mi a kotta?

Gyere, Josephine

  • mi a kotta
  • 2021. június 9.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/23. hétre

„Kedves régi emlékem az a tavaszi délután egy dunaparti kávéház teraszán, ezelőtt talán húsz évvel, mikor Kálmán Imre odaült hozzám az asztalomhoz, s nagyon szerényen és kedvesen annak a megtisztelő óhajának adott kifejezést, hogy abból a kis tréfás, de művészi regényemből, mely azidőtájt egy vicces hetilapban folyt, írjak neki egy operettlibrettót… Sajnos, kitértem ez óhaja elől, s azt hiszem, comme dit l’autre, itt hibáztam el… Meglehetős ostobán magyarázgattam a barátomnak, hogy kis regénynek írván kis regényemet, nem látom és nem érzem benne a megzenésítésre alkalmas szövegkönyvet. Holott ezt Kálmánra kellett volna bíznom. Ő biztosan jobban tudta mint én. Azóta is meggyőződtem róla, micsoda bölcs éleslátással és tehetséggel ismeri fel a jó dolgokat és a helyes utat az életben… Viszont én nem ismertem fel őt. Kár. Még aznap este a Fészek-körben a Trisztán és Izoldából játszottam neki a zongorán. Ezzel végleg vége volt az ügynek. Azóta múlt el ez a húsz év! Én még mindig játszom a Trisztánt, de Kálmán már nem kér tőlem szövegkönyvet.”

Ezzel a személyes emlékkel indította „kritikáját” Szomory Dezső 1937-ben a Pesti Napló hasábjain az azóta többé-kevésbé elfeledett Kálmán-operett, a Josephine császárné pesti bemutatója kapcsán. Túl azon, hogy Szomoryt idézni mindig öröm, két okunk is van citálni e sorokat. A nyilvánvalóbb és egyszersmind meglepőbb e két ok közül az, hogy jövő szerdán nem is remélt örömünkre elénk kerül majd ez a kései nagy­operett, méghozzá ugyanott, ahol 84 esztendeje a magyarországi bemutatót tartották: a Városi, azazhogy az Erkel Színházban (június 16., hét óra). A hangversenyszerű előadás címszereplője Sümegi Eszter, Napóleonja pedig Szappanos Tibor lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.