mi a kotta?

Giacomo, hol vagy?

  • mi a kotta
  • 2020. június 28.

Zene

„De szentséges jóisten! Mi ennek a felvonásnak a fénylő középpontja? Tosca és Cavaradossi kettőse. És mit találok? Egy töredezett kettőst, apró sorocskákkal, amelyek lekicsinyítik a jellemeket. Itt találom az egyik legszebb költői szöveget, a kezekről szólót, egyszerűen olyan dallammal aláfestve, amely töredékes és szerény, s tetejébe mint olyan: az Edgarból való! Lényegében remek, ha egy tiroli paraszt énekli, de egyáltalán nincs a helyén egy Tosca vagy egy Cavaradossi szájában. Vagyis aminek egyfajta himnusznak kellett volna lennie, latin vagy sem, de mindenesetre szerelmi himnusznak, itt van mindössze néhány ütemre rövidítve! Így a darab szíve három töredékből áll, de megszakításokkal, amelyek minden hatásuktól megfosztják! De igazán, hol az a nemes, forró és erőteljes képzeletű Puccini? (…) Micsoda? A dráma egyik legszörnyűbb pillanatában egy másik operához kellett folyamodnia? Mit mondanak majd az emberek, hogy így kell kimásznia egy nehéz helyzetből?”

Így háborgott Puccini kiadója és egyúttal karrierjének legfőbb támasza, Giulio Ricordi, amikor módja nyílt megismerni a befejezéséhez közeledő Tosca harmadik felvonását. Ricordi felkiáltó- és kérdőjelekkel dúsan meghintett levelének címzettje, azaz maga a komponista önérzetesen védekezett, illetve hosszútűrő librettistáit hibáztatta. A végeredmény mindenesetre összességében igencsak kielégítőnek bizonyult, amint erről a megelőző hetek netes Tosca-áradatának láttán és hallatán is újólag meggyőződhettünk. De azért egyetlen Toscát még feltétlenül be kell iktatni a programunkba: 1978 decemberéből, Shirley Verrett, Luciano Pavarotti és Cornell MacNeil főszereplésével – a New York-i Metropolitan Operából (jövő csütörtök éjféltől a www.metopera.org oldalán).

Merthogy, bármennyire is meglepő, a Nagy Alma felől érkező operaközvetítéseket eddig még csak futólag hirdettük, miután ajánlónk szokott leadási időpontjában rendszerint épp csak az elkövetkező néhány nap programjára volt rálátásunk. Most azonban annál nagyobb örömmel említjük, hogy a vasárnapra kitűzött, vagyis az időeltolódást beszámítva számunkra a hétfői napon felkínálkozó MET-előadás a Salome lesz, méghozzá Komlósi Ildikóval Heródiás királyné szerepében. Másnap azután egy – Anna Netrebko főszereplésével ékes – remek Puritánok-előadás, kedd éjféltől szerda éjfélig pedig Alban Berg befejezetlenségében is lenyűgöző Luluja vár reánk: a 2015-ös felvétel címszereplője a kiváló német szoprán, Marlis Petersen (képünkön e szerepében), rendezője és kimeríthetetlen fantáziájú vizuális tótumfaktuma pedig William Kentridge volt.

És ha már egyszer sikerült végre New Yorkba elkeverednünk, hát szeljük is át azonmód az Egyesült Államokat, és jussunk el a keleti partról a nyugatira! Közelebbről Kaliforniába, ahol is a Dél-kaliforniai Egyetem igen színvonalas netes komolyzenei rádiót üzemeltet. A csatornára a www.kusc.org oldalon lelhetünk rá, s hogy milyen változatos összeállításra számíthatunk, azt talán jól érzékelteti a tény, hogy e mondatok bepötyögése közben épp véget ért náluk a múlt századi mexikói kismester, Manuel Ponce egyik zongoraművének előadása, s már jön is a következő szám: A tamburmajor lánya című Offenbach-operett nyitánya.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.