Guru, nem sztár (King Crimson a Petőfi Csarnokban)

  • F. D. J.
  • 1996. június 27.

Zene

F. D. J.

Normális viszonyok között most kellene nyugdíjaznom magam. Ne kelljen mondanom, osztályharcos elszántsággal biztattam a koncertet szervező barátaimat, ez most nemcsak ügy, de kasszának is tuti, mégiscsak háromgenerációs kultuszzenekar, tavaly a Colosseumot is át kellett telepíteni a BS-be, márpedig..., meg egyebek, ilyesmi. Először Magyarországon, és pont most, amikor éppolyan baromi jók, mint huszonöt évvel ezelőtt, szóval: húúú.

De ebben az országban, tessék a bizonyság, nincsenek normális viszonyok. Nyamvadék hatvanszázalékos ház a PeCsa szabadterén, az menjen nyugdíjba, aki nem jött, meg a jóisten, hogy a nyamvadék esőjével így bekavart, és akkor OK, végül én. Valójában azt sem tudom, most kinek írom - az én szűk háromezrem kőkeményen átélte, a fennmaradó tízmillió meg bizonyára beleszarik: nem volt egy mindennapi élmény, amit beszippantottunk, és nem is kisebb dózis, mint ami kell.

Végül mázlink volt. Csupán az udvartartást (The California Guitar Trio) mosta el a mocsok, fél kilencre újra előállt, ami a színpadnak s az uralkodónak kijár. Két szerelés dob és kettőször két gitár - akár egy rockzenekar is játszhatott volna, csak hát a King Crimson nem rockzenekar, hanem King Crimson. (A két dolog között nagyjából annyi a különbség, mintha Robert Frippet nem gurunak, hanem rocksztárnak tartanánk, márpedig ahogy a gitárjával összefeledkezve üldögélt a háttérben, gurubb már nem lehetett volna ebben a szakmában.)

Megjelent a Crimsonnak egy egészen új albuma, Thrakattack a címe, simán átbillen a kötetlen őrületbe, de hál´ isten nem ezt nyomatták. Hanem, mondom, mázlink volt, úgy alakult, ahogyan Bill Bruford beharangozta a június 13-i MaNcs-ban: belefért a keretbe a Red s a 21st Century Schizoid Man. A fő csapás iránya persze nem a hetvenes évek, hanem a Discipline, a Three Of A Perfect Pair s a tavalyi Thrak volt, vagyis azon albumok, amelyeket a ´81-84 között kvartettként működő, illetőleg a 94-es dupla trióban reaktivizálódott társaság együtt készített. (Robert Fripp és Adrian Belew - gitár, Pat Mastelotto és Bill Bruford - dob, Tony Levin - basszus, Trey Gunn - stick; legyünk teljesen precízek, Pat és Trey a két újabban érkezett.) Hogy ez a szikrázó, fenséges muzsika páratlan lenne, azt azért nem mondanám, amikor a hegyek felett szabadidős koncertet adnak az istenek, az épp ilyen.

És, mint utóbb kiderült, a zenekar is teljesen vevő volt a koncertjére, pedig eléggé macerás palik. Privát technika, privát szakács, privát jegyszedő és privát szinonimák, ami végül is mind rendben, de az olyan bohókás elvárásokat elég nehezen lehetett teljesíteni, mint például a szabadtéri no smoking. Egy kicsit hisztisek a fiúk, súgta meg a turnéfőnök még a buli előtt, nem a kedvük szerint alakultak az eddigi koncertek.

Hát ez most végre bejött. Egészen felszabadult látszatot keltettek a végén, Fripp még dedikált is. Jó lesz vigyázni, ezek képesek visszajönni még.

Petőfi Csarnok, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.