Visszhang: dvd

Rameau: Les Boréades

Visszhang

Szerzője életében nem jutott el a bemutatóig, a saját századában nem játszották színpadon, bő két és fél század múltán mégis méltán tekinthetjük elevenen ható remekműnek: ez mind elmondható Rameau utolsó operájáról.

Az a produkció is a Les Boréades nagyszerűségét bizonyítja, amely a dijoni operaház és a berlini Komische Oper koprodukciójában jött létre 2019 tavaszán, Emmanuelle Haïm és Barrie Kosky közös fősége alatt. A zsenigyanús (és némiképp túlfoglalkoztatott) Kosky rendezése egyszerre isteni és szeles, amint az stílszerű is egy olyan tragédie lyrique esetében, amelynek szereplői között az északi szél ógörög istene és az ő számos leszármazottja is ott szerepel. Erőteljes képek és sodró lendületű jelenetek sora, lírai letisztultság és fanyar idézőjelesség egyaránt fellelhető itt, s a Dijonban rögzített előadás egyik legmegragadóbb összetevője kétségkívül Otto Pichler koreográfiája, még ha e sorok írója személy szerint egészen picit unja is annak queer gesztusparádéját. A most is saját historikus együttesét, a Le Concert d’Astrée-t vezénylő Haïm szavatolja a produkció kikezdhetetlen zenei színvonalát, amely olyan kiváló, mind énekben, mind színpadi játékban (és olykor ráadásul táncban is) hibátlan teljesítményre képes operisták csapatmunkájának eredményeképpen válik a nézői-hallgatói gyönyör forrásává, mint az Abaris haute-contre főszerepét megformáló Mathias Vidal, vagy a több szólamot is abszolváló, elragadó figurát teremtő Emmanuelle De Negri.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.