Háborús konfekció - Dennes Gansel: Napola - A Führer elit csapata (film)

  • - köves -
  • 2006. július 20.

Zene

Errefelé még úgy sem jártunk, illetve dehogynem. A helyszínek újak, de a film már egy ideje ugyanaz. A náci múlttal való szembenézés jegyében mostanában már nem a koncentrációs táborok barakkjaiban és a lövészárkok mélyén keresik történeteiket a fiatal német filmesek, hanem a hátország vidékein.
Az győz, aki elsőként ér az archívumba, azé a dicsőség, aki elsőként rekonstruálja az ördögi gépezet korábban ismeretlen színtereit. Hitler bunkerjának alaprajza ugyanúgy sikerre vitt már egy játékfilmet, mint Sophie Scholl kihallgatásának részletes jegyzőkönyve, és semmi kétség, hasonló érdeklődés kíséri majd a Führer elit katonáinak iskolaéveit is. A recept megegyezik a korábbiakkal: egyfelől a náci világ kulisszáinak részletgazdag megidézése, másfelől egy flottul elmesélt, meglehetősen hagyományos történet hivatott elnyerni a közönség érdeklődését. A harmadik birodalom lassan ismerősnek ható díszletei között nem először érezhetjük úgy, hogy nem egy - a készítők szándéka szerint - fontos történetbe, hanem valójában szabvány zsánerfilmbe tévedtünk. Szó se róla, egy igazán pedáns és hatásos darabba, mely a katonaiskolás fejlődéstörténetek kliséit toldja meg a náci vezetés kegyetlenségeivel, miközben tehetséges fiatal német színészeket és az SS-egyenruhát már sokadszorra magukra öltő helyi sztárokat juttat drámai magas labdákhoz. A Napola, csakúgy, mint a Sophie Scholl és a Hitler utolsó napjait feldolgozó mozik, jól megcsinált film, melynek kapcsán az iparszerűség és a jó szándék, a hatásvadászat és a múltfeltárás iránti elkötelezettség ugyanazon a napon említendő.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.