Ha eljő a szemetes - Kamondi Zoltán: Dolina (film)

  • - köves -
  • 2007. október 25.

Zene

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak.

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak. Azt viszont már tőle tudjuk - s micsoda élvezet volt olvasni -, hogy a szemétnek saját fénye van, s ha a nap már rég el is merült Pop Sabin erdeje mögött, "a kocsonyás pára a hulladék halmai fölött tovább világít, mintha szentjánosbogarak villóznának benne, delejes izzással van tele; akár valami áldás fénye dereng a város fölött, miközben körös-körül a Bogdanski réteket már rég betakarta a posztófekete éjszaka". A regényben leírt fényviszonyokat szerencsésen sikerült visszaadnia Kamondi Zoltán filmjének: a szemét nem akárhogy világít a Dolinában, a hulladékhegyekből alighogy kilátszó városka pedig, noha épített díszlet, lakott területnek tűnik, még ha szimbólum is az egész, egy rothadó létállapot nagyszínpada. Ezen a nagyszínpadon többféle előadás folyik, méghozzá egymás mellett, s nem is mindig azonos nyelven. A hatalmat gyakorló papoké például az abszurd nyelvén, Gábriel Ventuza viszont, aki apja holttestének kihantolása és hazaszállítása végett érkezett e lerongyolódott, holdbéli tájra, a rácsodálkozás, kétségbeesés és beletörődés korrektül kisemberes gesztusaival dolgozik. Kamondi filmjében alaposan bejárjuk Dolinát, ezt a kislángon fortyogó diktatúrát, belesünk az utcaszinti és a hatalmi nyomor minden zugába, s amit nem mutat meg a kamera, azt elmondja Molnár Piroska, aki, úgy is, mint őslakos, hoszszabb passzusokat idéz a regényből a város múltjának jobb megismerése érdekében. A regénnyel szemben elkövetett változtatások ellenére Kamondi filmje ritka hű adaptáció, és épp ez lett a veszte e nagyszabású vállalkozásnak. Hiába lett a hely szelleme újrateremtve, a regény nyelvi szépsége szép képekkel (operatőr: Medvigy Gábor) helyettesítve, a leglényegesebb fordulatok kipipálva, ha éppenséggel a lényeg: a diktatúra időszámítása, a természetes medréből kiforgatott idő nem él meg a filmvásznon. Úgy legalábbis nem, ahogy a rendező hagyja elfolyni a kétórás játékidőt. Meglehet, Kamondi ezzel a szereplők céltalanságát, a parkolópályára tett életek tétnélküliségét szerette volna érzékeltetni, a drámátlanság drámájának kísérlete azonban steril eredményt hozott. Dolina szép szemléltetőeszközzé nemesedik, és ebben a rendezőnek nagy segítségére van a főszereplője: Adriano Giannini egyszerűen eljátszik a sok remekelő mellékszereplő (Derzsi János, Molnár Piroska, Bán János, Trill Zsolt, Vajda Milán) mellett. Pedig az ő arcára nagy szükség lett volna, hogy ne csak a koszból, hanem a diktatúrában eltöltött évek lerakódásaiból is látható legyen valami. A fiatalabb Giannini arcából azonban, azon kívül, hogy nagyon hasonlít a híres papáéra, Giancarlóéra, vajmi kevés látszik. Ez pedig aligha írható a helyszínül szolgáló Hargitafürdő alattomosan porló kaolintartalékainak számlájára.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?