A szerk.

Kedvezmény

A szerk.

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

A terv az volt, hogy újra felépítik a háború előtti csarnokot, és az lesz az új Közlekedési Múzeum. Az átadás meghirdetett dátuma 2019 volt, bár az már akkor sci-fibe illő elképzelésnek tűnt, hogy a (már az 1910-es években is problémát jelentő) helyhiányt lefelé terjeszkedve (!) akarták megszüntetni két emelet mélyen. Ekkor nevezték ki főigazgatónak a BKK-vezérként megbukott Vitézy Dávidot – afféle ejtőernyősként. Vitézy azonban komolyan vette a feladatot: viszonylag hamar sikerült elérnie, hogy az agyament ligeti elképzelést hanyagolják, és a múzeum új helyszínének, a MÁV Kőbányai úti dízelcsarnokát, az Északi Járműjavítót jelöljék ki. És mivel a 2018-as építési tervpályázatot a világhírű amerikai Diller Scofidio+Renfro építésziroda nyerte meg, sokan képzelték azt, hogy az új Közlekedési Múzeum világszenzációvá válhat, miután – immár 2025-ben – megnyitja kapuit. Arról nem beszéltek, hogy mindez mennyibe fog kerülni.

A tervek alapján a 100 milliárd körüli összeg tűnt reálisnak.

Noha a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a beruházást, azóta legfeljebb a tervek készülnek. 2022-ben Vitézy is elment államtitkárnak, a múzeum fenntartója az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, azaz Lázár János lett, aki azzal köszönt be, hogy a múzeumot vidékre kellene költöztetni, majd azt a Schneller Domonkost nevezte ki főigazgatónak – állítólag pályázat alapján –, aki 2018-tól 2022-ig a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára volt. Schneller tavaly nyári kinevezése után az Index.hu-nak adott interjújában azt próbálta elhitetni, hogy minden a tervek szerint halad, és szó sincs vidéki kivonulásról, ám sem a költségekről, sem határidőkről nem ejtett szót. Annyit mondott csak, hogy „2024. május környékén” juthatnak el oda, hogy a minisztérium közbeszerzést írjon ki a múzeum kivitelezésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.