Fischer Annie 100 - Nagyasszony a zongoránál

Zene

Nemigen adott interjúkat, szerette a keresztrejtvényfejtést, kereken kimondta a véleményét és láncdohányos volt – ez mind elősorolható Fischer Annie-ról. De közelebb visz-e mindez a titokhoz? Aligha.

Márpedig titok az van, s nem csupán a meg- és visszaemlékezések kötelező érzelgős-retorikus titokkeresése kelti ennek udvarias látszatát. Nem a „ki volt ő?” meg a „mely csillagról ereszkedett alá?” romantikus kérdéseire kell választ keresnünk Fischer Annie centenáriumán, hanem sokkal inkább arra: ki volt ő a maga közönsége számára, s hogy ki lehet ma számunkra, az utókor lemezhallgatói számára? S mert Fischer Annie már életében emblematikus alak volt, a kérdés- és válaszkísérletek korántsem csak rá vonatkozhatnak, hanem a zenei előadó-művészet megannyi távolodó nagyságára.

false

 

Fotó: MTI

 

Emblematikus alak ma is, hiszen habár tényszerűen nem vele kezdődött a magyar zongoraművészet, számunkra igenis ő az első észlelhető-tapintható művész a hazai zongorajátszás történetében. Liszt óriás ősalakja, Bartók legendája, de bizony még a lemezekről visszahallgatható, nagystílű Dohnányi Ernő is csupáncsak észbe vehető, ám érzékileg rekonstruálhatatlan messzi múlt. Fischer Annie játékát azonban még azonos időben hallhatta több ma is élő nemzedék, s lemezeit is elővehetjük: mondjuk, a Warner Classics által a centenáriumra kihozott, nyolclemezes antológiáját. Összeilleszthető, ha tetszik, összebékíthető-e egymással mások korabeli észlelése (vagy épp a magunk egykori élménye) a hangfelvételeken rögzített és így újrahallgatható interpretációk hatásával? Végső soron ezt a leckét adja fel számunkra a lemezkészítést híres-hírhedten nem kedvelő Fischer Annie pályája és hangzó öröksége.

Csodagyerekként indult

egy olyan korban, amelyben divatja, sőt olykor dömpingje volt a koncertpódiumokon a polgári családokból kikerülő, szoknyás művészpalántáknak. „Büszkeség- és szépreménység-szöszkék” – írta róluk a hangversenykritika műfaját is magához idomító Szomory Dezső, hogy aztán ezen végezze értékelésüket: „Az ilyen kis szöszkék! Az ember meg van lepve, milyen rosszul zongoráznak!” Ebből a közegből kellett Fischer Annie-nak kiemelkednie, s messze maga mögött hagynia: az 1933-as budapesti Liszt-verseny megnyerésével. Avas pikantéria, hogy e győzelmet annak idején jókora botrány kísérte: nagynevű zsűritag lemondásával, sajtópatáliával, s Dohnányi Ernő megvádolásával, hogy zsűrielnöki tisztével visszaélve vitte keresztül növendéke győzelmét. Ma már az is legfeljebb sokadlagos jelentőségű adalék lehet, hogy az ifjú győztest a leglendületesebben és leghatásosabban éppen majdani férje, a zenekritikus Tóth Aladár védte meg a sajtóban.

Innentől kezdve egészen 1994-ig, legutolsó, szolnoki koncertjéig Fischer Annie a magyar zenei élet egyik főszereplője volt: mérték­adó személyiség, viszonyítási pont, s egyre inkább eleven legenda. (Leszámítva persze a második világháború éveit; svédországi emigrációja, ahogyan utóbb férje közéleti tekintélye is, csak tovább erősítette Fischer Annie kikezdhetetlenségét, integritását.) A megfogalmazhatatlan körül keringő zenekritikák tömegéből bajos lenne rekonstruálni muzsikusi lényét, zongorajátékát: tartózkodó volt – és romantikus, költői volt – és tárgyilagos, játéka bensőséges volt – és drámai hatásokat teremtő, kiismerhetetlen volt – és kristályosan áttetsző. Roppant jellemző, hogy igazán megfoghatóvá ezekből az írásokból csupán egy – legtöbbször persze tagadó formában felhozott – fogyatékosság válik a mai olvasó számára: a melléütések gyakorisága. Csakhogy erről nem kisebb tanú nyilatkozata áll a rendelkezésünkre, mint Szvjatoszlav Richteré, aki 1987-ben ezt írta naplójába: „Fischer Annie nagy művész, akinek szellemét áthatja a hiteles őszinteség és mélység. […] Ami az előfordult melléütéseket illeti, ki a fene törődik ezekkel (bocsánat)!”

false

 

