Lemez

Furcsa szerzetek

  • Vincze Ádám
  • 2014. február 23.

Zene

Négy különleges rocklemez még 2013-ból, amelyek mellett vétek lenne elmenni.

Bombus: The Poet And The Parrot Az egészen riasztó nevű Bombus svéd zenekar, és a nevét viselő, 2010-ben egy apró kiadónál megjelent debütáló lemeze után a második anyaga már az európai underground metálszíntéren mérvadónak számító Century Mediánál jött ki. A YouTube-on fellelhető koncertvideók tanúsága alapján a vállalhatatlanság határát súrolóan mindenhol a kereszt- vagy becenevükön szerepelő tagok - soroljuk is fel, mert annyira gyönyörű látni, tehát: Feffe és Matte: gitár/ének, Peter: dobok, Jonas: basszusgitár - ugyan láthatóan még a húszas éveiket tapossák, mégis sikerült teljes mértékben magukévá tenniük a rockzenében mostanában dúló retródivatot (trapézgatya, farmermellény, loncsos haj és szakállak mindenütt), másrészt pedig - ami a szerencsésebb dolog - képesek úgy zenélni, hogy még relatíve rossz minőségű, kézikamerás felvételen is megkérdőjelezhetetlenül átjön a dalaik energiája.

A The Poet And The Parrot pedig beigazolja a koncertvideókon látottakat. Érezhető ugyan, hogy a Bombus fiatal gárdája kitől tanult: megvan bennük a norvég Kvelertak beleszarós, mocskos, rock'n'rollos hozzáállása, ugyanakkor a zenéjük érezhetően komplexebb: mintha a Leviathan korabeli Mastodon szédült volna le alaposan besörözve egy Kvelertak-próbára. Ez a fúzió elég nehezen verhető, pláne, hogy olyan dalokat sikerült a svéd srácoknak rátenniük a lemezre, mint a kislemezként is megjelentetett Apparatus vagy az A Safe Passage. Az év felfedezettje díját ezzel a lemezzel egyértelműen megnyerték. (Century Media, 2013) *****

Beastmilk: Climax A viszonylag frissnek számító finn-angol Beastmilk debütáló lemezének recenzióját nem lehet elkezdeni egy kis történelemóra nélkül. A zenekarban ugyanis az a Mathew Joseph McNerney énekel, aki Kvhost néven már réges-rég beírta magát az underground metálzene történelmébe. Olyan kultikus, a black metal határait feszegető zenekarokban énekelt eddig, mint a Code vagy a Dodheimsgard, legújabban pedig a finn tagokkal kiegészült, Hexvessel nevű sötét és súlyos folkprojektet vezeti, amellyel 2012-ben a hazai Fekete Zaj fesztiválon is felléptek, majdhogynem ellopva a show-t a főzenekarnak számító izlandi Solstafír elől.

A zenekari legendárium szerint a Beastmilk első próbái 2010 brutálisan hideg finn telében zajlottak, de aki black metalt várna McNerneytől, az nagyon messzire kerülje el ezt a lemezt, még akkor is, ha a zenekar első demóját nem más ajnározta körbe annak idején, mint Fenriz a Darkthrone-ból. A Climax ugyanis vegytiszta retró: gyakorlatilag egyetlen eredeti hang nem hallható rajta, ugyanakkor pontosan az a lemez, amit a Joy Division készített volna el úgy a nyolcvanas évek közepén, ha Ian Curtis nem unja meg az életét: tökéletes folytatása a korabeli posztpunk, illetve dark-gót vonalnak, és McNerney éneke is olyan, hogy simán be lehetne állítani a The Cure színpadi hangfalai mögé, ha Robert Smith egyszer csak megunná az éneklést. A Climax dalai ezzel együtt hibátlanok: kezdésnek rögtön ott van a slágerként kiemelkedő Love In A Cold World, aminél szívbemarkolóbb refrént 2013-ban talán senkinek nem sikerült írnia, vagy a kellően beteg szövegű, szintén óriási refrént rejtő Genocidal Crush, és az ember egyszer csak azon veszi észre magát, hogy nem tud szabadulni ettől a faltól falig hibátlan lemeztől. (Svart, 2013) *****

New Keepers Of The Water Towers: Cosmic Child A Bombushoz hasonlóan svédországi székhelyű New Keepers első lemeze azzal együtt is az időszak egyik legkiemelkedőbb debütanyaga volt, hogy gyakorlatilag nem is számított igazi lemeznek, hiszen mintegy válogatásként a zenekar első két kislemezét tartalmazta. Rá két évre megjelent a debütáló anyaguk (The Calydonian Hunt, 2011), most pedig itt a Cosmic Child, amivel ismét sikerült szintet lépniük. A korábbi, prototipikusnak is mondható stoner-doom vonal mellé erősen beérkezett a pszichedélia, a billentyűsök és a Moog szinti, a dalok pedig mintegy varázsütésre hoszszabbak lettek. A hatszámos lemez ékkövei a tizenkét perc fölé nyúló darabok (Pyre For A Red Sage, Lapse), de a Cosmic Child egésze nyugodt szívvel ajánlható az összes negyven felé közelítő, kiöregedett stonernek. (Listenable, 2013) **** és fél

His Electro Blue Voice: Ruthless Sperm A Sub Pop Recordst leginkább arról ismeri a szélesebb közönség, hogy ez volt a grunge egyik csúcskiadója: olyan ikonikus előadók kiadványait jelentették meg, mint a Nirvana, a Mudhoney, a Soundgarden vagy a TAD. Hogy a háromtagú olasz His Electro Blue Voice-ot hogyan ásták elő, számomra is rejtély, mindenesetre nem nyúltak nagyon mellé. A zenekar amúgy simán elmenne angolnak vagy amerikainak is: mintha a Sonic Youth tagjai hoztak volna össze egy hobbiprojektet, mondjuk, a Killing Joke zenészeivel: zajos, kellemetlen, barátságtalan dalok a nyolcvanas évek brit gót-darkjával megfűszerezve, majd olyan kiváló tételekké formálva, mint a nyolcperces, nyomasztó Split Dirt vagy az ehhez képest rövid, velős és igencsak húsbavágó Tumor. (Sub Pop, 2013) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.