Lemez

Győri Noémi: Glowing Sonorities

  • - csk -
  • 2017. június 4.

Zene

Szerencsés hangszer a fuvola: az összes fúvós hangszer közül ennek legnagyobb a repertoárja. Igaz, még ez a jelentős kínálat is tartalmaz olyan korszakokat, amelyekben gyérebb a termés. A barokk a fuvolaművek legbőségesebb lelőhelye, és viszonylag gazdag vadászterület a bécsi klasszika is, a 20. és 21. század pedig szintén elkényezteti a fuvolásokat: a modern szerzők sokat komponáltak a karcsú hangú, mozgékony hangszerre. De a romantika évszázada, a 19. század valamely rejtélyes okból mintha kevésbé találta volna meg a maga számítását a fuvola lehetőségeiben: itt feltűnően szegényes a találati lista. Ezen segít a fiatal magyar fuvolásgeneráció egyik kiválósága, a jelenleg főként külföldön dolgozó Győri Noémi új lemeze (Fénylő hangzások), amely három romantikus szonátát sorakoztat fel, köztük kettő átiratot.

Schubert a gitár és cselló házasságából született, kérészéletű hangszerre, az arpeggionéra írta a-moll szonátáját (1824), amely ezzel összefüggésben szinte kizárólag átiratokban szólal meg: játsszák csellón, brácsán – és mint a lemez tanúsítja, fuvolán is természetes hatást kelt. Carl Reinecke eredetileg is a fuvolásoknak szánta híres e-moll („Undine”) szonátáját (1882), César Franck viszont a hegedűsöket ajándékozta meg a pazar A-dúr szonátával (1886). Ezt a művet régóta játszszák a fuvolások, most is örömmel üdvözöljük a hangszer adta lehetőségek keretei között. Győri Noémi kiegyenlített regiszterekkel, érzéki szépségű hangon, áradó dallamossággal, hajlékony legatókkal fuvolázik, és a szükséges manuális virtuo­zitásnak sincs híján, játéka élvezetes és illúziókeltő. Muzsikálása nyomán nem téveszti el hatását Schubert zenéjének nosztalgikus bája, Reinecke szonátájának sötét tónusokban bővelkedő mesélőkedve és Franck nagyszabású opusának szenvedélye. Zongoraművész partnere, Csillagh Katalin alkalmazkodó, hangulatteremtő kamaramuzsikus.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.