Haydn: Az évszakok

Zene

Valamikor még voltak évszakok - hangzik a jelenkorral elégedetlenek egyik örök típuspanasza; valamikor A teremtés volt az újévi program és nem Az évszakok - panaszolhatná most frissiben a recenzens.

De nem teszi, mert ha sajnálatos is, hogy az idei évkezdő esténket, a többéves hagyományt megszakítva nem Fischer Ádámmal és A teremtéssel töltöttük, épp annyira örvendetesnek és teljes értékűnek bizonyult a csereprogram: Az évszakok Helmuth Rilling vezényletével. Csacska szövegre komponált csoda ez az oratórium, ahol a békakuruttyolástól a hopszasszáig, fonástól a fáramászásig mindent hallani, ami csak a földműves népesség teljes évkörében így-úgy felbukkanhatott egykoron. Géniusz kellett hozzá, hogy mindez kétszáz év múltán se hasson megmosolyogtatóan, és kongeniális előadók szükségeltetnek ahhoz, hogy a mégoly cinikus és a természettől eltávolodott hallgató is átélje a jámbor és derűs életszeretetnek ezt az öregkori, mégis gyermeki tisztaságú remekét. Az előadókban ezúttal nincs hiba, s itt nem csupán az idén nyolcvanéves Rilling mester puritán és végtelenül pontos vezénylését méltathatjuk, de azt az egészen imponáló összteljesítményt is, amely az Orfeo Zenekar zamatokban gazdag historikus játékából meg a Purcell Kórus fertőzően lelkesült énekéből adódott össze. S akkor még nem is szóltunk a mezőgazdasági oratórium három énekes szólistájáról, akik különb-különb előadó-művészi habitust megjelenítve, ám egyként pompásan teljesítették szólamaikat. Talán Bernhard Berchtold és Bretz Gábor kolleginája, a koloratúrszoprán Marlis Petersen emelkedett ki egy vonásnyival a vokális mezőnyből a 19. század elején egy ízben még egy osztrák császárné által is elénekelt Hanna szólamának nem egyszerűen virtuóz, de - mit tagadjuk! - a szívre is ható megszólaltatásával.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”