Harry Kemelman: A rabbi vasárnap otthon maradt (könyv)

  • - banza -
  • 2008. június 12.

Zene

Harry Kemelman: A rabbi vasárnap otthon maradt David Small, a kisvárosi korántsem csoda-, hanem reformrabbi újabb kalandja a korábban megismert sémát követi: a Barnard's Crossing nevű jenki kisváros zsidó hitközségében támadt súlyos, majdnem a szakadással fenyegető konfliktus megoldása egybeesik a gyilkosság elkövetőjének leleplezésével. Persze mindkét probléma szálait Small tartja a kezében, szelíd mélabúval, rezignált iróniával.

Harry Kemelman: A rabbi vasárnap otthon maradt David Small, a kisvárosi korántsem csoda-, hanem reformrabbi újabb kalandja a korábban megismert sémát követi: a Barnard's Crossing nevû jenki kisváros zsidó hitközségében támadt súlyos, majdnem a szakadással fenyegetõ konfliktus megoldása egybeesik a gyilkosság elkövetõjének leleplezésével. Persze mindkét probléma szálait Small tartja a kezében, szelíd mélabúval, rezignált iróniával. Ismét megtapasztalhatjuk, hogy e bûnregények jóval többek a sima kriminél, a társadalomábrázolás, a kis közösség lélektanának megrajzolása éppoly erõs ambíciója a szerzõnek, mint az izgalmas cselekményvezetés. És most még ráadásul Small hite is szóba kerül, egy katolikus pappal folytatott csendes vitában. A kérdésre, hogy õ vajon hisz-e, a rabbi õszintén felel: "Ahogy ön, és ahogy bárki másÉ Néha igen, néha nem." Mi sem lehet ennél emberibb, de azért ettõl a választól szó fennakad, és megáll a kés a levegõben a helyszínen, Richardson professzor partiján.

Rabbinikus ismeretterjesztésben sem szenvedünk hiányt, a pilpul után ezúttal a miggo elvének magyarázata kerül terítékre, mely annyit jelent: "az ember nem hivatkozik csak úgy valami nagy súlyú dologra, ha egyszer valami sokkal jelentéktelenebbel is megúszhatná." A tanúvallomások hitelességének értékelésénél nélkülözhetetlen ez az elv, és a rabbi befolyására a rendõrfõnök, a nehézkes Lanigan él is vele. Kamarazenei finomságú helyzetrajzok, nagyszerû, a cselekményt mindig egy apró lökéssel elõre vivõ párbeszédek, tökéletes miliõábrázolás. Remekmû a maga mûfajában.

Fordította Moldova Júlia. Konkrét könyvek, 2008, 335 oldal, 3499 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.