Lemez

Gyengéd búgás

Beat Spacek: Modern Streets

  • Velkei Zoltán
  • 2015. március 13.

Zene

Modern városi elektronikával jelentkezik a Spacek, a The Space Invadas és az Africa Hi-Tech formációkban ismertté vált Steve White a második szólólemezén, ami tíz évvel követi az első, Space Shift címűt.

Mindkettő egy adott kor hangulatát tükrözi: míg az előbbin a hiphop és a funk dominált a 2005-ben divatosnak számító downtempós ritmusok és lusta elektronikus kompozíciók között, addig a mostani Modern Streetsen már feszesebbek a szerkezetek, gyorsabb a tempó, és az egészet nézve elektronikusabban szólal meg minden. A markáns, drum and bass felé hajló, de annak azért még nem nevezhető ritmusok nem ritkák, White képzett hangja pedig sokszor csupán játékeszközként van jelen – nehéz érteni, hogy miről énekel, így a hallgató főleg a hangmintákra figyelhet a búgó szubok dzsungelében.

Végeredményben a Modern Streets tekinthető neo soul albumnak is, érett hangulata és szépsége pedig odafigyelést kíván, ami nem meglepő egy olyan előadótól, aki az elektronikus zene elmúlt huszonöt évében mindig jelen volt. Az ívét jól szemlélteti, hogy az I Wanna Know című nyitódal még alig több két és fél percnél, a záró Alone In The Sun viszont már eléri a hatot is. Folyamatosan mélyül el a gyűjtemény: a kezdeti könnyedséget felváltja egy komolyabb szekció, és érdekes módon ahogy nyúlnak a percek, és szorul háttérbe a ritmus, úgy válnak halhatóbbá és érthetőbbé White sorai is. A Compact N Sleep az egyik leggyengédebb pillanata, de jól áll neki az éjszakai funky house (Tonight) és a dinamikus electro is (There Is A Love).

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.