"Halálra halmozott halál" - Papp-Térey: Kazamaták (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. május 11.

Zene

"Írni könnyű, mármint olyan tömeget, melynek tömegjellege fontosabb az őt alkotó egyedeknél" - színházban eljátszani ugyanezt eléggé lehetetlen, a dolog természete szerint.

"Írni könnyű, mármint olyan tömeget, melynek tömegjellege fontosabb az őt alkotó egyedeknél" - színházban eljátszani ugyanezt eléggé lehetetlen, a dolog természete szerint. Íme, mindjárt egy ellentmondás, amely Papp András - Térey János Kazamaták című drámája és Gothár Péter Katona József színházbeli rendezése között feszül. És egy másik, ami inkább különbség: a darabban egyszerre szórtabb és tagoltabb a játék tere (a Köztársaság tér környéke, például a Potyka csárda is "játszik"; illetve a pártházban számos szoba, folyosó és egyéb helyszín akad), az előadás koncentrál és elemel: csak kint és bent van.

Szép, klasszikus alaphelyzet - ha az időtényezőt is, az egyetlen napot tekintjük, igazán klasszikus. Papp és Térey messziről vagy mikroszkópon át, de főként szenvtelenül tekint a magyar történelem e kiemelt napjára, 1956. október 30-ára,

és mintha egy másik bolygóról

csöppentek volna ide, kívülállóként működtetnek egy drámai helyzetben drámai figurákat, és ez a működtetés nagyjából leképezi az egykori valóságot.

De hisz kívülállók vagyunk ma már majdnem mindannyian. A Köztársaság téri pártház ostroma, ha műalkotás, azaz dráma lesz belőle, bizonyos értelemben nem különbözik például Büchner Dantonjától - ez utóbbiban pedig milyen jól meg tudjuk osztani az oszthatatlan-egy igazságot Danton és Robespierre között, esztétikailag legalábbÉ

A Kazamaták nagyon jó darab - két halmaz csatája. A kint föllázad a bent ellen - Téreyék nem kérdőjelezik meg és nem is kommentálják a lázadás politikai, érzelmi és morális igazságtartalmát, csak megmutatják a fölindult népet, amint bosszúra szomjasan a benti zsarnokok ellen fordul, akiknek zsarnokságához, motivációjához szintén nem fűznek kommentárt. Kimetszett tér van és kimetszett idő.

A két halmaz szüntelen mozgásban van: odakint nő a feszültség, odabent nő a félelem. Ezek már drámai folyamatok: cselekvéseket, viselkedésmódokat indukálnak, jellemeket és sorsokat mutatnak meg. Gothár némileg brechtiánus stílben indítja az előadást: a Szóvivő beléptetése azt ígéri, hogy narrátorunk, sorvezetőnk lesz, ráadásul megüti az előadás alaphangját: a csodálkozással vegyes iróniát. Megjegyzem, szerintem remek ötlet volt Rezes Juditnak adni Jean-Pierre Pedrazzini francia fotós imázsát: éppen annyira térít el a történelmi ténytől, amennyire ez föltétlenül szükséges, ráadásul Rezes igazán komplex figurát formál: egyszerre kommentátor, tanú és résztvevő, angyal és ördög, légies és valóságos lény. És fontos az is, hogy nem marad kívülálló - még elegáns fehér nadrágkosztümjére is rákerül az obligát ballonkabát.

Gothár a kintiek megjelenítését általában tablóban gondolja el, ahogy a szerzők is - így sok súlyos, megrendítő és teátrális kép keletkezik, egyszerre gyújtanak rá, egyszerre mozdulnak, morajlanak vagy állnak némán. A tömeg mozgatása kitűnő: minden pillanatban fenyegetést és fenyegetettséget közvetít - ez utóbbit önmagában rejti, önmagát is fenyegeti. Kiemelkednek és visszaolvadnak egyes figurák - a Katona társulata parádés fegyelemmel, alázattal és pontossággal dolgozik. És az ostrom képei, fordulatai, kinti-benti figurái egyre erősebb groteszk konnotációt kapnak - Gothár megsegíti, hangsúlyozza Téreyék iróniáját, és nem enged teret

sem a pátosznak, sem a hősiességnek

Pedig a történések egyike-másika - a magukat megadó bentiek kegyetlen lemészárlása, aljas megcsonkítása - kedvez a hősgyártásnak, de egyrészt a brutális teatralitás, másrészt a beépített, de kidudorodó mai "vendégszövegek", beszólások, utalások ezt rendre megakadályozzák.

Ahogy nem képződik melodráma a bentiek szorult helyzetéből sem. Vannak kétségbeesett vallomások, érzelmi átrendeződések, lelki el- és leszámolások, sőt még némi heroikus helytállás is - megannyi majdnem vagy teljesen inadekvát cselekvés és történés, legalábbis úgy, ahogyan mi látjuk: a kinti tömeg gyűrűjében.

A játék tere szinte üres - pontosabban középen monstruózus libikóka-emelvény billeg és forog: többnyire ez a bent. Ügyes szerkezet: ablakai, lecsapódó ajtajai vannak, forog és csúszik. Kint pedig beugrók vannak, hátul és oldalt: a tömeget nem veszítjük szem elől, egyetlen pillanatra sem.

És egy-egy alak olykor kiválik: ott áll előttünk az érzelemmentes ölésre kondicionált Galóca (Ujlaki Dénes), a kívülállásához, emberi józanságához racionálisan tapadó svájcisapkás rezonőr (Fekete Ernő), a lincselésbe belemámorosodó asszony-nyomoronc (Szirtes Ági), de a teljesítményeket itt nem a kiugrás, hanem a beolvadás minősége határozza meg. A bentieket játszóknak nagyobb tér jut figurateremtésből: Lengyel Ferenc Mérője mindent veszít egy remek alakításban. Máté Gábor Pócs Pétere még puccsolna egyet az utolsó előtti pillanatban, aztán fél egyenruhában, tréninggatyában, nagyon rondán végzi, Nagy Ervin Esztenája és Bertalan Ágnes Tábori Klárája tán a két legérzékenyebben megrajzolt sors, nekik jut valami fenséges a halálban.

A többi kép besül a memóriába: Lenin-szobrot akasztanak; Szacsvay László föltartja a kezét; Tóth Anita öleli a telefont; Kocsis Gergely, Elek Ferenc, Bezerédi Zoltán - a félelem színei. "Mi volt ez? Bármi, csak nem győzelem."

A végén civil ruhás színészekkel nézünk össze eltűnődve mi, civil ruhás nézők.

Katona József Színház, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.