb hangzású változatban is megjelentette ugyanazokat a dalokat. Ez a nyugati Smile közvetlen folytatása a nemzetközi áttörést hozó Pinknek: egy brutálisan megdörrenő, mégis változatos modern rocklemez elektronika nélkül, még több gitárszólóval. Könnyebben emészthető, kevésbé izgalmas, de természetesebb megszólalásával, minden felesleges cicomától tartózkodó megközelítésével vitathatatlanul ez a rokonszenvesebb verzió. Aki azonban szereti, ha időnként ráijesztenek a hangfalak, annak a japán kiadást kell felkutatnia.

Diwphalanx/Daymare, 2008 és Southern Lord/Neon Music, 2008. A Boris május 10-én a budapesti Vörös Yukban lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.