Lemez

Hallgatnak rá

Ambrose Akinmusire: On the Tender Spot of Every Calloused Moment

Zene

Új albumával, faramuci címei sorát folytatva Akinmusire következetesen lépett tovább művészi útján.

Megérdemli, hogy mondandójára az észak-amerikai faji konfliktus szörnyű fordulatai közben még jobban odafigyeljünk, bár tőle nem ideológiai útmutatást fogunk hallani, csak emlékeztet a hegekre. Az igazat megvallva, a kompromisszumokat hozzá hasonlóan kerülő szerzők-előadók között a 38 éves, Kaliforniában élő, afrikai származású trombitásnak nincs oka panaszra, mert státusa a zeneipar adta keretek között nagyjából a legmagasabb: hallgatnak rá. Első kategóriás sztár, 2011 óta a Blue Note futtatja, művészileg teljesen szabadnak érzi magát, már amennyire ezt a zenei produktumai és a nyilatkozatai alapján sejteni lehet. Június közepén megjelent lemeze a teljes absztrakcióból indul a Tide of Hyacinth (Jácint áradás) című számmal, de érezzük, hogy jönnek még ritmikus és melodikus fogó­dzók. Valóban. Ahogy arra is hamar rávezet, hogy ne valamihez vagy valakikhez képest fogadjuk be zenéjét. Utalásai – az afrikai ősiség, a képzőművészet és a filozófia posztminden törekvései, a jazzhagyomány karcosabb vonulata; Archie Shepp, Roy Hargrove, Roscoe Mitchell vagy Steve Coleman, és felkiáltójellel egy csuklyás felvonulás – a háttérben maradnak. A kvartett hangzása arányos, dinamikus, főleg a zongoristának, Sam Harrisnek hála. Amikor néha eltérnek ettől, például énekes meghívásával, az is a helyén van. Művészi programjuk egyéni, megragadja és meg is tartja a hallgató figyelmét. Akinmusire persze virtuóz trombitajátékának köszönheti topligás státusát: rá valóban igaz, hogy játszi könnyedséggel teszi túl magát a hangszer nehézségein, szerzeményei meggyőző kidolgozásának semmi sem állja útját, legjellemzőbben a lírai részekben.

Blue Note/Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.