Tévésorozat

Aki soha nem járt Tulsában

Manhunt

  • - turcsányi -
  • 2024. május 8.

Kritika

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Az amerikai polgárháborúban készült képei megkerülhetetlenek a történelem számára, portréi alapján lett ismerős a filmekből a 19. század Amerikájának majd’ minden hérosza, Granttől Lincolnig és vissza. Monica Beletsky sorozata viszont fütyül Brady munkásságára. Tobias Menzies a lehető leghalványabban sem emlékeztet ugyanis Edwin M. Stantonra, Lincoln második hadügyminiszterére, e mű központi figurájára. Az alkotók kísérletet sem tesznek arra, hogy akár csak jelzésszinten is felmutassanak valami külső hasonlatosságot. Csakhogy Menzies mindent el tud játszani remekül. A többiekről, pláne a Lincolnt megformáló Hamish Linklaterről ez nem mondható el, de a zsenialitást nem lehet számon kérni senkin. Mégis itt van valahol a kutya elföldelve. Tulsában van egy Stanton utca, amelyet úgy neveztek át az ő tiszteletére, hogy előtte is Stanton utca volt, csak egy másik Stantonról kapta a nevét (pont az ellentétéről).

Ott kezdjük, ahol Robert Redford A cinkost kezdte és Spielberg a Lincolnt befejezte (Lee kapitulál, Old Abe színházba megy). A merénylet ábrázolása szinte kísérteties ha­son­lóságokat mutat Redford filmjével, s a ké­sőbbiekben is nagyon egybecsengő kérdések jönnek szembe, noha egy másik sztoriban vagyunk.

A Manhunt című hétrészes tévésorozat James L. Swanson Manhunt: The 12 Day Chase for Lincoln’s Killer című bestsellere alapján készült, s a legtöbb idejét valóban a hajtóvadászatnak szenteli – a história tán legkevésbé érdekes részének. Ám az alkotók ambíciói messze túlmutatnak ezen, ezért a gyilkos és kis segédjének kergetése közben kapjuk kisebb-nagyobb adagokban a lelki fröccsöket, vagy ha tetszik, a történelemleckét egy nemzet születéséről. (Az amerikai olyan nemzet, már ha hihetünk a mitológiájának, s mi okunk lenne kételkedni, amelyik többször született meg, tulajdonképpen egy csomószor. S az sem nagyon túloz, aki Stanton nevét írja be az apja neve rubrikába, már ha jut még hely a többiek mellett – ez benne a szép.) Ilyenformán számos flashbackhez lesz szerencsénk, s tán még nagyobb számban olyan jelenetekhez, amelyekben Stanton a körülötte sertepertélő pupákoknak (a feleségének, a beosztottai­nak, az új elnöknek, Johnsonnak) magyarázza, hogy mire megy ki a játék, melynek a megnyerése ugyan kapitális áldozatokat igényel, de a győztes jutalma mindent megér. Szó szerint mindent: emberéletet, bárkiét, törvényt, joggyakorlatot, bármit, mert legyen akárhogy is, a győzelem (s itt nem a megnyert polgárháborúra gondol, hanem valami jóval absztraktabbra) után minden más lesz, minden jobb lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?