Lemez

Gyenge fekete szárnyain

Danzig: Skeletons

  • Greff András
  • 2016. február 7.

Zene

Szinte már az emlékét is elnyelte a múltunk sötét kútja, de volt idő, amikor a feldolgozás meghatározó tényező volt a rockzenében.

A kezdetek kezdetén ráadásul nem csupán a saját arcél világos felkarcolásában számított fontos mozzanatnak egy-egy mások által írt szám átlényegítése (mint a dzsesszben), hanem a kulturális szigetek között is ezekből ácsolták meg a zenészek a függőhidat – gondoljunk csak a Beatles és a soul vagy a Stones és a delta blues esetére. Később már inkább a kánonformálási szándék volt jelen: ma már senki sem kérdőjelezi meg például a Black Sabbath jelentőségét, ám ehhez nagyon is kellett, hogy a 90-es évek legelején számos elismert zenekar gyűjteményes lemezeken rója le tiszteletét a birminghami ősmetálosok előtt. Így jutottunk el aztán a máig, amikor naponta tíz-húszezer feldolgozást töltenek fel lelkes fiatalok a YouTube-ra a világ minden táján, hogy semmi másról ne beszéljenek ezeken keresztül, mint önmaguk vélt vagy valós, de inkább persze képzelt nagyszerűségéről.

Ebben a klímában a legkevésbé sem meglepő, hogy Glenn Danzig feldolgozáslemeze senkit sem mozgatott meg különösebben, pedig ha valaki, akkor a Gonosz Elvis részéről még ma is lehet tétje annak, ha kiles néhány régi dalt, és zsákmányt szimatoló rozsomákként rájuk veti magát. Távolról sem csupán azért, mert egykori horrorpunkzenekara, a csodálatos Misfits is egy másik zenekar (a Metallica) közvetítésével jutott el anno a dolgozók széles tömegeihez, hanem inkább azért, mert a világ egyik legdrámaibb hangjának (és legproblémásabb személyiségének) tulajdonosa olyan szűrőként létezik a világban, amelyen áteresztve minden hanghullám radikálisan elváltozik a légtérben.

A Skeletons legfontosabb tanulsága, hogy önmagában ennyi mégsem elég. A punkból barbár okkult rockzenére váltó Danzig akkor készített igazán meghatározó lemezeket ezzel a zenekarával, amikor Rick Rubin segítette őt a munkában, a Skeletonson viszont nemhogy ekkora kaliber, hanem egyáltalán semmilyen producer nem dolgozott. És ez nem csupán azon érződik, hogy a lemez nem szól jól – bár persze azon is: a dobok megszólalása egy párnagyár teherbírási tesztüzemét, a gitároké egy bevodkázott süvölvény és a torzítók első nagy találkozását idézi. A főszereplő kontrollvesztettsége viszont komolyabb probléma. Rick Rubin sohasem engedett volna lemezre tenni egy ilyen sután elbömbölt N. I. B.-t, vagy egy olyan Lord of the Thighst (az Aerosmith eredetileg bicskanyitogatóan hanyag, itt szánalmasan keménykedő korai dalát), amelyben olyan hamiskás az ének, mint egy karaokebárban. És nyilván felismerte volna, hogy az öreg Danzig a lassú számokban tudja igazán meglebegtetni hírhedt fekete szárnyait: a Crying in the Rain vagy a ZZ Top balladája, a Rough Boy a húszforintos hangzáson keresztül is hozza azt a sötét csillogást, amelynek faltól falig ki kellett volna töltenie ezt a távolról sem érdektelen, ám igen súlyosan elhibázott albumot.

Nuclear Blast, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.