Lemez

Hallgatnak rá

Ambrose Akinmusire: On the Tender Spot of Every Calloused Moment

Zene

Új albumával, faramuci címei sorát folytatva Akinmusire következetesen lépett tovább művészi útján.

Megérdemli, hogy mondandójára az észak-amerikai faji konfliktus szörnyű fordulatai közben még jobban odafigyeljünk, bár tőle nem ideológiai útmutatást fogunk hallani, csak emlékeztet a hegekre. Az igazat megvallva, a kompromisszumokat hozzá hasonlóan kerülő szerzők-előadók között a 38 éves, Kaliforniában élő, afrikai származású trombitásnak nincs oka panaszra, mert státusa a zeneipar adta keretek között nagyjából a legmagasabb: hallgatnak rá. Első kategóriás sztár, 2011 óta a Blue Note futtatja, művészileg teljesen szabadnak érzi magát, már amennyire ezt a zenei produktumai és a nyilatkozatai alapján sejteni lehet. Június közepén megjelent lemeze a teljes absztrakcióból indul a Tide of Hyacinth (Jácint áradás) című számmal, de érezzük, hogy jönnek még ritmikus és melodikus fogó­dzók. Valóban. Ahogy arra is hamar rávezet, hogy ne valamihez vagy valakikhez képest fogadjuk be zenéjét. Utalásai – az afrikai ősiség, a képzőművészet és a filozófia posztminden törekvései, a jazzhagyomány karcosabb vonulata; Archie Shepp, Roy Hargrove, Roscoe Mitchell vagy Steve Coleman, és felkiáltójellel egy csuklyás felvonulás – a háttérben maradnak. A kvartett hangzása arányos, dinamikus, főleg a zongoristának, Sam Harrisnek hála. Amikor néha eltérnek ettől, például énekes meghívásával, az is a helyén van. Művészi programjuk egyéni, megragadja és meg is tartja a hallgató figyelmét. Akinmusire persze virtuóz trombitajátékának köszönheti topligás státusát: rá valóban igaz, hogy játszi könnyedséggel teszi túl magát a hangszer nehézségein, szerzeményei meggyőző kidolgozásának semmi sem állja útját, legjellemzőbben a lírai részekben.

Blue Note/Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.