Lemez

Händel: Agrippina

Zene

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni.

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni. Főként természetesen az ifjú szász érzéki szépségű áriái miatt, ám a bíboros és leendő alkirály, Vincenzo Grimani érdeme is dús, hiszen librettójában a jelenkori szappanoperák és a mindenkori kamarillák ismerős intrikái sorjáznak. A még mindig csupán 32 éves Maxim Emelyanychev zenei fősége alatt most különösen válogatott énekesgárda teljesíti a jórészt virtuóz szólamokat: az opera legvégén az égből alászálló Júnó istennő egyetlen áriáját is valódi hangnagybirtokos, Marie-Nicole Lemieux énekli. Az amúgy oly délceg Luca Pisaroni jól hallhatóan kiélvezi a méltóságosan balek és szerelmesen trotli Claudius császár szerepét, Jakub Józef Orliński (Otho), Franco Fagioli (Nero) meg Carlo Vistoli (Narcissus) kontratenori versengésében pedig csupán személyes gusztus alapján hirdethető győztes – nálunk éppenséggel a lengyel fiú diadalmaskodott. A címszerepben Joyce DiDonato: a doboz és a booklet fotóján trónszerű bőrfotelben derűs önelégültséggel csücsülő mezzoszoprán Agrippinája egészen remek, nagypályás manipulátor, aki után indokoltan omlik-bomlik a férfinép. S ha éppen megkérdőjelezhetetlen operai császárnőként nem is magasodik úgy istenigazából énekes kollégái fölé, e tény megemlítése sokkal inkább a mezőny példás kiegyenlítettségének dicsérete, és korántsem DiDonato teljesítményének keveslése.

Erato (3 CD), 2020

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.