mi a kotta?

Hamar munkák

  • mi a kotta
  • 2017. december 23.

Zene

„Egy karcsú görög szűz, két északi óriás között” – Robert Schumann híres és frappáns megfogalmazása szerint ez lenne Ludwig van Beethoven IV. szimfóniája, amely valóban mind a mai napig a III. és az V., vagyis az Eroica és a Sorsszimfónia árnyékában áll. Az 1806 őszén, meglepő könnyen megszületett szimfónia a létét – természetesen Beethoven mellett – leg­inkább egy bizonyos Franz von Oppersdorff grófnak köszönheti. A szolgaszemélyzetéből saját zenekart szervező sziléziai arisztokrata ugyanis nemcsak gálánsan megvendégelte a hozzá Oberglogauba elruccanó mestert, valamint előadatta tiszteletére a II. szimfóniát, hanem vadonatúj műveket is rendelt Beethoventől. Méghozzá mindjárt két szimfóniát, melyek közül az elsőt 1806/1807 fordulóján már kézhez is vehette a gróf, aki örömteli fölindulásában jószerint a teljes kialkudott összeget kifizette a komponistának. Vesztére, mert így odalett a szükséges motiváció, és így a zenekedvelő Oppersdorff soha nem kapta meg a remélt és kifizetett másik szimfóniát. A IV. szimfónia azért így is a megrendelő sosem évülő dicsőségére szolgál, mint erről a Concerto Budapest elkövetkező két koncertjén mind meggyőződhetünk majd (Zeneakadémia, november 29. és 30., fél nyolc). Keller Andrásék koncertjein ez a szimfónia, valamint Beethoven Hegedűversenye mellett, pontosabban között egy különleges japán kompozíció is elhangzik majd Takemicu Toru szerzeményeinek sorából. A huszadik századi japán klasszikus immár nem egy gróf, hanem a Greenpeace mozgalom fölkérésére komponálta meg ugyanis Toward the Sea című művét, amely a bálnavadászat elleni kampányt támogatta, tételcímeiben pedig Herman Melville vonatkozó regényét, a Moby Dicket idézte.

Hetven esztendővel Beethoven IV. szimfóniájának gyors lefolyású megszületését követően Johannes Brahms is meglepően könnyűszerrel, és ugyancsak egyetlen évszak leforgása alatt alkotta meg a maga szépséges II. szimfóniáját. Mely remekmű sebes és zavartalan kihordása annál is váratlanabb volt a kortársak számára, mivel korábban Brahms I. szimfóniájának elkészültét az elődök, és köztük persze főként a Beethoven által kiváltott hatásiszony több mint két évtizeden át késleltette.
A Budapestre ellátogató Hamburgi Filharmónia Zenekara ezzel a II. szimfóniával indítja majd Brahms-koncertjét, és párdarab gyanánt itt is egy D-dúr hegedűverseny fog megszólalni: Veronika Eberle szólójával és a nagyszerű dirigens, Kent Nagano vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, november 29., fél nyolc).

És ha már ajánlónk legelső mondata Robert Schumannt idézte, hát álljon itt most befejezésül Hamar Zsolt és a Nemzeti Filharmonikusok esedékes koncertjének meghirdetése (Nemzeti Hangversenyterem, november 28., fél nyolc). A Tündérek és egyéb koboldok fantáziacímű program középső darabja ugyanis Schumann a-moll zongoraversenye lesz: a nevével a középkori német lovagvilágot megidéző, és nem mellesleg imponáló tehetségű pianista, Severin von Eckardstein (képünkön) főszereplői közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.