Lemez

George Li: Csajkovszkij, Liszt

  • - csk -
  • 2020. március 27.

Zene

Ha manapság egy zenekritikus meglát egy új lemezt, amelyen Csajkovszkij b-moll zongoraversenye (op. 23) szerepel, legokosabban teszi, ha fanyalogni kezd.

Ha manapság egy zenekritikus meglát egy új lemezt, amelyen Csajkovszkij b-moll zongoraversenye (op. 23) szerepel, legokosabban teszi, ha fanyalogni kezd: „Jaj, istenem, már megint ez az agyonjátszott, bombasztikus, csöpögős romantikus ragacs! Annyiszor hallottuk, minek ebből újra lemezt csinálni!” Ez a célirányos szöveg: érdemes a szerzőt is, művét is finnyásan leszólni, akkor biztosan igényes a véleményformáló.

Ezzel szemben az igazság az, hogy Csajkovszkij b-moll zongoraversenye a 19. századi hangszeres zene egyik felülmúlhatatlan csúcsa, egyáltalán nem bombasztikus, csak éppen akadnak rossz muzsikusok, akik bombasztikusan játsszák. A b-moll zongoraverseny olyan mű, amelynek esetében fokozottan érvényes, hogy meg kell találnia méltó előadóját.

A Kínai Népköztársaságból Amerikába emigrált szülők gyermeke­ként immár Bostonban született, huszonnégy éves George Li, a 2015-ös moszkvai Nemzetközi Csajkovszkij Verseny második helyezettje ilyen művész. Előadásában a b-moll koncert csupa erő, határozottság, büszke tartás, hiteles érzelem és indulat, szikrázó virtuozitás. Tolmácsolása felér egy újrafelfedezéssel, de legalábbis üdítően friss és pontos olvasatot tár a hallgató elé. Kísérői, a Londoni Filharmonikusok ugyanebben a szellemben játszanak a kiváló Vaszilij Petrenko vezényletével.

A lemez fennmaradó idejét kitöltő Liszt-válogatás is magasrendű perfekcióval szembesít. A kulcsszavak az átszellemültség és az emelkedettség, ezek három vetületét mutatja fel A villa d’Este szökőkútjai, a 104. Petrarca-szonett, és a Don Juan-fantázia ihletett előadása.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.