Tévésorozat

Aki soha nem járt Tulsában

Manhunt

  • - turcsányi -
  • 2024. május 8.

Kritika

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Az amerikai polgárháborúban készült képei megkerülhetetlenek a történelem számára, portréi alapján lett ismerős a filmekből a 19. század Amerikájának majd’ minden hérosza, Granttől Lincolnig és vissza. Monica Beletsky sorozata viszont fütyül Brady munkásságára. Tobias Menzies a lehető leghalványabban sem emlékeztet ugyanis Edwin M. Stantonra, Lincoln második hadügyminiszterére, e mű központi figurájára. Az alkotók kísérletet sem tesznek arra, hogy akár csak jelzésszinten is felmutassanak valami külső hasonlatosságot. Csakhogy Menzies mindent el tud játszani remekül. A többiekről, pláne a Lincolnt megformáló Hamish Linklaterről ez nem mondható el, de a zsenialitást nem lehet számon kérni senkin. Mégis itt van valahol a kutya elföldelve. Tulsában van egy Stanton utca, amelyet úgy neveztek át az ő tiszteletére, hogy előtte is Stanton utca volt, csak egy másik Stantonról kapta a nevét (pont az ellentétéről).

Ott kezdjük, ahol Robert Redford A cinkost kezdte és Spielberg a Lincolnt befejezte (Lee kapitulál, Old Abe színházba megy). A merénylet ábrázolása szinte kísérteties ha­son­lóságokat mutat Redford filmjével, s a ké­sőbbiekben is nagyon egybecsengő kérdések jönnek szembe, noha egy másik sztoriban vagyunk.

A Manhunt című hétrészes tévésorozat James L. Swanson Manhunt: The 12 Day Chase for Lincoln’s Killer című bestsellere alapján készült, s a legtöbb idejét valóban a hajtóvadászatnak szenteli – a história tán legkevésbé érdekes részének. Ám az alkotók ambíciói messze túlmutatnak ezen, ezért a gyilkos és kis segédjének kergetése közben kapjuk kisebb-nagyobb adagokban a lelki fröccsöket, vagy ha tetszik, a történelemleckét egy nemzet születéséről. (Az amerikai olyan nemzet, már ha hihetünk a mitológiájának, s mi okunk lenne kételkedni, amelyik többször született meg, tulajdonképpen egy csomószor. S az sem nagyon túloz, aki Stanton nevét írja be az apja neve rubrikába, már ha jut még hely a többiek mellett – ez benne a szép.) Ilyenformán számos flashbackhez lesz szerencsénk, s tán még nagyobb számban olyan jelenetekhez, amelyekben Stanton a körülötte sertepertélő pupákoknak (a feleségének, a beosztottai­nak, az új elnöknek, Johnsonnak) magyarázza, hogy mire megy ki a játék, melynek a megnyerése ugyan kapitális áldozatokat igényel, de a győztes jutalma mindent megér. Szó szerint mindent: emberéletet, bárkiét, törvényt, joggyakorlatot, bármit, mert legyen akárhogy is, a győzelem (s itt nem a megnyert polgárháborúra gondol, hanem valami jóval absztraktabbra) után minden más lesz, minden jobb lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.