Lemez

Gucci Mane: Everybody Looking

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 28.

Zene

Gucci Mane-nél kevés megosztóbb figurája volt az új év­ezred hiphopjának. A magára Trap Godként is hivatkozó rapper 36 éves korára nyolc lemezt, vagy 50 mixtape-et és mindenféle együttműködések során kiadott úgy kétezer számot. A kezdetektől megfigyelhető volt nála az underground hitelesség és a poporientáltság ellentmondása, közben pedig úgy lett az egyik vezérfigurája a hiphopot felforgató atlantai traphangzásnak, hogy végig ki-be járkált a börtönbe (főleg fegyver- vagy kábszerbirtoklás miatt).

Az Everybody Looking azért érdemel figyelmet ebben a beláthatatlanul burjánzó életműben, mert Gucci most jól láthatóan megváltozva lépett ki a hűvösről. Odabent Bibliát (mi mást) és self-help könyveket olvasott, leszámolt a tiné­dzserkora óta tomboló alkohol- és drogfüggőségével, lefogyott, és kigyúrta magát. És ami a legfontosabb, elkezdett szövegeket írni, mert eddig inkább csak rögtönzött, köptetősziruppal turbózott agymenéseket tolt. Ahogy kiszabadult, másnap már kint is volt az első szám a lemezről, majd folyamatosan jöttek a háziőrizet alatt forgatott klipek is. Az albumon beköszön Kanye West, Drake és Young Thug, a szokásos – rongyrázós – témák mellett pedig valóban feltűnnek vallomásos darabok is – de az összképen ezek nem nagyon változtatnak: kicsit mintha mindenkinek sietnie kellett volna, így inkább a biztonsági játékra mentek rá. Gucci a saját árnyékaként jut el az utolsó előtti All My Childrenig, ahol némi iróniával böki oda az általa kitaposott ösvényen haladóknak, hogy nagy rajongója az összesnek.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."