Lemez

Kovács Linda: Recycle

Zene

Hosszú idő után jelentkezett lemezzel Kovács Linda, akinek 2007 óta van papírja arról, hogy jazzénekesnő, amúgy módszeresen próbálja dekonstruálni az ezzel járó konvenciókat. Közben a merész improvizációk hívei sem feledkeztek el róla, közreműködőként is elég sok meghívása akadt, és hallható volt saját zenekaraival, néha fellépett az énekest próbáló bőgő duóban – eleinte Orbán Györggyel, az utóbbi években pedig Bögöthy Ádámmal. A kvartettjében már szerepelt a gitáros Fenyvesi Márton, aki egyre inkább elmozdul a kreatív producer feladatköre felé, de az új formáció „élő” felvételén Kovács és Fenyvesi mellett egy harmadik örök kísérletező, konvenciótörő muzsikus is játszik, Dés András ütőhangszeres.

A Recycle projekt lényege eredetileg az volt, hogy örökzöldeket felaprítva hasznosítsanak újra, de a kissé rövidke lemeznek majdnem a felét mégis az ambientszerű saját témák teszik ki. De a figyelem óhatatlanul a klasszikusok felé terelődik (Kurt Cobaint is idesorolva), és azok meg is felelnek a Kovács Lindával szemben támasztott magas elvárásoknak. Mostanában ugyan már bevett, hogy idézőjelek, torzító effektek és sokszorozó samplerek teszik zárójelbe az eredetit, de a jazz mainstream irányzatában még mindig sokan ódzkodnak az ilyesmitől. A Recycle triójánál viszont szvingelés csak mutatóba akad, a ritmika erősen szaggatott. Kovács Linda csak a melódia oldalán tesz engedményeket a tradíciónak, előadása és Fenyvesi hang(szét)szerelései mindig teljesen egyéniek. Viszont nem tartom sem avantgárd, sem felhasználóbarát gesztusnak, hogy az utolsó tracken közel négy perc csend után van egy másik, torzítós verzió is a The Way You Look Tonight című számból.

Hevhetia, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.