mi a kotta?

Gyerünk, Behemót!

  • mi a kotta
  • 2020. február 29.

Zene

„Azt írod, hogy valahol a néhai porosz király természetes fiának mondanak. Nem olyan rég én is valami hasonlóról értesültem. Én azonban azt vallom, hogy magamról soha semmit sem írok, és soha nem reagálok arra, amit rólam írnak. Éppen ezért inkább rád bízom, miként tudatod a külvilággal, milyen erényesek voltak a szüleim, különösképpen az anyám.”

Nem sokkal a halála előtt ily félszívűen cáfolta fejedelmi származásának alaptalan, de kicsit hízelgő mendemondáját Ludwig van Beethoven, s ez a születés mind a mai napig izgalomban tart minket. Igaz, korántsem a nagy természetű, ám igencsak kis formátumú II. Frigyes Vilmos esetleges apasága, hanem csakis Beethoven és persze önmagunk miatt: a zeneszerző születésének 250. évfordulóját már jóval a vonatkozó decemberi dátum előtt végigünnepelve. Például és különösképpen most vasárnap, amikor is a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös maraton sorozata az idén újra Bonn nagy szülöttjének életművéből válogat. Délelőtt az Óbudai Danubia Zenekar és Pusker Júlia az F-dúr románc megszólaltatásával indítja majd a napot (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., fél tizenegy), a zárás pedig immár hagyományosan a Fesztiválzenekaré lesz. A napot beszegő koncert karmestere most azonban nem Fischer Iván lesz: a VII. szimfóniát ugyanis az amatőröknek kiírt karmesterpályázat négy győztese vezényli majd, vélhetőleg stafétaszerűen (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., kilenc óra).

A Beethoven-maratonon többek között a Perényi Miklóssal együtt muzsikáló Várjon Dénes is részt fog venni, s ugyanő két nap múltán már az Európai Kamarazenekar koncertjének egyik szólistája lesz (Zeneakadémia, február 4., fél nyolc). Valóságos verseny-, pontosabban versenyműszellem uralja majd ezt a programot, hiszen az értelemszerűen innen is elmaradhatatlan Beethoven 4. (G-dúr) zongoraversenye mellett az 5. brandenburgi verseny, valamint Mozart Esz-dúr zongora-kettősversenye is felhangzik ezen az estén, az utóbbi kompozíció előadásakor Simon Izabellával a másik szólóhangszernél.

„– Elégettem a kéziratot. – Már engedje meg, ezt nem hiszem el – mondta Woland. – Ilyesmi nem létezik: kézirat sosem ég el. – A Behemóthoz fordult: – Gyerünk, Behemót, add csak ide azt a regényt! A kandúr leugrott a székről, s ekkor mindenki meglátta, hogy vaskos kéziratkötegen ült. A legfelső példányt mély meghajlással nyújtotta Wolandnak.” A szállóigét teremtő részlet Mihail Bulgakov (képünkön) több értelemben is fantasztikus regényéből, A Mester és Margaritából való, mely műhöz ezúttal különleges formában, opera-musicalként lehet majd szerencsénk. Gyöngyösi Levente és a librettista Várady Szabolcs műfaji határokat merészen és nagy tehetséggel átlépő alkotása a pár évvel ezelőtti, miskolci koncertszerű előadást követően most végre színpadi ősbemutatóhoz jut: az Opera jóvoltából, Hollerung Gábor zenei vezetése alatt, László Boldizsár és Sáfár Orsolya címszereplésével, valamint – az ő nevét se írtuk le még soha e rovat hasábjain! – Szente Vajk rendezésében (Eiffel Műhelyház, február 7., hét óra).

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?