mi a kotta?

In flagrante delicto

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 23.

Zene

"Két holttest: a férfin egy női hálóköpeny, ott hever az ajtó és ágy között. Az asszony fekszik az ágyban, melyet féloldalt feketére áztatott a vér. Lőtt seb, szúrt seb, vágott seb. Ez a mesterség ismerete. Seborvosra sem lenne szükség.

A seb... sok-sok seb, mindennél világosabban beszél. Andria III. hercege, Don Fabrizio Carafa az asszony köpenyét kaphatta fel, amikor rátörtek. Az asztalon kard és tőr, kardtokon Carafa-címer, ezt mindenki ismeri. Ki sem húzták a pengét. Az áldozatnak erre nem volt ideje."

Úgy lehet, Passuth László írásművészetének elkötelezett hívei már e pár helyszínelői mondat olvastán felütötték a fejüket, s azt is megsejdítették, hogy e heti ajánlónk a késő reneszánsz zenetörténet egyik legérdekesebb alakjának emlegetésével indul. Carlo Gesualdo ő, Venosa hercege, aki amellett, hogy a polifónia mestere volt, és holtában a Madrigál című Passuth-regény főszereplőjévé lett, még önbíráskodó feleséggyilkos nagyúrként is felhívta magára kora és a messze utókor figyelmét. Merthogy 1590-ben a muzikális, ám sajnálatosan fölszarvazott arisztokrata felindulásból, de egyszersmind előre kitervelt módon lemészárolta első feleségét és annak ugyancsak hercegi szeretőjét, akiket saját palotájában kapott rajta a házasságtörés aktusa közepette. E tettével persze nem váltana belépőt e hasábokra, ha a pannonhalmi Arcus Temporum nem szentelne idén kitüntetett figyelmet Gesualdónak (képünkön épp bűnbocsánatot nyer), valamint korántsem mellesleg a Három szent énekét Gesualdo műveinek motívumaiból felépítő Stravinskynak. Ez utóbbi alkotás a bencés kötődésű eseménysorozat vasárnapi zárókoncertjén hangzik majd fel a Szent Efrém Férfikar és a Schola Cantorum előadásában, az idei kortárs főszereplő, a finn zeneszerzőnő, Kaija Saariaho kompozícióinak társaságában (könyvtár, augusztus 26., fél négy). Gesualdo Tenebrae-je ugyanaznap déltájt, a Boldogasszony nevét viselő kápolnában fog a fesztiválzarándokok elé kerülni (augusztus 26., fél tizenkettő).

A hazai katolicizmus másik megszentelt központjában, Esztergomban mindeközben az ötödik Liszt-hét finisel majd. Az utolsó előtti napon a Ránki családzongorakoncertjével, a műsoron egyebek között a Karácsonyfa ciklus négykezes verziójával (Szent Adalbert Központ, augusztus 25., hét óra), a hét zárásaképp pedig az esztergomi bazilika teleéneklésével: a nemzetközi kórustábor mindahány résztvevőjét megénekeltetve (augusztus 26., hét óra). "A szívem teljességéből fakadt" - fogalmazott Liszt Ferenc XIII. zsoltár című művéről szólván, amely ezúttal éppúgy utolsó szám gyanánt hangzik majd fel, mint azon az 1855-ös berlini koncerten, ahol legelőször hangzott el a komponista számára oly fontos és személyes alkotás: "a tenor szólam nagyon fontos; magamat hagytam énekelni benne és Dávid király indulatai húsomba-vérembe áradtak át". Ám hiába volt a személyesség emelt foka, az említett berlini hangverseny nem hozott igazi sikert Liszt számára, aki babérok helyett "salátával-tüskékkel megszórva" tért vissza Weimarba.

S végezetül említsük meg a MÁV Szimfonikus Zenekar jövő csütörtöki koncertjét, amelynek olasz vendégzongoristája és karmestere, Vittorio Bresciani Ravel balkezes zongoraversenyével, valamint Gershwin és Bernstein egy-egy művével várja a közönséget. Történetesen az Olasz Kultúrintézet falai közé (augusztus 30., hét óra), jeléül annak, hogy immár öles léptekkel közeledik felénk az ősz és vele az új koncertévad.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.