Hajrá, magyarok! - Christopher Smith: Csapatleépítés (film)

  • Bánky Bea
  • 2007. szeptember 6.

Zene

Legfőbb ideje, hogy megtudjuk: a mi erdeink a legfélelmetesebbek szerte Európában, a barna medvék néha átlépik a román-magyar határt, a gombaárus kofának álcázott díler csiperke helyett meszkalint sóz a gyanútlan angol marketing-szakemberekre, és bunkók a magyar buszsofőrök.

Legfőbb ideje, hogy megtudjuk: a mi erdeink a legfélelmetesebbek szerte Európában, a barna medvék néha átlépik a román-magyar határt, a gombaárus kofának álcázott díler csiperke helyett meszkalint sóz a gyanútlan angol marketing-szakemberekre, és bunkók a magyar buszsofőrök. Ezen túl a Csapatleépítés alkotói tippeket is adnak a Kenedi-bizottságnak, hol kutassanak ügynökakták és titkos szovjet iratok után: még szép, a Mátrában. A negatív országimázs-film megtekintése után konferenciaturista legyen a talpán, aki be meri tenni a lábát a Kárpát-medencébe. Merthogy a keresztespóknál ijesztőbb lények is szívják itten a hegyi levegőt: fekete egyenruhás, lángszóróval, török szablyával, hovatovább acéltüskékkel felfegyverzett xenofób hordák, akik történelmi bosszúvágytól vérben forgó szemmel filézik a lelkesen paintballozó külföldi menedzsereket. Felteszem, ironikus, hogy kedvenc áldozataik épp a piacvezető fegyvergyártó vállalatok (játékfegyveres) alkalmazottai. (Aki politikai áthallást vél felfedezni a Csapatleépítésben, jobb, ha tudja: a filmet 2006 nyarán mutatták be, először német közönségnek).

Az erdőben nindzsálkodó fekete sereg dolgozói amúgy oroszul beszélnek (naná, sztahanovisták), tevékenységük során pedig kontinensünk - és Magyarország - legsötétebb történelmi korszakait elevenítik fel, mondjuk, mérsékelten hagyományőrző céllal. A tréning résztvevőinek likvidálása ugyan változatos, ez azonban önmagában nem különböztetné meg a Csapatleépítést a videotékák rejtettebb zugaiban fellelhető láncfűrészes-baltás kommersz társaitól. Ami szórakoztatóvá teszi: a legsötétebb angol humor, az eredeti, életszagú és mégis szürreális dialógusok mesteri adagolása a sokkoló jelenetek rövidke szüneteiben. Szatíra a javából, némi Kubrick-utánérzés, a la Ragyogás, Mechanikus narancs. Gyilkos kis darab, de komolyan. Majdnem meghaltunk a röhögéstől.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.