Lemez

Gucci Mane: Everybody Looking

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 28.

Zene

Gucci Mane-nél kevés megosztóbb figurája volt az új év­ezred hiphopjának. A magára Trap Godként is hivatkozó rapper 36 éves korára nyolc lemezt, vagy 50 mixtape-et és mindenféle együttműködések során kiadott úgy kétezer számot. A kezdetektől megfigyelhető volt nála az underground hitelesség és a poporientáltság ellentmondása, közben pedig úgy lett az egyik vezérfigurája a hiphopot felforgató atlantai traphangzásnak, hogy végig ki-be járkált a börtönbe (főleg fegyver- vagy kábszerbirtoklás miatt).

Az Everybody Looking azért érdemel figyelmet ebben a beláthatatlanul burjánzó életműben, mert Gucci most jól láthatóan megváltozva lépett ki a hűvösről. Odabent Bibliát (mi mást) és self-help könyveket olvasott, leszámolt a tiné­dzserkora óta tomboló alkohol- és drogfüggőségével, lefogyott, és kigyúrta magát. És ami a legfontosabb, elkezdett szövegeket írni, mert eddig inkább csak rögtönzött, köptetősziruppal turbózott agymenéseket tolt. Ahogy kiszabadult, másnap már kint is volt az első szám a lemezről, majd folyamatosan jöttek a háziőrizet alatt forgatott klipek is. Az albumon beköszön Kanye West, Drake és Young Thug, a szokásos – rongyrázós – témák mellett pedig valóban feltűnnek vallomásos darabok is – de az összképen ezek nem nagyon változtatnak: kicsit mintha mindenkinek sietnie kellett volna, így inkább a biztonsági játékra mentek rá. Gucci a saját árnyékaként jut el az utolsó előtti All My Childrenig, ahol némi iróniával böki oda az általa kitaposott ösvényen haladóknak, hogy nagy rajongója az összesnek.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.