Lemez

Gucci Mane: Everybody Looking

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 28.

Zene

Gucci Mane-nél kevés megosztóbb figurája volt az új év­ezred hiphopjának. A magára Trap Godként is hivatkozó rapper 36 éves korára nyolc lemezt, vagy 50 mixtape-et és mindenféle együttműködések során kiadott úgy kétezer számot. A kezdetektől megfigyelhető volt nála az underground hitelesség és a poporientáltság ellentmondása, közben pedig úgy lett az egyik vezérfigurája a hiphopot felforgató atlantai traphangzásnak, hogy végig ki-be járkált a börtönbe (főleg fegyver- vagy kábszerbirtoklás miatt).

Az Everybody Looking azért érdemel figyelmet ebben a beláthatatlanul burjánzó életműben, mert Gucci most jól láthatóan megváltozva lépett ki a hűvösről. Odabent Bibliát (mi mást) és self-help könyveket olvasott, leszámolt a tiné­dzserkora óta tomboló alkohol- és drogfüggőségével, lefogyott, és kigyúrta magát. És ami a legfontosabb, elkezdett szövegeket írni, mert eddig inkább csak rögtönzött, köptetősziruppal turbózott agymenéseket tolt. Ahogy kiszabadult, másnap már kint is volt az első szám a lemezről, majd folyamatosan jöttek a háziőrizet alatt forgatott klipek is. Az albumon beköszön Kanye West, Drake és Young Thug, a szokásos – rongyrázós – témák mellett pedig valóban feltűnnek vallomásos darabok is – de az összképen ezek nem nagyon változtatnak: kicsit mintha mindenkinek sietnie kellett volna, így inkább a biztonsági játékra mentek rá. Gucci a saját árnyékaként jut el az utolsó előtti All My Childrenig, ahol némi iróniával böki oda az általa kitaposott ösvényen haladóknak, hogy nagy rajongója az összesnek.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.