mi a kotta?

kezdődik a híradó

  • mi a kotta
  • 2013. március 21.

Zene

"El akarom mesélni, hogy írtam egy egészen kicsike zongoraversenyt egy egészen kicsi, gyengéd scherzóval, B-dúrban" - írta az (ön)iróniában és (ön)gúnyban mindenkor erős Johannes Brahms egy barátjának 1881 nyarán arról a zongoraversenyéről, szám szerint a másodikról és egyben utolsóról, amely utóbb a magyar zenei élet egyik legnagyobb zenetörténeti dicsőségévé vált. Hiszen e mű első nyilvános előadását itt, Pesten, a Vigadóban tartották meg: 1881. november 9-én, méghozzá Brahms tevőleges közreműködésével. A siker mértékét a helyi, azaz a hazai kritika sem vitatta, például ekképp fogalmazván: "A 'modern Bach', miként Brahmsot a szigorú klasszikai formák művelésének alaposságáért - mellyel gyakran a mesterkéltségbe is átcsap - nevezni szokták, a mai hangversenyen teljes nagyságában tűnt fel..." Az előttünk álló héten most egy ugyancsak történelmi jelentőségű előadás vár majd reánk a B-dúr zongoraversenyből: Frankl Péter századik koncertelőadása e mű magánszólamában, méghozzá a Csaba Péter által vezényelt MÁV Szimfonikus Zenekar kíséretével. Helyesebben a századik és a százegyedik alkalom, hiszen péntek este, majd másnap délelőtt is a zongorához fog ülni a hangszer 78 esztendős kiválósága (Olasz Kultúrintézet, február 22., hét óra, ill. február 23., tizenegy óra). A két koncert másik száma egy másik második lesz, ha szabad egy kissé tobzódnunk a szóismétlésben: Schumann II. szimfóniája, amelynek második tételéről kötelességszerűen el szokás mondani, hogy nagyjából negyven év fölött még az is ismeri hazánkban, aki komolyzenét amúgy még erőszakos térítés vagy súlyos lelki terheltség hatására sem hallgatott, lévén, hogy évtizedeken át e tétel nyitóütemeire tárultak a nemzet elé a tévéhíradó napi címsorai.

Az ifjú Brahms (fotónkon) felfedezőjeként is múlhatatlan érdemeket szerzett Robert Schumann utóbb is komoly szerephez jut majd e napokban, jelesül egy másik nagy magyar pianista, Ránki Dezső szólóestjén (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc). A Zongora sorozat negyedik alkalmán ugyanis két Schumann-kompozíció fogja majd közre Beethoven három utolsó zongoraszonátájának elsejét, az op. 109-es E-dúr darabot. A szonáta nyomában éppenséggel a Dávid-szövetség táncok sorozata következik majd, érzékletes rokonságban a kései Beethoven-művel. "A Dávid-szövetség csak szellemi, romantikus szövetség... Mozart épp oly nagy tagja volt, mint Berlioz" - fogalmazott Schumann arról a voltaképp csak a saját fejében megalkotott nemes művészi szövetségről, amely tagjainak sorában természetesen Schumann két alteregója, a szenvedélyes Florestan és a lírai Eusebius, valamint a kettejük erényeit egyesítő bölcs Raro mester is ott szerepelt.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.