Lemez

Gödörből ki

Massive Attack: Collected

  • - szami -
  • 2006. május 4.

Zene

A Massive Attack előbb sikeresen stílusteremtő, majd mindinkább depresszív munkásságát összefoglaló lemeze nem az ínyenceknek készült.

A Collected - jelentéséhez hűen - egy higgadt és összeszedett "best of" korong. Hetvennyolc percnyi vizit egy lassan főző boszorkánykonyhában, megfűszerezve sokféle selymes énekhanggal (Shara Nelsontól Tracey Thornon [Everything But The Girl] és Liz Fraseren [Cocteau Twins] át Sinéad O'Connorig). Elsőre akár úgy is tűnhet, hogy ennyivel kíván elszámolni az eredeti felállásból megmaradt Robert Del Naja a közel 20 éve Bristolból induló kísérletezgetésből. De ezzel együtt a Collected nagyon becsapós kvintesszenciája a már-már temetett zenekar munkásságának. A szimpla nosztalgián túl a valódi értékeit ugyanis éppen ott kezdi megmutatni, ahol az egykorongos kiadás befejeződik.

A kilencvenes évek elején teremtett triphop műfajában mára ugyan jó néhányan termékenyebben űzik a skától a reggae-n és egyéb afro-amerikai eredetű alapon át a elektronikus prüntyögésig tartó eklektikát, de a Teadrop, a Karmacoma, a Protection, az Angel és az Unfinished Sympathy minden valamirevaló triphop válogatáson VIP dalnak számít. A Massive Attack ezekkel az örökzöldekkel most is elkábítja a hallgatót, hogy aztán lassú és egyenletes tempóban a Mezzanine (1998) félemeleti hangulatába, majd a legkevésbé sikeres 100th Windows (2003) darkos fílingű gödrébe taszítsa. Az 1/3 reggae, 1/3 paranoia, 1/3 marihuána recept szerint készült korai szerzeményektől az album utolsó harmadának súlypontját jelentő Future Proof környékén már tisztán mély melankólia és depresszió hajtotta hideglelős elektronikába tart az utazás. Hanem az utolsó dal, a vonósokkal és a folk- és dzsesszénekes Terry Callier hangjával átitatott Live with Me nem csak kronológiai értelemben új nóta. Egy új mérföldkő is: a felépülni akarás bizonyítéka az utóbbi évek sikertelenségéből adódó sebek nyalogatása után. Egy amolyan lapszéli (folyt. köv.) jelzés az utolsó oldalon.

Mindezt megerősíti a Collected keménypapír fedeles, limitált szériás, kétkorongos verziója (ami valójában három, mivel a bónuszkorong egyik oldala 51 perc zenét, a másik pedig 84 perc videót tartalmaz). A tízszámos CD layer hangulatilag is ott kezdődik, ahol az első - Callierrel - befejeződött. Sőt a False Flags annyira hibátlan, hogy még egy olyan videoklipet is elbír, amelyben a "védelem" feliratú baseballsapkás főhős szuperlassított mozgással Molotov-koktélt vág az EU-zászlóhoz. De a Black Melt feszültebbé formálása is jól sikerült, míg a Small Time Shoot 'Em Up mára igazi elektronikai csemegévé érett. A listát záró Danny The Dog pedig nem meglepő módon sokkal jobban hat ilyen környezetben, mint Jet Li filmjének címadó dalaként. Mindazonáltal nem minden sikerült tökéletesre: az anno Madonna lemezére bérmunkázott I Want You itt olyannyira nyálas öklendezésnek hat, hogy ki kellene kaparni a lemezről.

De összességében a Collected feltétlenül "jó hír" a Massive Attack júliusi koncertje előtt. Hiszen az 1998-as kislemezes kiadásokkal szemben immár nemcsak az elért eredményekről, hanem a készülő új stúdiólemez erőkoncentrációjáról ad számot.

 

Virgin/EMI, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.