Tévésorozat

Aki soha nem járt Tulsában

Manhunt

  • - turcsányi -
  • 2024. május 8.

Kritika

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Az amerikai polgárháborúban készült képei megkerülhetetlenek a történelem számára, portréi alapján lett ismerős a filmekből a 19. század Amerikájának majd’ minden hérosza, Granttől Lincolnig és vissza. Monica Beletsky sorozata viszont fütyül Brady munkásságára. Tobias Menzies a lehető leghalványabban sem emlékeztet ugyanis Edwin M. Stantonra, Lincoln második hadügyminiszterére, e mű központi figurájára. Az alkotók kísérletet sem tesznek arra, hogy akár csak jelzésszinten is felmutassanak valami külső hasonlatosságot. Csakhogy Menzies mindent el tud játszani remekül. A többiekről, pláne a Lincolnt megformáló Hamish Linklaterről ez nem mondható el, de a zsenialitást nem lehet számon kérni senkin. Mégis itt van valahol a kutya elföldelve. Tulsában van egy Stanton utca, amelyet úgy neveztek át az ő tiszteletére, hogy előtte is Stanton utca volt, csak egy másik Stantonról kapta a nevét (pont az ellentétéről).

Ott kezdjük, ahol Robert Redford A cinkost kezdte és Spielberg a Lincolnt befejezte (Lee kapitulál, Old Abe színházba megy). A merénylet ábrázolása szinte kísérteties ha­son­lóságokat mutat Redford filmjével, s a ké­sőbbiekben is nagyon egybecsengő kérdések jönnek szembe, noha egy másik sztoriban vagyunk.

A Manhunt című hétrészes tévésorozat James L. Swanson Manhunt: The 12 Day Chase for Lincoln’s Killer című bestsellere alapján készült, s a legtöbb idejét valóban a hajtóvadászatnak szenteli – a história tán legkevésbé érdekes részének. Ám az alkotók ambíciói messze túlmutatnak ezen, ezért a gyilkos és kis segédjének kergetése közben kapjuk kisebb-nagyobb adagokban a lelki fröccsöket, vagy ha tetszik, a történelemleckét egy nemzet születéséről. (Az amerikai olyan nemzet, már ha hihetünk a mitológiájának, s mi okunk lenne kételkedni, amelyik többször született meg, tulajdonképpen egy csomószor. S az sem nagyon túloz, aki Stanton nevét írja be az apja neve rubrikába, már ha jut még hely a többiek mellett – ez benne a szép.) Ilyenformán számos flashbackhez lesz szerencsénk, s tán még nagyobb számban olyan jelenetekhez, amelyekben Stanton a körülötte sertepertélő pupákoknak (a feleségének, a beosztottai­nak, az új elnöknek, Johnsonnak) magyarázza, hogy mire megy ki a játék, melynek a megnyerése ugyan kapitális áldozatokat igényel, de a győztes jutalma mindent megér. Szó szerint mindent: emberéletet, bárkiét, törvényt, joggyakorlatot, bármit, mert legyen akárhogy is, a győzelem (s itt nem a megnyert polgárháborúra gondol, hanem valami jóval absztraktabbra) után minden más lesz, minden jobb lesz.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.