Lemez

Győri Noémi: Glowing Sonorities

  • - csk -
  • 2017. június 4.

Zene

Szerencsés hangszer a fuvola: az összes fúvós hangszer közül ennek legnagyobb a repertoárja. Igaz, még ez a jelentős kínálat is tartalmaz olyan korszakokat, amelyekben gyérebb a termés. A barokk a fuvolaművek legbőségesebb lelőhelye, és viszonylag gazdag vadászterület a bécsi klasszika is, a 20. és 21. század pedig szintén elkényezteti a fuvolásokat: a modern szerzők sokat komponáltak a karcsú hangú, mozgékony hangszerre. De a romantika évszázada, a 19. század valamely rejtélyes okból mintha kevésbé találta volna meg a maga számítását a fuvola lehetőségeiben: itt feltűnően szegényes a találati lista. Ezen segít a fiatal magyar fuvolásgeneráció egyik kiválósága, a jelenleg főként külföldön dolgozó Győri Noémi új lemeze (Fénylő hangzások), amely három romantikus szonátát sorakoztat fel, köztük kettő átiratot.

Schubert a gitár és cselló házasságából született, kérészéletű hangszerre, az arpeggionéra írta a-moll szonátáját (1824), amely ezzel összefüggésben szinte kizárólag átiratokban szólal meg: játsszák csellón, brácsán – és mint a lemez tanúsítja, fuvolán is természetes hatást kelt. Carl Reinecke eredetileg is a fuvolásoknak szánta híres e-moll („Undine”) szonátáját (1882), César Franck viszont a hegedűsöket ajándékozta meg a pazar A-dúr szonátával (1886). Ezt a művet régóta játszszák a fuvolások, most is örömmel üdvözöljük a hangszer adta lehetőségek keretei között. Győri Noémi kiegyenlített regiszterekkel, érzéki szépségű hangon, áradó dallamossággal, hajlékony legatókkal fuvolázik, és a szükséges manuális virtuo­zitásnak sincs híján, játéka élvezetes és illúziókeltő. Muzsikálása nyomán nem téveszti el hatását Schubert zenéjének nosztalgikus bája, Reinecke szonátájának sötét tónusokban bővelkedő mesélőkedve és Franck nagyszabású opusának szenvedélye. Zongoraművész partnere, Csillagh Katalin alkalmazkodó, hangulatteremtő kamaramuzsikus.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.