Lemez

Händel: Agrippina

Zene

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni.

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni. Főként természetesen az ifjú szász érzéki szépségű áriái miatt, ám a bíboros és leendő alkirály, Vincenzo Grimani érdeme is dús, hiszen librettójában a jelenkori szappanoperák és a mindenkori kamarillák ismerős intrikái sorjáznak. A még mindig csupán 32 éves Maxim Emelyanychev zenei fősége alatt most különösen válogatott énekesgárda teljesíti a jórészt virtuóz szólamokat: az opera legvégén az égből alászálló Júnó istennő egyetlen áriáját is valódi hangnagybirtokos, Marie-Nicole Lemieux énekli. Az amúgy oly délceg Luca Pisaroni jól hallhatóan kiélvezi a méltóságosan balek és szerelmesen trotli Claudius császár szerepét, Jakub Józef Orliński (Otho), Franco Fagioli (Nero) meg Carlo Vistoli (Narcissus) kontratenori versengésében pedig csupán személyes gusztus alapján hirdethető győztes – nálunk éppenséggel a lengyel fiú diadalmaskodott. A címszerepben Joyce DiDonato: a doboz és a booklet fotóján trónszerű bőrfotelben derűs önelégültséggel csücsülő mezzoszoprán Agrippinája egészen remek, nagypályás manipulátor, aki után indokoltan omlik-bomlik a férfinép. S ha éppen megkérdőjelezhetetlen operai császárnőként nem is magasodik úgy istenigazából énekes kollégái fölé, e tény megemlítése sokkal inkább a mezőny példás kiegyenlítettségének dicsérete, és korántsem DiDonato teljesítményének keveslése.

Erato (3 CD), 2020

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.