Korai sötétedés - Interpol: Our Love To Admire (lemez)

  • H. M.
  • 2007. augusztus 9.

Zene

Négy New York-i, fekete öltönyös, kifogástalan megjelenésű titkos ügynök erősen borult zenei atmoszférával és a nyolcvanas évek megszólalását a jelenbe átültető hangzással - ők azok, akik mintaszerű nyomozásuk során a legmarkánsabban nyúltak hozzá a Joy Division örökségéhez.

Négy New York-i, fekete öltönyös, kifogástalan megjelenésű titkos ügynök erősen borult zenei atmoszférával és a nyolcvanas évek megszólalását a jelenbe átültető hangzással - ők azok, akik mintaszerű nyomozásuk során a legmarkánsabban nyúltak hozzá a Joy Division örökségéhez. Az Interpol olyan zene, amely (az egyértelmű előképen túl) olyan hatástengelyek között mozog bátran - a kortárs indie-posztpunk meg new-new wave szcéna zenekaraitól tökéletesen elrugaszkodva - mint a Gang Of Four, a Television, a Smiths vagy az Echo and The Bunnymen. Ugyanakkor a közelmúlt zenekarainak hatása is kimutatható a zenekar lakmuszpapírján: a Radioheadé, az REM-é vagy nyomokban a korai U2-é. Művészi a hozzáállás, művészi a hangszerelés, de az egész korántsem művi: csupa háromperces popdal, amelyeknek legfőbb alkotóelemei a töredezett ritmusok, a sajátos dob-basszus összjáték és a lefelé pengetett, visszhangeffektekkel sötétített gitárok. S éppen annyira kibukottak, hogy magukkal ragadóan szépek legyenek.

2002-es bemutatkozásuk a mai napig emlékezetes - a Turn On The Bright Lights a maga sajátos, kifogástalan felépítésű és hangzású dalaival (NYC, Hands Away, PDA) az év egyik legfontosabb lemeze volt, aztán a 2004-es Antics már nemcsak az év, hanem a kétezres évek egyik legfontosabb kordokumentuma, számos év végi, összegző toplista első helyezettje - nehéz is dalt kiemelni róla (Slow Hands, Narc, Not Even Jail - ha mégis muszáj). Ezzel a két lemezzel az Interpol fel is frissítette a kissé beposhadt posztpunk/new wave színteret, hatása máris erősen érezhező több izgalmas és invenciózus fiatal zenekar munkásságában (lásd Editors, Walkmen).

Most, a harmadik nekirugaszkodásnál is csak annyi panaszunk lehet, hogy Paul Banks és zenekara nem ugorja meg az Antics szintjét - ám az annyira zseniális volt, hogy talán nem is nagyon lehet überelni. De nem is kell: jól megleszünk ezekkel a dalokkal is most egy darabig. A belassult Rest My Chemistry, a pattogós ritmusú, védjegyszerű The Heinrich Maneuver, a kiborult All Fired Up és a lebilincselően szép zárószám, a The Lighthouse után bizonyossá válik: ha majd újra jönnek a korai sötétedéssel kísért, hűvös, ősz végi esték, lesz mit hallgatni aláfestő zeneként.

Capitol/EMI, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?