Lemez

Händel: Agrippina

Zene

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni.

Ugyan az ezredforduló óta immár a hetedik teljes Agrippina-felvételt hozza elénk a mind tartósabbnak bizonyuló Händel-konjunktúra, de erre az operára mégis képtelenség ráunni. Főként természetesen az ifjú szász érzéki szépségű áriái miatt, ám a bíboros és leendő alkirály, Vincenzo Grimani érdeme is dús, hiszen librettójában a jelenkori szappanoperák és a mindenkori kamarillák ismerős intrikái sorjáznak. A még mindig csupán 32 éves Maxim Emelyanychev zenei fősége alatt most különösen válogatott énekesgárda teljesíti a jórészt virtuóz szólamokat: az opera legvégén az égből alászálló Júnó istennő egyetlen áriáját is valódi hangnagybirtokos, Marie-Nicole Lemieux énekli. Az amúgy oly délceg Luca Pisaroni jól hallhatóan kiélvezi a méltóságosan balek és szerelmesen trotli Claudius császár szerepét, Jakub Józef Orliński (Otho), Franco Fagioli (Nero) meg Carlo Vistoli (Narcissus) kontratenori versengésében pedig csupán személyes gusztus alapján hirdethető győztes – nálunk éppenséggel a lengyel fiú diadalmaskodott. A címszerepben Joyce DiDonato: a doboz és a booklet fotóján trónszerű bőrfotelben derűs önelégültséggel csücsülő mezzoszoprán Agrippinája egészen remek, nagypályás manipulátor, aki után indokoltan omlik-bomlik a férfinép. S ha éppen megkérdőjelezhetetlen operai császárnőként nem is magasodik úgy istenigazából énekes kollégái fölé, e tény megemlítése sokkal inkább a mezőny példás kiegyenlítettségének dicsérete, és korántsem DiDonato teljesítményének keveslése.

Erato (3 CD), 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.