Lemez

Sheku Kanneh-Mason: Elgar

  • - csk -
  • 2020. június 28.

Zene

A huszonegy éves brit csellista 2015-ben hat testvérével együtt részt vett a Britain’s Got Talent televíziós tehetségkutató versenyen, majd egy évvel később immár egyedül, a BBC Young Musician győztese lett. Abból a szempontból jók ezek a vetélkedők, hogy segítik ismertté válni a fiatal tehetségeket, de aki az effajta ’ki-mit-tud?’-okon elindul, s főként ha nyer, bekerül egy gépezetbe, amely pillanatok alatt kíméletlenül „felépíti az imázsát”, és minden egyéb megfontolás a „termékké válás” és a promóció mögé sorolódik. Innentől aztán sok mindenről lehet szó, de művészetről, alázatról, türelemről a legkevésbé.

Sheku Kanneh-Masonnek sem arra lett volna szüksége, hogy sebtében világsztárt csináljon belőle egy marketingcsapat, hanem jó pár év tanulásra. Az ígéretes, tehetséges fiatal művészt viszont a reklámgépezet azonnali hatállyal „nagy művésszé” stilizálta, meg sem várva, hogy esetleg tíz év elteltével valóban azzá válik-e majd. Bemutatkozó lemezén két éve Sosztakovics 1. csellóversenyét vette körül a nagy műhöz nem illő terjedelmű, műfajú és stílusú apró darabok zavaros elegyével, most ugyanezt kapja Elgar kultikus Csellóversenye (kísér a Londoni Szimfonikus Zenekar Simon Rattle vezényletével), amikor Sheku (mert őt a sajtó csak a keresztnevén említi) körülrakosgatja népdalokkal, Frank Bridge-dzsel, Blochhal, Fauréval, Klengellel. Ami a spájzban van, minden mehet a fazékba!

Az egész főzet sajnos akkor is kínos intelligenciadeficitről és kultú­ra­hiányról tanúskodik, ha közben Kanneh-Mason szép hangon, érzékenyen, jó technikával csellózik.

Decca, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.