Ha eljő a szemetes - Kamondi Zoltán: Dolina (film)

  • - köves -
  • 2007. október 25.

Zene

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak.

Ahhoz nem kell Bodor Ádámot olvasni, hogy tudjuk, ezeken a végeken mindig nagy késésük van az érsekeknek és az egyéb beígért főméltóságoknak. Azt viszont már tőle tudjuk - s micsoda élvezet volt olvasni -, hogy a szemétnek saját fénye van, s ha a nap már rég el is merült Pop Sabin erdeje mögött, "a kocsonyás pára a hulladék halmai fölött tovább világít, mintha szentjánosbogarak villóznának benne, delejes izzással van tele; akár valami áldás fénye dereng a város fölött, miközben körös-körül a Bogdanski réteket már rég betakarta a posztófekete éjszaka". A regényben leírt fényviszonyokat szerencsésen sikerült visszaadnia Kamondi Zoltán filmjének: a szemét nem akárhogy világít a Dolinában, a hulladékhegyekből alighogy kilátszó városka pedig, noha épített díszlet, lakott területnek tűnik, még ha szimbólum is az egész, egy rothadó létállapot nagyszínpada. Ezen a nagyszínpadon többféle előadás folyik, méghozzá egymás mellett, s nem is mindig azonos nyelven. A hatalmat gyakorló papoké például az abszurd nyelvén, Gábriel Ventuza viszont, aki apja holttestének kihantolása és hazaszállítása végett érkezett e lerongyolódott, holdbéli tájra, a rácsodálkozás, kétségbeesés és beletörődés korrektül kisemberes gesztusaival dolgozik. Kamondi filmjében alaposan bejárjuk Dolinát, ezt a kislángon fortyogó diktatúrát, belesünk az utcaszinti és a hatalmi nyomor minden zugába, s amit nem mutat meg a kamera, azt elmondja Molnár Piroska, aki, úgy is, mint őslakos, hoszszabb passzusokat idéz a regényből a város múltjának jobb megismerése érdekében. A regénnyel szemben elkövetett változtatások ellenére Kamondi filmje ritka hű adaptáció, és épp ez lett a veszte e nagyszabású vállalkozásnak. Hiába lett a hely szelleme újrateremtve, a regény nyelvi szépsége szép képekkel (operatőr: Medvigy Gábor) helyettesítve, a leglényegesebb fordulatok kipipálva, ha éppenséggel a lényeg: a diktatúra időszámítása, a természetes medréből kiforgatott idő nem él meg a filmvásznon. Úgy legalábbis nem, ahogy a rendező hagyja elfolyni a kétórás játékidőt. Meglehet, Kamondi ezzel a szereplők céltalanságát, a parkolópályára tett életek tétnélküliségét szerette volna érzékeltetni, a drámátlanság drámájának kísérlete azonban steril eredményt hozott. Dolina szép szemléltetőeszközzé nemesedik, és ebben a rendezőnek nagy segítségére van a főszereplője: Adriano Giannini egyszerűen eljátszik a sok remekelő mellékszereplő (Derzsi János, Molnár Piroska, Bán János, Trill Zsolt, Vajda Milán) mellett. Pedig az ő arcára nagy szükség lett volna, hogy ne csak a koszból, hanem a diktatúrában eltöltött évek lerakódásaiból is látható legyen valami. A fiatalabb Giannini arcából azonban, azon kívül, hogy nagyon hasonlít a híres papáéra, Giancarlóéra, vajmi kevés látszik. Ez pedig aligha írható a helyszínül szolgáló Hargitafürdő alattomosan porló kaolintartalékainak számlájára.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.