Gőzösök a zsákutcában (A BMC magyar kortárszenei lemezei)

  • Tillmann J. A.
  • 1999. december 23.

Zene

Fiam a maga négy évével kedveli a kortárs zenét; legalábbis időnként kéri, hallgassuk "azt", azaz Sáry László Lokomotív szimfóniáját. Ez a címadó darab, és a lemezen szereplő másik Sáry-mű, az Etűdök gőzmozdonyokra, kétségkívül lenyűgöző. Nem zenészek szólaltatják meg, mint Honegger Pacificjét, hanem a valaha volt vasúti őshüllők neszeiből, zakatolásaiból és hangjaiból áll. Sáry, aki - állomásfőnök apja lévén - a vasút mentén nőtt fel, korán kiképzést kapott a "minden, ami csak szól, zene" Cage megfogalmazta tanításából. Így aztán a csilingelésekből, szusszanásokból és sipolásokból tüneményes hangzó tájat szervezett. (Az elemi zenei formák iránti fogékonyságát egyébként az idén magyarul és angolul is megjelent könyve, a Kreatív zenei gyakorlatok is tanúsítja.) Ráadásul ez a könnyen és nem kizárólag kisdedek által kedvelhető lemez valójában kettő: a fentieken túl tartalmazza azok "alapanyagát", a

Fiam a maga négy évével kedveli a kortárs zenét; legalábbis időnként kéri, hallgassuk "azt", azaz Sáry László Lokomotív szimfóniáját. Ez a címadó darab, és a lemezen szereplő másik Sáry-mű, az Etűdök gőzmozdonyokra, kétségkívül lenyűgöző. Nem zenészek szólaltatják meg, mint Honegger Pacificjét, hanem a valaha volt vasúti őshüllők neszeiből, zakatolásaiból és hangjaiból áll. Sáry, aki - állomásfőnök apja lévén - a vasút mentén nőtt fel, korán kiképzést kapott a "minden, ami csak szól, zene" Cage megfogalmazta tanításából. Így aztán a csilingelésekből, szusszanásokból és sipolásokból tüneményes hangzó tájat szervezett. (Az elemi zenei formák iránti fogékonyságát egyébként az idén magyarul és angolul is megjelent könyve, a Kreatív zenei gyakorlatok is tanúsítja.) Ráadásul ez a könnyen és nem kizárólag kisdedek által kedvelhető lemez valójában kettő: a fentieken túl tartalmazza azok "alapanyagát", a

Magyar gőzmozdonyok

című, 1983-ban kiadott vinilt is. Sáry ezekből, az eltűnésük előtti utolsó pillanatban felvett leletekből merítette - mintavevővel - a saját darabjához használt hangokat. Nem éppen szokásos gesztusa folytán így eredőjük is teljes terjedelemben, digitalizáltan hallható.

Ez a lemez a BMC, a főként magyar dzsesszt és klasszikusokat kiadó Budapest Music Center most megjelent magyar kortárszenei sorozatának egyik darabja.

Ebben - vezetőjének, Gőz Lászlónak köszönhetően - a magyar zeneszerzés színe-javát képviseli egy-egy lemez, kezdve Eötvös Péterrel, aki - Kurtág és Ligeti mellett - alighanem a legismertebb magyar kortárs zeneszerző és előadó a világban. Ezt Atlantis című lemezének interpretátorai is jelzik: a címadó, Weöres-versekre írott darabját a kölni WDR, a Psychokosmost a BBC, a Shadowst a baden-badeni SWF zenekara szólaltatja meg. Eötvös a hangzó tér és a hangszínek mestere. Darabjain érződik, hogy nem zeneteóriai konstrukcióként, hanem az előadói gyakorlat tapasztalataira építkezve készültek. Ez a manapság meglehetősen ritka sajátosságuk abból ered, hogy szerzőjük nem kizárólag komponistaként, hanem elsősorban karmesterként tevékenykedik. Hangzásvilágának érzékletes hatását jól mutatja egyik méltatójának, Thomas Shaefernek a megjegyzése, aki az Atlantis hallatán arról írt, hogy "mindannyian víz alatt vagyunk"...

