Google által homályosan - Nick Cave and The Bad Seeds: Push the Sky Away

  • - minek -
  • 2013. április 4.

Zene

Letisztult minimalizmus, a szűkszavú közlés mögött felsejlő drámaiság, hipnotikus hatású, céltudatos szikárság. Nick Cave új lemeze és az internet.

Szinte felesleges külön laudációt intézni Nick Cave-hez minden egyes megjelent hangzóanyaga után - úgyis jórészt csak azt visszhangozhatjuk, amit már sokszor elmondtak és leírtak róla. Az elátkozott (legalábbis ebben a szerepben tetszelgő s azt rögvest ki is fordító) rocksztár, aki afféle Gesamtkunstwerkké fejlesztette egész valóját és életművét. Egyszerre ír, versel, zenél, költ színpadi és filmzenét, néha még színészkedik is. Amúgy is övé a színpad, lévén módfelett szuggesztív előadó. És mivel most éppen ebbéli mivoltában esik majd róla szó, hát szögezzük le: Nick Cave egészen rendkívüli dalszerző, aki persze rendre megtalálta a magához illő zenész- és szerzőtársakat is.

Vehetjük bármely zenekarát: a kultikus és most is frissnek ható Birthday Partyt (vagy a még korábbi The Boys Next Doort), a Nick Cave And The Bad Seedst vagy az alkalmi projektnek szánt, de pszichedelikus garázsrockjával már két albumig jutott Grindermant, a hangzás és a poétika egészen erős és ihletett egysége valósul meg általuk. Az új lemez kapcsán illik kötelességszerűen megjegyezni, hogy ez az első Bad Seeds-album (pedig a tizenötödik sorlemezről beszélünk!), amely már Mick Harvey nélkül készült. Pedig vele, ugye, pontosan negyven évvel (!) ezelőtt kezdődött az utóbb igencsak gyümölcsözőnek bizonyult együttműködés. Akadnak persze nagy visszatérők is - mindenekelőtt Barry Adamson basszusgitáros, aki az 1986-os Your Funeral, My Trial elkészítését követően hagyta ott Cave-et és a Bad Seedst, hogy azután figyelemre méltó szólóanyagok sorát tegye le az asztalra. De az igazi mastermind, az új album zenei szövetének alakítója most már hagyományosan Warren Ellis - nem csupán a zenék javát komponálta (persze Cave-vel együtt), de az ő vonós-, fúvós- és billentyűfutamai, gondosan kiválasztott és beloopolt hangmintái formálják a hangképet.


Az album (melynek borítóján maga az énekes nyitja rá az ablakot gyönyörű, meztelen feleségére, Susie Bickre) hangzásában távol áll mind a Grindermantől, mind a legutóbbi Bad Seeds-albumtól (az amúgy remek, 2008-as Dig, Lazarus, Dig!!!-től). Sokkal inkább az a fajta letisztult minimalizmus, a szűkszavú közlés mögött felsejlő drámaiság jellemzi, ami Cave és Ellis közös filmzenei munkáit. Látszólag tétova, de nagyon is egy irányba tartó, dominánsan hegedű-, néha basszus- és szintén takarékosan adagolt szinti- és billenytűfutamok szabják meg a hangképet. Ugyanakkor ez a fajta céltudatos szikárság egyben hipnotikus hatású - amikor a pasztell szövet mögül előbukkan a hús-vér groove (mint a Higgs Boson Bluesban), vagy átváltanak valamiféle valószínűtlen, repetitív álompopba (mint a Finishing Jubilee Street vagy az albumzáró-címadó esetében), valósággal felszikrázik az amúgy sem unalmas zeneanyag.

Cave-et a dalok megírásánál bevallottan ama elementáris élmény vezérelte, amit a világháló rendszeres használata, a hol céltalan, hol nagyon is fókuszált szörfözés, a Google és a Wikipedia rendszeres használata okozott számára. Az már saját, összetéveszthetetlen kézjegyét mutatja, ahogy felhasználja a web szemétje alól kikapart kisebb-nagyobb sztoritöredékeket, s ahogy beilleszti őket saját erős magánmitológiájába. Eközben igyekszik átadni sokkoló tapasztalatát, hogy a temérdek egymás mellé rendelt (vagy inkább hordott) tartalom látszólag zárójelbe tesz minden korábbi mércét, s lassan eltűnik a határ jó és rossz, értékes és értéktelen, megjegyezni méltó és felejtésre érdemes között. Mindebből persze felépít egy szuggesztív, víziókkal teli világot, ahol magát a megfigyelő szerepébe sáncolva, szinte voyeurként figyelheti a brightoni tengerpart moraját, a szemtelenül fiatal lányokat, a várost, s rögvest fikciós, ám az "életből" (valójában persze a világhálóról) vett részletekkel dúsított minisztorikat kerekít mindebből. A CD-hez mellékelt booklet bebocsátást enged az alkotási folyamatba is: ahogy a szövegek folyton átíródnak, új sorok tűnnek fel - sőt a végeredmény már e lapokon túl alakul ki, hiszen például a Jubilee Street végleges változata csak a kész dalból hüvelyezhető ki.


Mindez persze csupán a magában is élvezetes szakácsmunka: a kész műdarabokat már a maguk tökélyében és rendezett teljességében, visszafogott, egyszerű és mégis szép dalokba csomagolva tálalják fel nekünk.

Bad Seed/Deep Distribution, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.