A terv az volt, hogy újra felépítik a háború előtti csarnokot, és az lesz az új Közlekedési Múzeum. Az átadás meghirdetett dátuma 2019 volt, bár az már akkor sci-fibe illő elképzelésnek tűnt, hogy a (már az 1910-es években is problémát jelentő) helyhiányt lefelé terjeszkedve (!) akarták megszüntetni két emelet mélyen. Ekkor nevezték ki főigazgatónak a BKK-vezérként megbukott Vitézy Dávidot – afféle ejtőernyősként. Vitézy azonban komolyan vette a feladatot: viszonylag hamar sikerült elérnie, hogy az agyament ligeti elképzelést hanyagolják, és a múzeum új helyszínének, a MÁV Kőbányai úti dízelcsarnokát, az Északi Járműjavítót jelöljék ki. És mivel a 2018-as építési tervpályázatot a világhírű amerikai Diller Scofidio+Renfro építésziroda nyerte meg, sokan képzelték azt, hogy az új Közlekedési Múzeum világszenzációvá válhat, miután – immár 2025-ben – megnyitja kapuit. Arról nem beszéltek, hogy mindez mennyibe fog kerülni.
A tervek alapján a 100 milliárd körüli összeg tűnt reálisnak.
Noha a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a beruházást, azóta legfeljebb a tervek készülnek. 2022-ben Vitézy is elment államtitkárnak, a múzeum fenntartója az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, azaz Lázár János lett, aki azzal köszönt be, hogy a múzeumot vidékre kellene költöztetni, majd azt a Schneller Domonkost nevezte ki főigazgatónak – állítólag pályázat alapján –, aki 2018-tól 2022-ig a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára volt. Schneller tavaly nyári kinevezése után az Index.hu-nak adott interjújában azt próbálta elhitetni, hogy minden a tervek szerint halad, és szó sincs vidéki kivonulásról, ám sem a költségekről, sem határidőkről nem ejtett szót. Annyit mondott csak, hogy „2024. május környékén” juthatnak el oda, hogy a minisztérium közbeszerzést írjon ki a múzeum kivitelezésére.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!