Lemez

Sheku Kanneh-Mason: Elgar

  • - csk -
  • 2020. június 28.

Zene

A huszonegy éves brit csellista 2015-ben hat testvérével együtt részt vett a Britain’s Got Talent televíziós tehetségkutató versenyen, majd egy évvel később immár egyedül, a BBC Young Musician győztese lett. Abból a szempontból jók ezek a vetélkedők, hogy segítik ismertté válni a fiatal tehetségeket, de aki az effajta ’ki-mit-tud?’-okon elindul, s főként ha nyer, bekerül egy gépezetbe, amely pillanatok alatt kíméletlenül „felépíti az imázsát”, és minden egyéb megfontolás a „termékké válás” és a promóció mögé sorolódik. Innentől aztán sok mindenről lehet szó, de művészetről, alázatról, türelemről a legkevésbé.

Sheku Kanneh-Masonnek sem arra lett volna szüksége, hogy sebtében világsztárt csináljon belőle egy marketingcsapat, hanem jó pár év tanulásra. Az ígéretes, tehetséges fiatal művészt viszont a reklámgépezet azonnali hatállyal „nagy művésszé” stilizálta, meg sem várva, hogy esetleg tíz év elteltével valóban azzá válik-e majd. Bemutatkozó lemezén két éve Sosztakovics 1. csellóversenyét vette körül a nagy műhöz nem illő terjedelmű, műfajú és stílusú apró darabok zavaros elegyével, most ugyanezt kapja Elgar kultikus Csellóversenye (kísér a Londoni Szimfonikus Zenekar Simon Rattle vezényletével), amikor Sheku (mert őt a sajtó csak a keresztnevén említi) körülrakosgatja népdalokkal, Frank Bridge-dzsel, Blochhal, Fauréval, Klengellel. Ami a spájzban van, minden mehet a fazékba!

Az egész főzet sajnos akkor is kínos intelligenciadeficitről és kultú­ra­hiányról tanúskodik, ha közben Kanneh-Mason szép hangon, érzékenyen, jó technikával csellózik.

Decca, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.