mi a kotta?

Gyere ki a rétre

  • mi a kotta
  • 2014. október 11.

Zene

„Amint Alfio belépett, csupán abból, ahogy hátulról rászegezte tekintetét, Turridu megértette, hogy a miatt az ügy miatt jön, és a tányérba tette a villáját.

– Akar valamit tőlem, Alfio gazda? – mondta neki.

– Semmit, Turridu szomszéd, már jó ideje nem láttam, csak beszélni akartam magával, hisz’ úgyis tudja, miről.

Turridu először egy pohár bort kínált neki, de Alfio gazda félretolta. Akkor Turridu felállt és így szólt:

– Itt vagyok, Alfio gazda.

A fuvaros magához rántotta Turridu fejét.

– Ha holnap reggel úgy gondolja, hogy eljön a canziriai tisztásra, ott majd beszélhetünk arról az ügyről, szomszéd.

– Napkeltekor várjon meg az országúton, majd együtt megyünk oda.

Miközben ez elhangzott, a kihívás jeléül megcsókolták egymást. Aztán Turridu fogai közé szorította a fuvaros fülét, ami azt jelentette, hogy ígéretét megtartja, és nem fog hiányozni.” Giovanni Verga 1880-ban megjelentetett novellája, a Parasztbecsület lapjain olvasható ez a paraszti környezetben lezajló lovagias ügy, amelynek végzetes kimenetelét jól ismerjük – az operából. A verizmus dalszínházi mintadarabja, Mascagni Parasztbecsülete és annak örök párja, a Bajazzók a hét végén új produkcióban jut vissza az operaház repertoárjára (szeptember 13., hét óra). A Pinchas Steinberg által vezényelendő kétoperás premieren a tenor főszerepet mindkét műben egy fiatal bolgár énekes, Kamen Chanev alakítja majd, előbb Lukács Gyöngyi, azután Rost Andrea oldalán.

A Parasztbecsület budapesti története, hála Mahler igazgató úr jó szimatának, 1890 karácsonyán kezdődött – alig hét hónappal a római ősbemutatót követően. Az első magyarországi előadást Mahler vezényelte, akinek pesti működését nem kisebb mester méltatta – a Don Juan operaházi előadására ellátogatva –, mint Johannes Brahms. Számára ezen a héten és egyúttal ebben a koncertévadban a Fesztiválzenekar kínálja a megdicsőülést, hiszen életművének idén kitüntetett figyelmet szentel majd Fischer Iván és együttese. Így a zenekar hét végi három hangversenyének programján mindjárt két Brahms-szimfónia fog szerepelni: a Harmadik és a Negyedik (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 12. és 13., háromnegyed nyolc, ill. szeptember 14., fél négy). Mi több, Brahms futólag akár a Fesztiválzenekar Franck Ollu által igazított kortárs zenei koncertjén is eszünkbe juthat, minthogy e műsor utolsó száma Jörg Widmann 2009-es kompozíciója, a Dubai táncok lesz (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11., háromnegyed nyolc).

A Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak barokk esttel zárul majd: a nagyszerű régizenész, Midori Seiler (képünkön) hangversenymesteri közreműködésével, a vonósműveit csokrokba rendező Georg Muffat kompozícióival, valamint barokk gesztikával (Fesztivál Színház, szeptember 16., háromnegyed nyolc). Míg a gesztika itt a pódiumon jut szerephez, az Óbudai Danubia Zenekar a gesztikus mozzanatot inkább új bérletének cím­adásában helyezte el: „Íme az ember”. A bérlet első estéjén Vásáry Tamás előbb eljátssza Liszt h-moll szonátáját, majd elvezényli a Faust-szimfóniát (Zeneakadémia, szeptember 16., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.