Ha eljő a szemetes - Kamondi Zoltán: Dolina (film)

  • - köves -
  • 2007. október 25.

Zene

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak.

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak. Azt viszont már tőle tudjuk - s micsoda élvezet volt olvasni -, hogy a szemétnek saját fénye van, s ha a nap már rég el is merült Pop Sabin erdeje mögött, "a kocsonyás pára a hulladék halmai fölött tovább világít, mintha szentjánosbogarak villóznának benne, delejes izzással van tele; akár valami áldás fénye dereng a város fölött, miközben körös-körül a Bogdanski réteket már rég betakarta a posztófekete éjszaka". A regényben leírt fényviszonyokat szerencsésen sikerült visszaadnia Kamondi Zoltán filmjének: a szemét nem akárhogy világít a Dolinában, a hulladékhegyekből alighogy kilátszó városka pedig, noha épített díszlet, lakott területnek tűnik, még ha szimbólum is az egész, egy rothadó létállapot nagyszínpada. Ezen a nagyszínpadon többféle előadás folyik, méghozzá egymás mellett, s nem is mindig azonos nyelven. A hatalmat gyakorló papoké például az abszurd nyelvén, Gábriel Ventuza viszont, aki apja holttestének kihantolása és hazaszállítása végett érkezett e lerongyolódott, holdbéli tájra, a rácsodálkozás, kétségbeesés és beletörődés korrektül kisemberes gesztusaival dolgozik. Kamondi filmjében alaposan bejárjuk Dolinát, ezt a kislángon fortyogó diktatúrát, belesünk az utcaszinti és a hatalmi nyomor minden zugába, s amit nem mutat meg a kamera, azt elmondja Molnár Piroska, aki, úgy is, mint őslakos, hoszszabb passzusokat idéz a regényből a város múltjának jobb megismerése érdekében. A regénnyel szemben elkövetett változtatások ellenére Kamondi filmje ritka hű adaptáció, és épp ez lett a veszte e nagyszabású vállalkozásnak. Hiába lett a hely szelleme újrateremtve, a regény nyelvi szépsége szép képekkel (operatőr: Medvigy Gábor) helyettesítve, a leglényegesebb fordulatok kipipálva, ha éppenséggel a lényeg: a diktatúra időszámítása, a természetes medréből kiforgatott idő nem él meg a filmvásznon. Úgy legalábbis nem, ahogy a rendező hagyja elfolyni a kétórás játékidőt. Meglehet, Kamondi ezzel a szereplők céltalanságát, a parkolópályára tett életek tétnélküliségét szerette volna érzékeltetni, a drámátlanság drámájának kísérlete azonban steril eredményt hozott. Dolina szép szemléltetőeszközzé nemesedik, és ebben a rendezőnek nagy segítségére van a főszereplője: Adriano Giannini egyszerűen eljátszik a sok remekelő mellékszereplő (Derzsi János, Molnár Piroska, Bán János, Trill Zsolt, Vajda Milán) mellett. Pedig az ő arcára nagy szükség lett volna, hogy ne csak a koszból, hanem a diktatúrában eltöltött évek lerakódásaiból is látható legyen valami. A fiatalabb Giannini arcából azonban, azon kívül, hogy nagyon hasonlít a híres papáéra, Giancarlóéra, vajmi kevés látszik. Ez pedig aligha írható a helyszínül szolgáló Hargitafürdő alattomosan porló kaolintartalékainak számlájára.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.