Guru, nem sztár (King Crimson a Petőfi Csarnokban)

  • F. D. J.
  • 1996. június 27.

Zene

F. D. J.

Normális viszonyok között most kellene nyugdíjaznom magam. Ne kelljen mondanom, osztályharcos elszántsággal biztattam a koncertet szervező barátaimat, ez most nemcsak ügy, de kasszának is tuti, mégiscsak háromgenerációs kultuszzenekar, tavaly a Colosseumot is át kellett telepíteni a BS-be, márpedig..., meg egyebek, ilyesmi. Először Magyarországon, és pont most, amikor éppolyan baromi jók, mint huszonöt évvel ezelőtt, szóval: húúú.

De ebben az országban, tessék a bizonyság, nincsenek normális viszonyok. Nyamvadék hatvanszázalékos ház a PeCsa szabadterén, az menjen nyugdíjba, aki nem jött, meg a jóisten, hogy a nyamvadék esőjével így bekavart, és akkor OK, végül én. Valójában azt sem tudom, most kinek írom - az én szűk háromezrem kőkeményen átélte, a fennmaradó tízmillió meg bizonyára beleszarik: nem volt egy mindennapi élmény, amit beszippantottunk, és nem is kisebb dózis, mint ami kell.

Végül mázlink volt. Csupán az udvartartást (The California Guitar Trio) mosta el a mocsok, fél kilencre újra előállt, ami a színpadnak s az uralkodónak kijár. Két szerelés dob és kettőször két gitár - akár egy rockzenekar is játszhatott volna, csak hát a King Crimson nem rockzenekar, hanem King Crimson. (A két dolog között nagyjából annyi a különbség, mintha Robert Frippet nem gurunak, hanem rocksztárnak tartanánk, márpedig ahogy a gitárjával összefeledkezve üldögélt a háttérben, gurubb már nem lehetett volna ebben a szakmában.)

Megjelent a Crimsonnak egy egészen új albuma, Thrakattack a címe, simán átbillen a kötetlen őrületbe, de hál´ isten nem ezt nyomatták. Hanem, mondom, mázlink volt, úgy alakult, ahogyan Bill Bruford beharangozta a június 13-i MaNcs-ban: belefért a keretbe a Red s a 21st Century Schizoid Man. A fő csapás iránya persze nem a hetvenes évek, hanem a Discipline, a Three Of A Perfect Pair s a tavalyi Thrak volt, vagyis azon albumok, amelyeket a ´81-84 között kvartettként működő, illetőleg a 94-es dupla trióban reaktivizálódott társaság együtt készített. (Robert Fripp és Adrian Belew - gitár, Pat Mastelotto és Bill Bruford - dob, Tony Levin - basszus, Trey Gunn - stick; legyünk teljesen precízek, Pat és Trey a két újabban érkezett.) Hogy ez a szikrázó, fenséges muzsika páratlan lenne, azt azért nem mondanám, amikor a hegyek felett szabadidős koncertet adnak az istenek, az épp ilyen.

És, mint utóbb kiderült, a zenekar is teljesen vevő volt a koncertjére, pedig eléggé macerás palik. Privát technika, privát szakács, privát jegyszedő és privát szinonimák, ami végül is mind rendben, de az olyan bohókás elvárásokat elég nehezen lehetett teljesíteni, mint például a szabadtéri no smoking. Egy kicsit hisztisek a fiúk, súgta meg a turnéfőnök még a buli előtt, nem a kedvük szerint alakultak az eddigi koncertek.

Hát ez most végre bejött. Egészen felszabadult látszatot keltettek a végén, Fripp még dedikált is. Jó lesz vigyázni, ezek képesek visszajönni még.

Petőfi Csarnok, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.