A szerk.

Kedvezmény

A szerk.

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

A terv az volt, hogy újra felépítik a háború előtti csarnokot, és az lesz az új Közlekedési Múzeum. Az átadás meghirdetett dátuma 2019 volt, bár az már akkor sci-fibe illő elképzelésnek tűnt, hogy a (már az 1910-es években is problémát jelentő) helyhiányt lefelé terjeszkedve (!) akarták megszüntetni két emelet mélyen. Ekkor nevezték ki főigazgatónak a BKK-vezérként megbukott Vitézy Dávidot – afféle ejtőernyősként. Vitézy azonban komolyan vette a feladatot: viszonylag hamar sikerült elérnie, hogy az agyament ligeti elképzelést hanyagolják, és a múzeum új helyszínének, a MÁV Kőbányai úti dízelcsarnokát, az Északi Járműjavítót jelöljék ki. És mivel a 2018-as építési tervpályázatot a világhírű amerikai Diller Scofidio+Renfro építésziroda nyerte meg, sokan képzelték azt, hogy az új Közlekedési Múzeum világszenzációvá válhat, miután – immár 2025-ben – megnyitja kapuit. Arról nem beszéltek, hogy mindez mennyibe fog kerülni.

A tervek alapján a 100 milliárd körüli összeg tűnt reálisnak.

Noha a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a beruházást, azóta legfeljebb a tervek készülnek. 2022-ben Vitézy is elment államtitkárnak, a múzeum fenntartója az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, azaz Lázár János lett, aki azzal köszönt be, hogy a múzeumot vidékre kellene költöztetni, majd azt a Schneller Domonkost nevezte ki főigazgatónak – állítólag pályázat alapján –, aki 2018-tól 2022-ig a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára volt. Schneller tavaly nyári kinevezése után az Index.hu-nak adott interjújában azt próbálta elhitetni, hogy minden a tervek szerint halad, és szó sincs vidéki kivonulásról, ám sem a költségekről, sem határidőkről nem ejtett szót. Annyit mondott csak, hogy „2024. május környékén” juthatnak el oda, hogy a minisztérium közbeszerzést írjon ki a múzeum kivitelezésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.