Lemez

Giovanni Battista Pergolesi: Septem verba a Christo

  • - csont -
  • 2013. március 21.

Zene

A meghökkentően gazdag műsorfüzet meggyőzően bizonyítja, hogy az eddig bizonytalan szerzőségű és sokféle zenetudományos vitát kiváltó darab valóban a mindössze 26 évet élt Giovanni Battista Pergolesi alkotása, akit eddig legkivált a Stabat Mater, no meg persze a La serva padrona zseniális szerzőjeként ismertünk.

A feltehetően 1730 és 1736 között keletkezett mű nem egyéb, mint egymás mellé rakott hét kantáta, melyek mindegyike a haldokló Krisztus egy-egy mondatát jeleníti meg, festi le, vagy ábrázolja, netán illusztrálja - nehéz eldönteni, miről is van szó. De annyi bizonyos, hogy a zene olyan korszakában járunk, amely még kevéssé ismerte a konkrét jelentés nélküli művészet fogalmát, így az absztrakt, bizonyos fokig vallásfilozófiai üzenet mellé minden kantátában Jézus és az Anima (a műsorfüzet szerint ez voltaképpen a "hívő lélek", vagy az "égi menyasszony") párbeszéde kapcsolódik.

Vérbeli olasz barokk zene: a vallásos szenvedély és helyzet mindig érzéki, a megjelenítés naturalista hevületű, a kereszthalál borzalmas tényeit ("Szomjúhozom"; "Elvégeztetett") közlő gregorián narrátor megszólalásait Caravaggio fény-árnyék festőiségével ábrázoló alkotás. Opera ez, a szó mai értelmében - legfőbb célja az érzelmek és izgalmak, a drámai helyzetek okozta szenvedélyek festése, és noha maga a szituáció Jézus és az Anima dialógusa révén inkább spirituális, nem idegen tőle az olyan bravúráriák beiktatása, mint például a 10. szám ("Quod iubes, magne Domine").

A René Jacobs vezette együttes (Akademie für Alte Musik Berlin) és a szólisták (kiemelendő közülük a szopránt éneklő Sophie Karthäuser) az elképzelhető legnagyobb odaadással és szeretettel prezentálják a roppant érdekes mű világpremierjét.

harmonia mundi, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.