mi a kotta?

In flagrante delicto

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 23.

Zene

"Két holttest: a férfin egy női hálóköpeny, ott hever az ajtó és ágy között. Az asszony fekszik az ágyban, melyet féloldalt feketére áztatott a vér. Lőtt seb, szúrt seb, vágott seb. Ez a mesterség ismerete. Seborvosra sem lenne szükség.

A seb... sok-sok seb, mindennél világosabban beszél. Andria III. hercege, Don Fabrizio Carafa az asszony köpenyét kaphatta fel, amikor rátörtek. Az asztalon kard és tőr, kardtokon Carafa-címer, ezt mindenki ismeri. Ki sem húzták a pengét. Az áldozatnak erre nem volt ideje."

Úgy lehet, Passuth László írásművészetének elkötelezett hívei már e pár helyszínelői mondat olvastán felütötték a fejüket, s azt is megsejdítették, hogy e heti ajánlónk a késő reneszánsz zenetörténet egyik legérdekesebb alakjának emlegetésével indul. Carlo Gesualdo ő, Venosa hercege, aki amellett, hogy a polifónia mestere volt, és holtában a Madrigál című Passuth-regény főszereplőjévé lett, még önbíráskodó feleséggyilkos nagyúrként is felhívta magára kora és a messze utókor figyelmét. Merthogy 1590-ben a muzikális, ám sajnálatosan fölszarvazott arisztokrata felindulásból, de egyszersmind előre kitervelt módon lemészárolta első feleségét és annak ugyancsak hercegi szeretőjét, akiket saját palotájában kapott rajta a házasságtörés aktusa közepette. E tettével persze nem váltana belépőt e hasábokra, ha a pannonhalmi Arcus Temporum nem szentelne idén kitüntetett figyelmet Gesualdónak (képünkön épp bűnbocsánatot nyer), valamint korántsem mellesleg a Három szent énekét Gesualdo műveinek motívumaiból felépítő Stravinskynak. Ez utóbbi alkotás a bencés kötődésű eseménysorozat vasárnapi zárókoncertjén hangzik majd fel a Szent Efrém Férfikar és a Schola Cantorum előadásában, az idei kortárs főszereplő, a finn zeneszerzőnő, Kaija Saariaho kompozícióinak társaságában (könyvtár, augusztus 26., fél négy). Gesualdo Tenebrae-je ugyanaznap déltájt, a Boldogasszony nevét viselő kápolnában fog a fesztiválzarándokok elé kerülni (augusztus 26., fél tizenkettő).

A hazai katolicizmus másik megszentelt központjában, Esztergomban mindeközben az ötödik Liszt-hét finisel majd. Az utolsó előtti napon a Ránki családzongorakoncertjével, a műsoron egyebek között a Karácsonyfa ciklus négykezes verziójával (Szent Adalbert Központ, augusztus 25., hét óra), a hét zárásaképp pedig az esztergomi bazilika teleéneklésével: a nemzetközi kórustábor mindahány résztvevőjét megénekeltetve (augusztus 26., hét óra). "A szívem teljességéből fakadt" - fogalmazott Liszt Ferenc XIII. zsoltár című művéről szólván, amely ezúttal éppúgy utolsó szám gyanánt hangzik majd fel, mint azon az 1855-ös berlini koncerten, ahol legelőször hangzott el a komponista számára oly fontos és személyes alkotás: "a tenor szólam nagyon fontos; magamat hagytam énekelni benne és Dávid király indulatai húsomba-vérembe áradtak át". Ám hiába volt a személyesség emelt foka, az említett berlini hangverseny nem hozott igazi sikert Liszt számára, aki babérok helyett "salátával-tüskékkel megszórva" tért vissza Weimarba.

S végezetül említsük meg a MÁV Szimfonikus Zenekar jövő csütörtöki koncertjét, amelynek olasz vendégzongoristája és karmestere, Vittorio Bresciani Ravel balkezes zongoraversenyével, valamint Gershwin és Bernstein egy-egy művével várja a közönséget. Történetesen az Olasz Kultúrintézet falai közé (augusztus 30., hét óra), jeléül annak, hogy immár öles léptekkel közeledik felénk az ősz és vele az új koncertévad.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.