Lemez

Gyengéd búgás

Beat Spacek: Modern Streets

  • Velkei Zoltán
  • 2015. március 13.

Zene

Modern városi elektronikával jelentkezik a Spacek, a The Space Invadas és az Africa Hi-Tech formációkban ismertté vált Steve White a második szólólemezén, ami tíz évvel követi az első, Space Shift címűt.

Mindkettő egy adott kor hangulatát tükrözi: míg az előbbin a hiphop és a funk dominált a 2005-ben divatosnak számító downtempós ritmusok és lusta elektronikus kompozíciók között, addig a mostani Modern Streetsen már feszesebbek a szerkezetek, gyorsabb a tempó, és az egészet nézve elektronikusabban szólal meg minden. A markáns, drum and bass felé hajló, de annak azért még nem nevezhető ritmusok nem ritkák, White képzett hangja pedig sokszor csupán játékeszközként van jelen – nehéz érteni, hogy miről énekel, így a hallgató főleg a hangmintákra figyelhet a búgó szubok dzsungelében.

Végeredményben a Modern Streets tekinthető neo soul albumnak is, érett hangulata és szépsége pedig odafigyelést kíván, ami nem meglepő egy olyan előadótól, aki az elektronikus zene elmúlt huszonöt évében mindig jelen volt. Az ívét jól szemlélteti, hogy az I Wanna Know című nyitódal még alig több két és fél percnél, a záró Alone In The Sun viszont már eléri a hatot is. Folyamatosan mélyül el a gyűjtemény: a kezdeti könnyedséget felváltja egy komolyabb szekció, és érdekes módon ahogy nyúlnak a percek, és szorul háttérbe a ritmus, úgy válnak halhatóbbá és érthetőbbé White sorai is. A Compact N Sleep az egyik leggyengédebb pillanata, de jól áll neki az éjszakai funky house (Tonight) és a dinamikus electro is (There Is A Love).

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.