Mindazonáltal sem a megfúlástól, sem a kortárs zenétől

"nem kell félni"

Ezt az intelmet a Bartók rádió műsorvezetőjétől hallottam a minap, aki egy Hindemith-darab felkonferálásakor tartotta szükségesnek előrebocsátani, hogy jóllehet 20. századi "szomorúzene" következik, nem kell megijedni, nem fog fájni... Tény, hogy a századra igazán jellemző művek közül elég sok - a konstruktivista (Schönberg) és nacionálmodernista (Kodály) kompozíciók túlnyomó többsége, nem kevésbé követőik és az ún. kísérleti zenék legtöbbje - kívül esik a hallgathatóság határán. Kortárs zenék tömegei szolgálnak cáfolhatatlan bizonyságul arra, amit fülhallással bíró barátom egyszer tömören úgy fogalmazott meg, hogy a "modern zene zsákutca". Ami persze más szubkultúrákról is elmondható, melyek a maguk kitüremkedéseiben vagy benyílóiban nem éppen kibontakozásban mutatkoznak. Elvannak. A kortárs zene is ilyen; mintegy a magas kultúra elsikátorosodott mellékutcája. Ilyen "utcai zenészek" persze ebben a sorozatban is előfordulnak: Petrovics Emil vonósnégyesei és rapszódiái valahol félúton akadtak el. Tihanyi László Árnyjátéka maga a kortárszenei méjnsztrím az utca közepén. Sári József Convergences című lemezének darabjaival pedig az igényes, ám steril akadémizmus architektúráit emelte egy távoli szögletbe.

Vannak azonban ellenpéldák is; a legnyilvánvalóbb Csapó Gyula Handshake After Shot című lemeze. Csapóról egyszer mestere, Morton Feldman kijelentette, hogy "egyike a legbriliánsabb fiatal szerzőknek". Ami ez esetben nem szokványos amerikai szólam. Egy magyar kollégája is mondott hasonlót ("a Zeneakadémiára bemenve már lehetett érezni, hogy valahol ott van"). És aztán ott vannak a művei, melyek első "ránézésre", már a címükkel is kiemelkednek a kortárs zenék tömkelegéből.

Magam vagy húsz éve hallottam először róla, pontosabban a Kilátás a Horn-fokról címet viselő darabjáról. A szólókürtre szánt kompozíció címe annak idején azonnal megragadott, mert játékos kétértelműségével éppen a zenei megnevezés példátlan pontosságát sikerült elérnie - egyaránt elkerülve így a semmitmondó egzaktságot és a lírizálás alaktalan liláját. Egyszersmind sikerült szóba hoznia azt, hogy a zenében maga a világ nyílik meg (még ha nem is mindig a Horn-fokról).

A címadó,

Kézfogás lövés után

címet viselő, két szordinált trombitára, kitartott orgonahangra és egy kartondobozra (sic!) írt darab egy szaggatott Purcell-óda és egy kotó-hangköltemény szintéziseként karakterizálható. Csapó elmondja róla, hogy egy sűrű nap terhével hazatérve "kizárólag csendet kívánt", s "e kívánság hangokba öntött végeredménye lett a darab".

Korábbi korok alkotóit főként a hangok egymáshoz fűződő viszonya, együtthangzása és egymásra következése foglalkoztatta. A hang és a csend viszonylatai a modern zenében váltak meghatározóvá. A csend, a Silence középpontba kerülése Cage nevéhez kötődik. Csapó zenéje is ennek a felismerésnek a folyománya. Néhol - mint a BirdDayCage vagy a keleti "csendkultúrát" megidéző Szútrarecitációk esetében - ez már a címekből is kitetszik -, más daraboknál - mint amilyen a No, halld meg Eduárd... és Az utolsó tekercs - ez közvetettebben fejeződik ki.

Ugyancsak a BMC sorozatában jelent meg Faragó Béla 353 nap - mise, Vidovszky László Etűdök MIDI-zongorára, továbbá Dés László The Hanged című lemeze. (Utóbbi különlegessége, hogy hangszerként Böröcz András faszobrait használja a darabot előadó Amadinda együttes.)

A kiadó munkája nem utolsósorban azért is méltánylandó, mert ezzel a nyilván nem túl jövedelmező lemezsorozattal missziót teljesít: egy különös, egyébként alig hallható szubkultúrát tesz hozzáférhetővé - úgy a honi, mint a külhoni hallgatóság számára. Remélhetőleg a sorozat még folytatódik, és Dubrovay László, Jeney Zoltán, Serei Zsolt, Weber Kristóf és mások művei is kiadásra kerülnek.

Tillmann J. A.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.