rés a présen

Geri, Ali, Mimi, Gazsi, Maki és a többiek

Marge énekesnő

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 23.

Zene

rés a présen: Tavaly jelent meg az első lemezed, mi történt azóta? Marge: Amikor megjelent az AND című lemez, nem gondoltam, hogy ennyire sikeres lesz. A honlapomon (www.margemusic.com) tettem ingyenesen letölthetővé. Bár az albumon sok az elektronika, a színpadon mindent hangszerekkel szólaltatok meg.

Sok volt körülöttem a dj-s fellépő, és ezzel nem tudtam azonosulni. Azóta sok minden átformálódott. Gulyás Kristóf dobossal, Farkas Áron basszusgitáros-bőgőssel, Kardos Dániel gitárossal és Ülkei Dávid szaxofonossal dolgozom. AMy Way című számunkhoz készült klipet Daphne Samaras készítette, aki sokat segített az album népszerűsítésében is.

rap: Meg tudod határozni a műfajodat?

M: Elég nehéz, mert nem az történt, hogy kinéztem egy stílust, amivel határt szabtam magamnak, hanem próbáltam tágítani a saját stílusomat. A jazz & triphop áll közel hozzám, az orientális zenék, illetve a grunge. Az elektronikus felhozatalból pedig a jungle és a dubstep volt rám a legnagyobb hatással.

rap: Milyen helyen érzed magad a legjobban?

M: Minél több ember előtt énekelek, annál jobban elengedem magam, felpörgök, és érzem a fontosságát annak, amit csinálok. Minél kevesebb embernek játszom, annál személyesebb hangulatba kerülök a közönséggel. Mindkettőnek van varázsa, és el lehet veszni benne jó értelemben. De ha választanom kell, mégis inkább a nagy színpad, ahol van tér.

rap: Merre jártál, mit tanultál?

M: Kiskoromtól nagy utazó vagyok. Útközben tudok legjobban dalokat írni. Minél messzebb megyek, annál közelebb kerülök a fontos dolgokhoz, személyekhez, és annál intenzívebben nézek szembe magammal. Ezenkívül még a hazatérés nagyon inspiratív, valamint az arról való gondolkodás, hogy hol a haza. Éltem Ausztriában, Írországban, Angliában, Belgiumban, sok időt töltöttem Németországban, és a Közel-Kelethez is volt szerencsém. Mindegyik helyből rengeteget merítettem emberileg, és ez kihat a zenémre. Mindegyik országhoz fűződnek hangok, hangszerek, koncertek, dalok, képek és érzelmek. Bárhol jártam, szívesen fogadtak, mindenhol belecsöppentem a zenei életbe, és életre szóló élményekkel gazdagodtam. Ha pihenni indulok valahova, a végén az is zenévé, illetve munkává alakul.

rap: Idén mi a téma?

M: Az idei év nagyon sűrű. Előkészítettem egy új albumot, miközben elkezdtem koncertezni. Átvettem a Realistic Crew-ban az éneket, így először tapasztalom meg, milyen az, ha más dalait kell megtanulni. Nagy alázat kell hozzá, és ez jó hatással volt a saját formációm szervezésére is. Februárban volt egy mr2 akusztik koncertem filharmonikusok közreműködésével, egy lemezbemutatóm a Jazzanova előzenekaraként az A38-on és a Realistic Crew-val debütáló koncertem, amiről koncertvideó is keszült. Idén tehát végigkoncerteztem Budapestet, aztán elutaztam Egyiptomba, és ott felvettem egy kislemezt egyiptomi és magyar zenészekkel, amit még idén szeretnék publikálni.

rap: Hol látunk a közeljövőben?

M: Az augusztust a kislemez befejezésére szánom, szeptember 15-én koncertezek az A38 tetőteraszán, 28-án meg a Kobuci kertben. A Realistic Crewból ismert Vranik Krisztián Krizsóval és Gulyás Kristóf dobossal új formációt építünk, ami szintén hallható lesz ősztől.

rap: Van a zenén kívül is életed?

M: Állítólag nincs. Nehezen tudom lehalkítani a fejemben a hangokat, és szeretek egyedül lenni a zenével. Nagyon érdekel a sounddesign meg a filmzene, amihez már volt szerencsém. Zene- és hangterápiás foglalkozásokat tartok eltérő hátterű és képességű kamaszoknak, ha időm engedi.

rap: Kiktől tanultál?

M: Vannak páran. Geri, Ali, Mimi, Gazsi, Maki, Azade, Krizsó, Jupiter, Farah és Kurt Cobain.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."