rés a présen

Geri, Ali, Mimi, Gazsi, Maki és a többiek

Marge énekesnő

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 23.

Zene

rés a présen: Tavaly jelent meg az első lemezed, mi történt azóta? Marge: Amikor megjelent az AND című lemez, nem gondoltam, hogy ennyire sikeres lesz. A honlapomon (www.margemusic.com) tettem ingyenesen letölthetővé. Bár az albumon sok az elektronika, a színpadon mindent hangszerekkel szólaltatok meg.

Sok volt körülöttem a dj-s fellépő, és ezzel nem tudtam azonosulni. Azóta sok minden átformálódott. Gulyás Kristóf dobossal, Farkas Áron basszusgitáros-bőgőssel, Kardos Dániel gitárossal és Ülkei Dávid szaxofonossal dolgozom. AMy Way című számunkhoz készült klipet Daphne Samaras készítette, aki sokat segített az album népszerűsítésében is.

rap: Meg tudod határozni a műfajodat?

M: Elég nehéz, mert nem az történt, hogy kinéztem egy stílust, amivel határt szabtam magamnak, hanem próbáltam tágítani a saját stílusomat. A jazz & triphop áll közel hozzám, az orientális zenék, illetve a grunge. Az elektronikus felhozatalból pedig a jungle és a dubstep volt rám a legnagyobb hatással.

rap: Milyen helyen érzed magad a legjobban?

M: Minél több ember előtt énekelek, annál jobban elengedem magam, felpörgök, és érzem a fontosságát annak, amit csinálok. Minél kevesebb embernek játszom, annál személyesebb hangulatba kerülök a közönséggel. Mindkettőnek van varázsa, és el lehet veszni benne jó értelemben. De ha választanom kell, mégis inkább a nagy színpad, ahol van tér.

rap: Merre jártál, mit tanultál?

M: Kiskoromtól nagy utazó vagyok. Útközben tudok legjobban dalokat írni. Minél messzebb megyek, annál közelebb kerülök a fontos dolgokhoz, személyekhez, és annál intenzívebben nézek szembe magammal. Ezenkívül még a hazatérés nagyon inspiratív, valamint az arról való gondolkodás, hogy hol a haza. Éltem Ausztriában, Írországban, Angliában, Belgiumban, sok időt töltöttem Németországban, és a Közel-Kelethez is volt szerencsém. Mindegyik helyből rengeteget merítettem emberileg, és ez kihat a zenémre. Mindegyik országhoz fűződnek hangok, hangszerek, koncertek, dalok, képek és érzelmek. Bárhol jártam, szívesen fogadtak, mindenhol belecsöppentem a zenei életbe, és életre szóló élményekkel gazdagodtam. Ha pihenni indulok valahova, a végén az is zenévé, illetve munkává alakul.

rap: Idén mi a téma?

M: Az idei év nagyon sűrű. Előkészítettem egy új albumot, miközben elkezdtem koncertezni. Átvettem a Realistic Crew-ban az éneket, így először tapasztalom meg, milyen az, ha más dalait kell megtanulni. Nagy alázat kell hozzá, és ez jó hatással volt a saját formációm szervezésére is. Februárban volt egy mr2 akusztik koncertem filharmonikusok közreműködésével, egy lemezbemutatóm a Jazzanova előzenekaraként az A38-on és a Realistic Crew-val debütáló koncertem, amiről koncertvideó is keszült. Idén tehát végigkoncerteztem Budapestet, aztán elutaztam Egyiptomba, és ott felvettem egy kislemezt egyiptomi és magyar zenészekkel, amit még idén szeretnék publikálni.

rap: Hol látunk a közeljövőben?

M: Az augusztust a kislemez befejezésére szánom, szeptember 15-én koncertezek az A38 tetőteraszán, 28-án meg a Kobuci kertben. A Realistic Crewból ismert Vranik Krisztián Krizsóval és Gulyás Kristóf dobossal új formációt építünk, ami szintén hallható lesz ősztől.

rap: Van a zenén kívül is életed?

M: Állítólag nincs. Nehezen tudom lehalkítani a fejemben a hangokat, és szeretek egyedül lenni a zenével. Nagyon érdekel a sounddesign meg a filmzene, amihez már volt szerencsém. Zene- és hangterápiás foglalkozásokat tartok eltérő hátterű és képességű kamaszoknak, ha időm engedi.

rap: Kiktől tanultál?

M: Vannak páran. Geri, Ali, Mimi, Gazsi, Maki, Azade, Krizsó, Jupiter, Farah és Kurt Cobain.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.