Lemez

Giovanni Battista Pergolesi: Septem verba a Christo

  • - csont -
  • 2013. március 21.

Zene

A meghökkentően gazdag műsorfüzet meggyőzően bizonyítja, hogy az eddig bizonytalan szerzőségű és sokféle zenetudományos vitát kiváltó darab valóban a mindössze 26 évet élt Giovanni Battista Pergolesi alkotása, akit eddig legkivált a Stabat Mater, no meg persze a La serva padrona zseniális szerzőjeként ismertünk.

A feltehetően 1730 és 1736 között keletkezett mű nem egyéb, mint egymás mellé rakott hét kantáta, melyek mindegyike a haldokló Krisztus egy-egy mondatát jeleníti meg, festi le, vagy ábrázolja, netán illusztrálja - nehéz eldönteni, miről is van szó. De annyi bizonyos, hogy a zene olyan korszakában járunk, amely még kevéssé ismerte a konkrét jelentés nélküli művészet fogalmát, így az absztrakt, bizonyos fokig vallásfilozófiai üzenet mellé minden kantátában Jézus és az Anima (a műsorfüzet szerint ez voltaképpen a "hívő lélek", vagy az "égi menyasszony") párbeszéde kapcsolódik.

Vérbeli olasz barokk zene: a vallásos szenvedély és helyzet mindig érzéki, a megjelenítés naturalista hevületű, a kereszthalál borzalmas tényeit ("Szomjúhozom"; "Elvégeztetett") közlő gregorián narrátor megszólalásait Caravaggio fény-árnyék festőiségével ábrázoló alkotás. Opera ez, a szó mai értelmében - legfőbb célja az érzelmek és izgalmak, a drámai helyzetek okozta szenvedélyek festése, és noha maga a szituáció Jézus és az Anima dialógusa révén inkább spirituális, nem idegen tőle az olyan bravúráriák beiktatása, mint például a 10. szám ("Quod iubes, magne Domine").

A René Jacobs vezette együttes (Akademie für Alte Musik Berlin) és a szólisták (kiemelendő közülük a szopránt éneklő Sophie Karthäuser) az elképzelhető legnagyobb odaadással és szeretettel prezentálják a roppant érdekes mű világpremierjét.

harmonia mundi, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.