mi a kotta?

kezdődik a híradó

  • mi a kotta
  • 2013. március 21.

Zene

"El akarom mesélni, hogy írtam egy egészen kicsike zongoraversenyt egy egészen kicsi, gyengéd scherzóval, B-dúrban" - írta az (ön)iróniában és (ön)gúnyban mindenkor erős Johannes Brahms egy barátjának 1881 nyarán arról a zongoraversenyéről, szám szerint a másodikról és egyben utolsóról, amely utóbb a magyar zenei élet egyik legnagyobb zenetörténeti dicsőségévé vált. Hiszen e mű első nyilvános előadását itt, Pesten, a Vigadóban tartották meg: 1881. november 9-én, méghozzá Brahms tevőleges közreműködésével. A siker mértékét a helyi, azaz a hazai kritika sem vitatta, például ekképp fogalmazván: "A 'modern Bach', miként Brahmsot a szigorú klasszikai formák művelésének alaposságáért - mellyel gyakran a mesterkéltségbe is átcsap - nevezni szokták, a mai hangversenyen teljes nagyságában tűnt fel..." Az előttünk álló héten most egy ugyancsak történelmi jelentőségű előadás vár majd reánk a B-dúr zongoraversenyből: Frankl Péter századik koncertelőadása e mű magánszólamában, méghozzá a Csaba Péter által vezényelt MÁV Szimfonikus Zenekar kíséretével. Helyesebben a századik és a százegyedik alkalom, hiszen péntek este, majd másnap délelőtt is a zongorához fog ülni a hangszer 78 esztendős kiválósága (Olasz Kultúrintézet, február 22., hét óra, ill. február 23., tizenegy óra). A két koncert másik száma egy másik második lesz, ha szabad egy kissé tobzódnunk a szóismétlésben: Schumann II. szimfóniája, amelynek második tételéről kötelességszerűen el szokás mondani, hogy nagyjából negyven év fölött még az is ismeri hazánkban, aki komolyzenét amúgy még erőszakos térítés vagy súlyos lelki terheltség hatására sem hallgatott, lévén, hogy évtizedeken át e tétel nyitóütemeire tárultak a nemzet elé a tévéhíradó napi címsorai.

Az ifjú Brahms (fotónkon) felfedezőjeként is múlhatatlan érdemeket szerzett Robert Schumann utóbb is komoly szerephez jut majd e napokban, jelesül egy másik nagy magyar pianista, Ránki Dezső szólóestjén (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc). A Zongora sorozat negyedik alkalmán ugyanis két Schumann-kompozíció fogja majd közre Beethoven három utolsó zongoraszonátájának elsejét, az op. 109-es E-dúr darabot. A szonáta nyomában éppenséggel a Dávid-szövetség táncok sorozata következik majd, érzékletes rokonságban a kései Beethoven-művel. "A Dávid-szövetség csak szellemi, romantikus szövetség... Mozart épp oly nagy tagja volt, mint Berlioz" - fogalmazott Schumann arról a voltaképp csak a saját fejében megalkotott nemes művészi szövetségről, amely tagjainak sorában természetesen Schumann két alteregója, a szenvedélyes Florestan és a lírai Eusebius, valamint a kettejük erényeit egyesítő bölcs Raro mester is ott szerepelt.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.