mi a kotta?

Gyere, Josephine

  • mi a kotta
  • 2021. június 9.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/23. hétre

„Kedves régi emlékem az a tavaszi délután egy dunaparti kávéház teraszán, ezelőtt talán húsz évvel, mikor Kálmán Imre odaült hozzám az asztalomhoz, s nagyon szerényen és kedvesen annak a megtisztelő óhajának adott kifejezést, hogy abból a kis tréfás, de művészi regényemből, mely azidőtájt egy vicces hetilapban folyt, írjak neki egy operettlibrettót… Sajnos, kitértem ez óhaja elől, s azt hiszem, comme dit l’autre, itt hibáztam el… Meglehetős ostobán magyarázgattam a barátomnak, hogy kis regénynek írván kis regényemet, nem látom és nem érzem benne a megzenésítésre alkalmas szövegkönyvet. Holott ezt Kálmánra kellett volna bíznom. Ő biztosan jobban tudta mint én. Azóta is meggyőződtem róla, micsoda bölcs éleslátással és tehetséggel ismeri fel a jó dolgokat és a helyes utat az életben… Viszont én nem ismertem fel őt. Kár. Még aznap este a Fészek-körben a Trisztán és Izoldából játszottam neki a zongorán. Ezzel végleg vége volt az ügynek. Azóta múlt el ez a húsz év! Én még mindig játszom a Trisztánt, de Kálmán már nem kér tőlem szövegkönyvet.”

Ezzel a személyes emlékkel indította „kritikáját” Szomory Dezső 1937-ben a Pesti Napló hasábjain az azóta többé-kevésbé elfeledett Kálmán-operett, a Josephine császárné pesti bemutatója kapcsán. Túl azon, hogy Szomoryt idézni mindig öröm, két okunk is van citálni e sorokat. A nyilvánvalóbb és egyszersmind meglepőbb e két ok közül az, hogy jövő szerdán nem is remélt örömünkre elénk kerül majd ez a kései nagy­operett, méghozzá ugyanott, ahol 84 esztendeje a magyarországi bemutatót tartották: a Városi, azazhogy az Erkel Színházban (június 16., hét óra). A hangversenyszerű előadás címszereplője Sümegi Eszter, Napóleonja pedig Szappanos Tibor lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.