Lemez

Sheku Kanneh-Mason: Elgar

  • - csk -
  • 2020. június 28.

Zene

A huszonegy éves brit csellista 2015-ben hat testvérével együtt részt vett a Britain’s Got Talent televíziós tehetségkutató versenyen, majd egy évvel később immár egyedül, a BBC Young Musician győztese lett. Abból a szempontból jók ezek a vetélkedők, hogy segítik ismertté válni a fiatal tehetségeket, de aki az effajta ’ki-mit-tud?’-okon elindul, s főként ha nyer, bekerül egy gépezetbe, amely pillanatok alatt kíméletlenül „felépíti az imázsát”, és minden egyéb megfontolás a „termékké válás” és a promóció mögé sorolódik. Innentől aztán sok mindenről lehet szó, de művészetről, alázatról, türelemről a legkevésbé.

Sheku Kanneh-Masonnek sem arra lett volna szüksége, hogy sebtében világsztárt csináljon belőle egy marketingcsapat, hanem jó pár év tanulásra. Az ígéretes, tehetséges fiatal művészt viszont a reklámgépezet azonnali hatállyal „nagy művésszé” stilizálta, meg sem várva, hogy esetleg tíz év elteltével valóban azzá válik-e majd. Bemutatkozó lemezén két éve Sosztakovics 1. csellóversenyét vette körül a nagy műhöz nem illő terjedelmű, műfajú és stílusú apró darabok zavaros elegyével, most ugyanezt kapja Elgar kultikus Csellóversenye (kísér a Londoni Szimfonikus Zenekar Simon Rattle vezényletével), amikor Sheku (mert őt a sajtó csak a keresztnevén említi) körülrakosgatja népdalokkal, Frank Bridge-dzsel, Blochhal, Fauréval, Klengellel. Ami a spájzban van, minden mehet a fazékba!

Az egész főzet sajnos akkor is kínos intelligenciadeficitről és kultú­ra­hiányról tanúskodik, ha közben Kanneh-Mason szép hangon, érzékenyen, jó technikával csellózik.

Decca, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.