Korai sötétedés - Interpol: Our Love To Admire (lemez)

  • H. M.
  • 2007. augusztus 9.

Zene

Négy New York-i, fekete öltönyös, kifogástalan megjelenésű titkos ügynök erősen borult zenei atmoszférával és a nyolcvanas évek megszólalását a jelenbe átültető hangzással - ők azok, akik mintaszerű nyomozásuk során a legmarkánsabban nyúltak hozzá a Joy Division örökségéhez.

Négy New York-i, fekete öltönyös, kifogástalan megjelenésű titkos ügynök erősen borult zenei atmoszférával és a nyolcvanas évek megszólalását a jelenbe átültető hangzással - ők azok, akik mintaszerű nyomozásuk során a legmarkánsabban nyúltak hozzá a Joy Division örökségéhez. Az Interpol olyan zene, amely (az egyértelmű előképen túl) olyan hatástengelyek között mozog bátran - a kortárs indie-posztpunk meg new-new wave szcéna zenekaraitól tökéletesen elrugaszkodva - mint a Gang Of Four, a Television, a Smiths vagy az Echo and The Bunnymen. Ugyanakkor a közelmúlt zenekarainak hatása is kimutatható a zenekar lakmuszpapírján: a Radioheadé, az REM-é vagy nyomokban a korai U2-é. Művészi a hozzáállás, művészi a hangszerelés, de az egész korántsem művi: csupa háromperces popdal, amelyeknek legfőbb alkotóelemei a töredezett ritmusok, a sajátos dob-basszus összjáték és a lefelé pengetett, visszhangeffektekkel sötétített gitárok. S éppen annyira kibukottak, hogy magukkal ragadóan szépek legyenek.

2002-es bemutatkozásuk a mai napig emlékezetes - a Turn On The Bright Lights a maga sajátos, kifogástalan felépítésű és hangzású dalaival (NYC, Hands Away, PDA) az év egyik legfontosabb lemeze volt, aztán a 2004-es Antics már nemcsak az év, hanem a kétezres évek egyik legfontosabb kordokumentuma, számos év végi, összegző toplista első helyezettje - nehéz is dalt kiemelni róla (Slow Hands, Narc, Not Even Jail - ha mégis muszáj). Ezzel a két lemezzel az Interpol fel is frissítette a kissé beposhadt posztpunk/new wave színteret, hatása máris erősen érezhező több izgalmas és invenciózus fiatal zenekar munkásságában (lásd Editors, Walkmen).

Most, a harmadik nekirugaszkodásnál is csak annyi panaszunk lehet, hogy Paul Banks és zenekara nem ugorja meg az Antics szintjét - ám az annyira zseniális volt, hogy talán nem is nagyon lehet überelni. De nem is kell: jól megleszünk ezekkel a dalokkal is most egy darabig. A belassult Rest My Chemistry, a pattogós ritmusú, védjegyszerű The Heinrich Maneuver, a kiborult All Fired Up és a lebilincselően szép zárószám, a The Lighthouse után bizonyossá válik: ha majd újra jönnek a korai sötétedéssel kísért, hűvös, ősz végi esték, lesz mit hallgatni aláfestő zeneként.

Capitol/EMI, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.