Gazdagok és szépek - ...és akkor megérkeztek az inkák (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2007. augusztus 9.

Zene

Kettős, elektronikus irányítású üvegajtóval ellátott zsilipelő be- és kijárat, kamerák, masszív üvegtárlók, gondosan tervezett, tárgyankénti világítás - rögtön érezzük, hogy kiemelkedő értékeket bemutató kiállításon vagyunk. Minden felirat mellett ott az angol nyelvű párja, bőséges magyarázó szövegek, ráadásul a látáskárosultak számára készült, Braille-írással kommentált, kézbe vehető, tapintható darabok és felületek sem csak látványos gesztusok, hanem végigkísérik a hosszú látogatási útvonalat. Szóval európai a színvonal.

Kettős, elektronikus irányítású üvegajtóval ellátott zsilipelő be- és kijárat, kamerák, masszív üvegtárlók, gondosan tervezett, tárgyankénti világítás - rögtön érezzük, hogy kiemelkedő értékeket bemutató kiállításon vagyunk. Minden felirat mellett ott az angol nyelvű párja, bőséges magyarázó szövegek, ráadásul a látáskárosultak számára készült, Braille-írással kommentált, kézbe vehető, tapintható darabok és felületek sem csak látványos gesztusok, hanem végigkísérik a hosszú látogatási útvonalat. Szóval európai a színvonal.

A kiállítás - mint a címe is sejteti -, azt mutatja be, hogy az Inka Birodalom létrejötte és viszonylag rövid, 1450-től 1534-ig tartó fennállása mintegy megkoronázta azt a több évezredes folyamatot, amelynek során párhuzamosan formálódó, egymással kölcsönhatásban álló kultúrák hol egységesültek, hol ismét eltávolodtak egymástól, illetve elhaltak, hogy a romjaikon újabbak alakuljanak ki. Egyenes vonalú, iránytartó fejlődésről tehát szó sincs, különféle népcsoportok vándoroltak, háborúztak és szövetkeztek egymással az Andok nyugati lejtőin és itt-ott azokon is túl, a belső völgyekben, a mai Kolumbiától Chiléig és Észak-Argentínáig.

Minthogy ezeknek a társadalmaknak fontos sajátossága volt, hogy nem ismerték a kereket és nem voltak igavonó állataik, építményeik, technikai teljesítményeik különösen lenyűgözőek - ezeket értelemszerűen csak képeken és egy Spektrum tévés filmen láthatjuk. Kultúrájukat pedig mindmáig rejtélyessé teszi, hogy nem volt írásuk - habár a különböző módon font, különféle anyagú és színű zsinórkötegeken elhelyezett csomókból álló kipukról már azt sejtik, hogy nem csupán számokat jelenítettek meg, hanem egyéb üzeneteket is hordoztak. Egy ilyen kiput a kiállítás legvégén helyeztek el, mintegy kijelölve a kulturális fejlődés titokzatos csúcspontját, ahol végre közelebb kerülünk a hétköznapi élet világához, miután a kiállított tárgyak többsége kultikus funkciójánál fogva ezzel csak utalásosan tart kapcsolatot. A sok állat, harcos, istenség és mindenféle, szimbólumokkal teli ékszer és dísz után lelkes meghökkenéssel fogadja a látogató az olyan tárgyakat, mint például egy kis epiláló csipesz (férfiak tépkedték ilyenekkel a ritkás szakállukat) vagy egy lábtámaszos ásó - habár az utóbbit készítői mintegy önmaga jelképeként, korsófunkcióval és rituális többletjelentéssel ellátva állították elő.

Az átmeneti korszakok és a kulturális egységesülés horizontjai, időszakai során a kézműipar három ága, a textilművesség, a fémművesség és a kerámia fejlődött a legmagasabb szintre - közülük leginkább az utóbbin keresztül mutatja be a kiállítás a kultúrák változásait és egymásra épülését a funkcionalitástól való elszakadás szépséges, esztétikus végleteiig. A többnyire öntőformák segítségével készült korsók, kancsók, köcsögök és butykosok állatábrázolásai hol kedvesen és ügyetlenül naturalisták, hol igencsak mesebeliek, hiszen a vallásos elképzelésekkel összefüggő motívumok gazdagítják őket. A festett vagy karcolt rajzolatok, a reliefszerű domborulatok embereket (harcosokat, zenészeket vagy éppen közösülő párokat) ábrázoló, változatos és életszerű formákkal egészülnek ki, aztán megjelennek az egyénített karakterekkel díszített "portréedények" is. Üreges, a tetejükön nyílással ellátott fogantyújuk miatt "kengyel-kiöntőcsövesnek" nevezik őket, de ezt a funkcionális szempontot egy idő után már-már másodlagosnak érezzük, mint képeken a keretet.

A fémmegmunkálásról az "inkák kincse" jut az eszünkbe, erről a kincsről azonban utoljára a konkvisztádoroknak voltak tapasztalataik, úgyhogy mára nincs rá bizonyíték, hogy valóban és úgy léteztek-e például az életnagyságú arany növény- és állatszobrok, amelyekről az egykorú spanyol szemtanúk számoltak be. Kisebb tárgyakat persze bőven találtak a régészek, amelyek szintén "a Nap izzadságából", vagyis aranyból, "a Hold könnyeiből" (lehet találgatni), illetve ezek különféle ötvözeteiből készültek. A harcost ábrázoló aranysíp, a különféle nyakékek, fülkorongok és egyéb díszek formája és ábrái is rituális üzenetek tömegét közvetítik, utalva az olyan hátborzongató szokásokra is, mint a gyakori és természetesnek tekintett emberáldozatok. Ezek a rítusok bódult ünnepségek keretében zajlottak, amelyek során a chicha nevű kukoricasör, valamint a kokalevél fogyasztása biztosította a szükséges bódulatot - az utóbbit kalciumtartalmú anyagokkal, például porított kagylóhéjjal vették magukhoz a jobb hatás érdekében.

Az inkák és elődeik sem ismerték a pénzt, a különféle javak begyűjtés és központi újraelosztás révén áramlottak, ami magas társadalmi szervezettséget és ennek maradéktalan elfogadottságát igényelte. Ez utóbbit erősítette a mindennapi élet valamennyi vonatkozását földöntúli tartalmakkal felruházó hitvilág, amely transzcendens értelmet adott a munkának, a sokszor minden tényleges ellentét híján zajló hadviselésnek, a házasságnak, bárminek. Például az Inka Birodalom fejlett úthálózata magának az államhatalomnak volt a tisztelettel övezett szimbóluma. A szakadékok fölött növényi rostokból font függőhidak vezettek át, ami a textilművesség fejlettségéhez képest talán nem is olyan meghökkentő teljesítmény. A szövetek alapanyagai igencsak változatosak voltak: a bumfordi viszkacsa (még viccesebb nevén: pampaszi nyúl) és a denevér szőre, faháncs, emberi haj, kaktuszrost, tollak - meg persze gyapot és lámagyapjú. A változatos mintázatokból egy egész gondolkodásmód olvasható ki, amelynek fölfejtése igencsak igénybe veszi az átlagember kiállításbefogadó képességét. Ott van viszont a gyönyörű, gazdag és alapos katalógus: átfogóan, metszeteiben és tárgyról tárgyra is tanulmányozhatjuk azt a színes sokféleséget, amely az andesi civilizációt jellemezte.

Szépművészeti Múzeum, nyitva szeptember 9-ig. A katalógus ára 6500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.