Fotó: MTI

Ami egészen bizonyosan állítható: Fischer Annie pódiumlétének észlelését nem a félreütések regisztrálása jellemezte. „Még a hamis játék, illetve – zongorán – a félreütés is bizonyos mértékig hitkérdés!” – provokálta az olvasót egyik tanulmányában (A hangfelvétel igazsága) Fischer Annie fiatalabb, kritikus-zenetudós kortársa, Pernye András, aki általánosságban az előadó-művészet legigazibb kulcskérdését is érzékletesen exponálta: „Ha a nagy művész bejön – a világ megváltozik. (Ha nem változik meg, nem nagy művész.)” Nos, Fischer Annie esetében mindez nem volt kérdés, mi több, immár e sorok írójának személyes emlékét előhozva: Fischer Annie már akkor is megváltoztatta a világot, ha közönségként jelent meg a Zeneakadémia nagytermének rektori páholyában. Ezzel persze végül csupán a személyiség megfejthetetlen s ezért oly romantikus titkánál lyukadunk ki, ahonnan nincs racionális továbblépés: Fischer Annie szuggesztív, a koncertközönséget rabul ejtő nagy egyéniség volt, aki „mindemellett” remekül zongorázott. Legfeljebb idetapaszthatunk még néhány olyan mozzanatot, amely befolyásolta vagy jellemezte a zongorista közönségre gyakorolt hatását. A tán legérdekesebb ilyen mozzanat, helyesebben tényező a magaskultúra azilumjellege volt a negyvenes, ötvenes, hatvanas s részben még a hetvenes években is. A lefojtott légkörű közeg paradox módon kedvezett a kisszerű kor által már „készen kapott”, nagy művészegyéniségek kiteljesedésének – valamint a külső visszaigazolás általi megdicsőü­lésének. Ez természetesen nemcsak Fischer Annie, de Kodály Zoltán, majd Ferencsik János esetében is így lehetett, s kisebb fokon alkalmasint a színházművészet területén is találnánk példákat e folyamatra. Ilyenkor a politika reprezentatív indíttatású gesztusai (a mi művészünk, akire büszkék vagyunk stb.) összetalálkoztak a politika világa elől menekülő közönség érzelmeivel, s ez a találkozás nem kioltotta, hanem éppenséggel felerősítette a művész körül kialakult tiszteletet, rajongást, kultuszt.

A mai lemezhallgató attitűdje számára ez persze nyilvánvalóan értelmezhetetlen adalék, ahogyan Fischer Annie női mivoltának és nőként kivívott rangjának példázatossága is csupán sokadlagos érdekű lehet a tiszta műélvezet aktusához képest. A tiszta jelző helyett persze tán helyesebb lenne a sterilt vagy épp a szimplát alkalmazni, elvégre a közreműködésünk nélkül felhangzó, már sohasem megtörténő, csupán végtelen alkalommal újrahallgatható stúdiófelvételek rendszerint többet vesznek el az élményből, mint amennyit a technika és a kényelem az ellenoldalon hozzáadott az egyenleghez. Úgy lehet, Fischer Annie esetében különösen egyértelmű ez a veszteség, s első körben leginkább erről győzheti meg a hallgatót a művésznő legjobb éveit (1955–1964) reprezentáló londoni és bécsi stúdiófelvételek sora. Igaz, a melléütések is szinte mind eltűnnek, de sokszor elveszni látszik a markáns művészi személyiség érzete is, jóllehet tudván tudjuk, hogy ilyenkor okvetlenül a mi készülékünkben van a hiba. Persze a historikus muzsikálás auditív tapasztalatai és stílus­igényei is közrejátszanak abban, hogy Fischer – széltében és méltán legendás – Mozart-játéka ma szerényebb hatást tesz ránk, ámde az már a stúdiókörülmények kedvapasztó közegének tudható be, hogy például a No. 21-es C-dúr zongoraverseny gyönyörűen kitisztázott s hozzá a Philharmonia Orchestra által kísért 1958-as felvétele hatásosságában meg sem közelíti azt a magyar televízióban sugárzott (s a Youtube-on is fellelhető) zeneakadémiai in­terp­retációt a pályafutás utolsó évtizedéből, ahol pedig jócskán akadt félreütés és elkent pillanat.

Merthogy Fischer Annie elsősorban nem mellé-, hanem szíven ütött a játékával, s éppen ez a jellegzetessége bizonyult nehezen áttelepíthetőnek a stúdiófelvételekre. Olykor azonban mégis sikerült, s az Otto Klemperer által vezényelt és az együttműködés elektromosságát máig jól érzékeltető Schumann-zongoraverseny felvételén túl az igazi Fischer Annie leginkább a szóló zongoradarabokban mutatkozik meg a kései hallgató előtt. Mindenekelőtt a Schumann-sorozatokban: a Karnevál 1957-es és a Gyermekjelenetek meg a Kreisleriána 1964-es felvételén, újra és újra bizonyítva a komponista iránt tanúsított különleges fogékonyságát s a hallgatóra is átragadó szeretetét. De felfedezés erejű a féllemeznyi Schubert-interpretáció is, míg ellenben a Beethoven-szonátákat – az egyéni koncepció dacára – olykor bizony belengi valami olyasfajta érzés, amelyet hétköznapian unalomnak szokás nevezni. Tudjuk, Fischer Annie utóbb is hosszan, 15 éven át birkózott Beethoven zongoraszonátáival, s 1995-ben bekövetkezett haláláig nem is engedte kiadni a Hungaroton stúdiójában egyre csak tovább és tovább finomított-módosított felvételeket. Ma már persze azok is meghallgathatók, akárcsak a Warner emlegetett reprezentatív kiadványa vagy a Hungaroton korábban ismeretlen koncertfelvételeket tartalmazó CD-je. Mi pedig itt is, ott is kereshetjük az egykor ismert vagy most felfedezendő Fischer Annie-t, aki ha bujkál is, azért e felvételek valamelyikén végtére csak meglelhetjük önmagunk számára a hangrögzítés technikáját folytatólagosan utáló nagy magyar muzsikust.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."