mi a kotta?

Gyere ki a rétre

  • mi a kotta
  • 2014. október 11.

Zene

„Amint Alfio belépett, csupán abból, ahogy hátulról rászegezte tekintetét, Turridu megértette, hogy a miatt az ügy miatt jön, és a tányérba tette a villáját.

– Akar valamit tőlem, Alfio gazda? – mondta neki.

– Semmit, Turridu szomszéd, már jó ideje nem láttam, csak beszélni akartam magával, hisz’ úgyis tudja, miről.

Turridu először egy pohár bort kínált neki, de Alfio gazda félretolta. Akkor Turridu felállt és így szólt:

– Itt vagyok, Alfio gazda.

A fuvaros magához rántotta Turridu fejét.

– Ha holnap reggel úgy gondolja, hogy eljön a canziriai tisztásra, ott majd beszélhetünk arról az ügyről, szomszéd.

– Napkeltekor várjon meg az országúton, majd együtt megyünk oda.

Miközben ez elhangzott, a kihívás jeléül megcsókolták egymást. Aztán Turridu fogai közé szorította a fuvaros fülét, ami azt jelentette, hogy ígéretét megtartja, és nem fog hiányozni.” Giovanni Verga 1880-ban megjelentetett novellája, a Parasztbecsület lapjain olvasható ez a paraszti környezetben lezajló lovagias ügy, amelynek végzetes kimenetelét jól ismerjük – az operából. A verizmus dalszínházi mintadarabja, Mascagni Parasztbecsülete és annak örök párja, a Bajazzók a hét végén új produkcióban jut vissza az operaház repertoárjára (szeptember 13., hét óra). A Pinchas Steinberg által vezényelendő kétoperás premieren a tenor főszerepet mindkét műben egy fiatal bolgár énekes, Kamen Chanev alakítja majd, előbb Lukács Gyöngyi, azután Rost Andrea oldalán.

A Parasztbecsület budapesti története, hála Mahler igazgató úr jó szimatának, 1890 karácsonyán kezdődött – alig hét hónappal a római ősbemutatót követően. Az első magyarországi előadást Mahler vezényelte, akinek pesti működését nem kisebb mester méltatta – a Don Juan operaházi előadására ellátogatva –, mint Johannes Brahms. Számára ezen a héten és egyúttal ebben a koncertévadban a Fesztiválzenekar kínálja a megdicsőülést, hiszen életművének idén kitüntetett figyelmet szentel majd Fischer Iván és együttese. Így a zenekar hét végi három hangversenyének programján mindjárt két Brahms-szimfónia fog szerepelni: a Harmadik és a Negyedik (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 12. és 13., háromnegyed nyolc, ill. szeptember 14., fél négy). Mi több, Brahms futólag akár a Fesztiválzenekar Franck Ollu által igazított kortárs zenei koncertjén is eszünkbe juthat, minthogy e műsor utolsó száma Jörg Widmann 2009-es kompozíciója, a Dubai táncok lesz (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11., háromnegyed nyolc).

A Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak barokk esttel zárul majd: a nagyszerű régizenész, Midori Seiler (képünkön) hangversenymesteri közreműködésével, a vonósműveit csokrokba rendező Georg Muffat kompozícióival, valamint barokk gesztikával (Fesztivál Színház, szeptember 16., háromnegyed nyolc). Míg a gesztika itt a pódiumon jut szerephez, az Óbudai Danubia Zenekar a gesztikus mozzanatot inkább új bérletének cím­adásában helyezte el: „Íme az ember”. A bérlet első estéjén Vásáry Tamás előbb eljátssza Liszt h-moll szonátáját, majd elvezényli a Faust-szimfóniát (Zeneakadémia, szeptember 16., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.