mi a kotta?

In flagrante delicto

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 23.

Zene

"Két holttest: a férfin egy női hálóköpeny, ott hever az ajtó és ágy között. Az asszony fekszik az ágyban, melyet féloldalt feketére áztatott a vér. Lőtt seb, szúrt seb, vágott seb. Ez a mesterség ismerete. Seborvosra sem lenne szükség.

A seb... sok-sok seb, mindennél világosabban beszél. Andria III. hercege, Don Fabrizio Carafa az asszony köpenyét kaphatta fel, amikor rátörtek. Az asztalon kard és tőr, kardtokon Carafa-címer, ezt mindenki ismeri. Ki sem húzták a pengét. Az áldozatnak erre nem volt ideje."

Úgy lehet, Passuth László írásművészetének elkötelezett hívei már e pár helyszínelői mondat olvastán felütötték a fejüket, s azt is megsejdítették, hogy e heti ajánlónk a késő reneszánsz zenetörténet egyik legérdekesebb alakjának emlegetésével indul. Carlo Gesualdo ő, Venosa hercege, aki amellett, hogy a polifónia mestere volt, és holtában a Madrigál című Passuth-regény főszereplőjévé lett, még önbíráskodó feleséggyilkos nagyúrként is felhívta magára kora és a messze utókor figyelmét. Merthogy 1590-ben a muzikális, ám sajnálatosan fölszarvazott arisztokrata felindulásból, de egyszersmind előre kitervelt módon lemészárolta első feleségét és annak ugyancsak hercegi szeretőjét, akiket saját palotájában kapott rajta a házasságtörés aktusa közepette. E tettével persze nem váltana belépőt e hasábokra, ha a pannonhalmi Arcus Temporum nem szentelne idén kitüntetett figyelmet Gesualdónak (képünkön épp bűnbocsánatot nyer), valamint korántsem mellesleg a Három szent énekét Gesualdo műveinek motívumaiból felépítő Stravinskynak. Ez utóbbi alkotás a bencés kötődésű eseménysorozat vasárnapi zárókoncertjén hangzik majd fel a Szent Efrém Férfikar és a Schola Cantorum előadásában, az idei kortárs főszereplő, a finn zeneszerzőnő, Kaija Saariaho kompozícióinak társaságában (könyvtár, augusztus 26., fél négy). Gesualdo Tenebrae-je ugyanaznap déltájt, a Boldogasszony nevét viselő kápolnában fog a fesztiválzarándokok elé kerülni (augusztus 26., fél tizenkettő).

A hazai katolicizmus másik megszentelt központjában, Esztergomban mindeközben az ötödik Liszt-hét finisel majd. Az utolsó előtti napon a Ránki családzongorakoncertjével, a műsoron egyebek között a Karácsonyfa ciklus négykezes verziójával (Szent Adalbert Központ, augusztus 25., hét óra), a hét zárásaképp pedig az esztergomi bazilika teleéneklésével: a nemzetközi kórustábor mindahány résztvevőjét megénekeltetve (augusztus 26., hét óra). "A szívem teljességéből fakadt" - fogalmazott Liszt Ferenc XIII. zsoltár című művéről szólván, amely ezúttal éppúgy utolsó szám gyanánt hangzik majd fel, mint azon az 1855-ös berlini koncerten, ahol legelőször hangzott el a komponista számára oly fontos és személyes alkotás: "a tenor szólam nagyon fontos; magamat hagytam énekelni benne és Dávid király indulatai húsomba-vérembe áradtak át". Ám hiába volt a személyesség emelt foka, az említett berlini hangverseny nem hozott igazi sikert Liszt számára, aki babérok helyett "salátával-tüskékkel megszórva" tért vissza Weimarba.

S végezetül említsük meg a MÁV Szimfonikus Zenekar jövő csütörtöki koncertjét, amelynek olasz vendégzongoristája és karmestere, Vittorio Bresciani Ravel balkezes zongoraversenyével, valamint Gershwin és Bernstein egy-egy művével várja a közönséget. Történetesen az Olasz Kultúrintézet falai közé (augusztus 30., hét óra), jeléül annak, hogy immár öles léptekkel közeledik felénk az ősz és vele az új koncertévad.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."