Lemez

Godflesh: Post Self

  • - minek -
  • 2018. február 11.

Zene

Justin Broadrick és G. C. Green többnyire dobgéppel, hangmintákkal és egyéb elektronikával megtámogatott gitár-basszus duója jó harminc éve tornásztatja a dobhártyákat. A kietlen (poszt)indusztriális sivárságból és a repetitív-minimalista metálriffekből összerakott zajos, roncsolt, lo-fi zenei monolitjaik szinte hipnotikus hatásúak, a katarzishoz jócskán hozzájárul a vállalt poszt-punk elődöket idéző dühödt energia. A duó nyolc év hiátus után 2010-ben alakult újra, a mostani Post Self csak a második albumuk azóta, mivel mindkettejüknek vannak más ügyeik is, Broadrick például szólóban, de a Jesu shoegaze-noise trió tagjaként is aktív.

Az új lemez minden pénzt megér: a friss, dühös, harapós hangzás rögvest rabul ejti a befogadót, s csak ezt követően jut időnk szétszálazni az album egészét átszövő rafinériát. Green basszusjátéka önmagában is külön tanulmány, Broadrick gitárjátéka néha a metálriffek végső dekonstrukciójából táplálkozik, máskor meg hamisítatlan posztpunk reminiszcenciákat kelt: a Mirror of Finite Lightban, vagy a Be Godban a Killing Joke és a Birthday Party árnyképe is megjelenik. Hangja hol a gyomor (s egyben a pokol) legmélyéről tör elő, hol meg nagyon is evilági, bár torzított kántálás. Amikor pedig már nem a metál, hanem a shoegaze hagyományt bontják elemeire és értelmezik újra (The Cyclic End), nos, annak gyümölcse a szövegek sugallta kietlen sivárságon túlmutatóan is gyönyörű.

Avalanche Recordings, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?