mi a kotta?

Gyerünk, Behemót!

  • mi a kotta
  • 2020. február 29.

Zene

„Azt írod, hogy valahol a néhai porosz király természetes fiának mondanak. Nem olyan rég én is valami hasonlóról értesültem. Én azonban azt vallom, hogy magamról soha semmit sem írok, és soha nem reagálok arra, amit rólam írnak. Éppen ezért inkább rád bízom, miként tudatod a külvilággal, milyen erényesek voltak a szüleim, különösképpen az anyám.”

Nem sokkal a halála előtt ily félszívűen cáfolta fejedelmi származásának alaptalan, de kicsit hízelgő mendemondáját Ludwig van Beethoven, s ez a születés mind a mai napig izgalomban tart minket. Igaz, korántsem a nagy természetű, ám igencsak kis formátumú II. Frigyes Vilmos esetleges apasága, hanem csakis Beethoven és persze önmagunk miatt: a zeneszerző születésének 250. évfordulóját már jóval a vonatkozó decemberi dátum előtt végigünnepelve. Például és különösképpen most vasárnap, amikor is a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös maraton sorozata az idén újra Bonn nagy szülöttjének életművéből válogat. Délelőtt az Óbudai Danubia Zenekar és Pusker Júlia az F-dúr románc megszólaltatásával indítja majd a napot (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., fél tizenegy), a zárás pedig immár hagyományosan a Fesztiválzenekaré lesz. A napot beszegő koncert karmestere most azonban nem Fischer Iván lesz: a VII. szimfóniát ugyanis az amatőröknek kiírt karmesterpályázat négy győztese vezényli majd, vélhetőleg stafétaszerűen (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., kilenc óra).

A Beethoven-maratonon többek között a Perényi Miklóssal együtt muzsikáló Várjon Dénes is részt fog venni, s ugyanő két nap múltán már az Európai Kamarazenekar koncertjének egyik szólistája lesz (Zeneakadémia, február 4., fél nyolc). Valóságos verseny-, pontosabban versenyműszellem uralja majd ezt a programot, hiszen az értelemszerűen innen is elmaradhatatlan Beethoven 4. (G-dúr) zongoraversenye mellett az 5. brandenburgi verseny, valamint Mozart Esz-dúr zongora-kettősversenye is felhangzik ezen az estén, az utóbbi kompozíció előadásakor Simon Izabellával a másik szólóhangszernél.

„– Elégettem a kéziratot. – Már engedje meg, ezt nem hiszem el – mondta Woland. – Ilyesmi nem létezik: kézirat sosem ég el. – A Behemóthoz fordult: – Gyerünk, Behemót, add csak ide azt a regényt! A kandúr leugrott a székről, s ekkor mindenki meglátta, hogy vaskos kéziratkötegen ült. A legfelső példányt mély meghajlással nyújtotta Wolandnak.” A szállóigét teremtő részlet Mihail Bulgakov (képünkön) több értelemben is fantasztikus regényéből, A Mester és Margaritából való, mely műhöz ezúttal különleges formában, opera-musicalként lehet majd szerencsénk. Gyöngyösi Levente és a librettista Várady Szabolcs műfaji határokat merészen és nagy tehetséggel átlépő alkotása a pár évvel ezelőtti, miskolci koncertszerű előadást követően most végre színpadi ősbemutatóhoz jut: az Opera jóvoltából, Hollerung Gábor zenei vezetése alatt, László Boldizsár és Sáfár Orsolya címszereplésével, valamint – az ő nevét se írtuk le még soha e rovat hasábjain! – Szente Vajk rendezésében (Eiffel Műhelyház, február 7., hét óra).

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.