mi a kotta?

kezdődik a híradó

  • mi a kotta
  • 2013. március 21.

Zene

"El akarom mesélni, hogy írtam egy egészen kicsike zongoraversenyt egy egészen kicsi, gyengéd scherzóval, B-dúrban" - írta az (ön)iróniában és (ön)gúnyban mindenkor erős Johannes Brahms egy barátjának 1881 nyarán arról a zongoraversenyéről, szám szerint a másodikról és egyben utolsóról, amely utóbb a magyar zenei élet egyik legnagyobb zenetörténeti dicsőségévé vált. Hiszen e mű első nyilvános előadását itt, Pesten, a Vigadóban tartották meg: 1881. november 9-én, méghozzá Brahms tevőleges közreműködésével. A siker mértékét a helyi, azaz a hazai kritika sem vitatta, például ekképp fogalmazván: "A 'modern Bach', miként Brahmsot a szigorú klasszikai formák művelésének alaposságáért - mellyel gyakran a mesterkéltségbe is átcsap - nevezni szokták, a mai hangversenyen teljes nagyságában tűnt fel..." Az előttünk álló héten most egy ugyancsak történelmi jelentőségű előadás vár majd reánk a B-dúr zongoraversenyből: Frankl Péter századik koncertelőadása e mű magánszólamában, méghozzá a Csaba Péter által vezényelt MÁV Szimfonikus Zenekar kíséretével. Helyesebben a századik és a százegyedik alkalom, hiszen péntek este, majd másnap délelőtt is a zongorához fog ülni a hangszer 78 esztendős kiválósága (Olasz Kultúrintézet, február 22., hét óra, ill. február 23., tizenegy óra). A két koncert másik száma egy másik második lesz, ha szabad egy kissé tobzódnunk a szóismétlésben: Schumann II. szimfóniája, amelynek második tételéről kötelességszerűen el szokás mondani, hogy nagyjából negyven év fölött még az is ismeri hazánkban, aki komolyzenét amúgy még erőszakos térítés vagy súlyos lelki terheltség hatására sem hallgatott, lévén, hogy évtizedeken át e tétel nyitóütemeire tárultak a nemzet elé a tévéhíradó napi címsorai.

Az ifjú Brahms (fotónkon) felfedezőjeként is múlhatatlan érdemeket szerzett Robert Schumann utóbb is komoly szerephez jut majd e napokban, jelesül egy másik nagy magyar pianista, Ránki Dezső szólóestjén (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc). A Zongora sorozat negyedik alkalmán ugyanis két Schumann-kompozíció fogja majd közre Beethoven három utolsó zongoraszonátájának elsejét, az op. 109-es E-dúr darabot. A szonáta nyomában éppenséggel a Dávid-szövetség táncok sorozata következik majd, érzékletes rokonságban a kései Beethoven-művel. "A Dávid-szövetség csak szellemi, romantikus szövetség... Mozart épp oly nagy tagja volt, mint Berlioz" - fogalmazott Schumann arról a voltaképp csak a saját fejében megalkotott nemes művészi szövetségről, amely tagjainak sorában természetesen Schumann két alteregója, a szenvedélyes Florestan és a lírai Eusebius, valamint a kettejük erényeit egyesítő bölcs Raro mester is ott szerepelt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."