Lemez

Giovanni Battista Pergolesi: Septem verba a Christo

  • - csont -
  • 2013. március 21.

Zene

A meghökkentően gazdag műsorfüzet meggyőzően bizonyítja, hogy az eddig bizonytalan szerzőségű és sokféle zenetudományos vitát kiváltó darab valóban a mindössze 26 évet élt Giovanni Battista Pergolesi alkotása, akit eddig legkivált a Stabat Mater, no meg persze a La serva padrona zseniális szerzőjeként ismertünk.

A feltehetően 1730 és 1736 között keletkezett mű nem egyéb, mint egymás mellé rakott hét kantáta, melyek mindegyike a haldokló Krisztus egy-egy mondatát jeleníti meg, festi le, vagy ábrázolja, netán illusztrálja - nehéz eldönteni, miről is van szó. De annyi bizonyos, hogy a zene olyan korszakában járunk, amely még kevéssé ismerte a konkrét jelentés nélküli művészet fogalmát, így az absztrakt, bizonyos fokig vallásfilozófiai üzenet mellé minden kantátában Jézus és az Anima (a műsorfüzet szerint ez voltaképpen a "hívő lélek", vagy az "égi menyasszony") párbeszéde kapcsolódik.

Vérbeli olasz barokk zene: a vallásos szenvedély és helyzet mindig érzéki, a megjelenítés naturalista hevületű, a kereszthalál borzalmas tényeit ("Szomjúhozom"; "Elvégeztetett") közlő gregorián narrátor megszólalásait Caravaggio fény-árnyék festőiségével ábrázoló alkotás. Opera ez, a szó mai értelmében - legfőbb célja az érzelmek és izgalmak, a drámai helyzetek okozta szenvedélyek festése, és noha maga a szituáció Jézus és az Anima dialógusa révén inkább spirituális, nem idegen tőle az olyan bravúráriák beiktatása, mint például a 10. szám ("Quod iubes, magne Domine").

A René Jacobs vezette együttes (Akademie für Alte Musik Berlin) és a szólisták (kiemelendő közülük a szopránt éneklő Sophie Karthäuser) az elképzelhető legnagyobb odaadással és szeretettel prezentálják a roppant érdekes mű világpremierjét.

harmonia mundi, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.